کد خبر: 2509999008
خدمات و توزیعروزنامه

اتحادیه چاپخانه‌ داران تهران: بسته بندی ۱۵ تا ۲۰ درصد از ضایعات را می‌کاهد

به گفته  اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران با وجود این‌که چاپ و بسته بندی به هر کالایی ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده می‌‌دهد؛ ولی متأسفانه صنعت چاپ جایگاهی در صادرات کشور ندارد.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه ‌داران تهران گفت: در ایران با این حقیقت مواجه هستیم که صنعت چاپ هیچ جایگاهی در صادرات کالاهای مشخص کشور ندارد. چاپ و بسته‌بندی به هر کالایی ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده می‌دهد. بخش دولتی و سیاست‌گذاران کلان از نمایندگان چاپ و بسته‌بندی در هیچ برنامه‌ای دعوت نمی‌کنند.

وی در اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی تاکید کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالاهایی که به صورت فله‌ای به خارج از کشور صادر می شود به هنگام حمل و نقل از بین می رود و در این بین به جای صادرکنندگان این دلالان هستند که در قیمت‌گذاری کالا نقش کلیدی دارند در حالی که اگر این کالا در بسته‌بندی صادر شود چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. بنابراین چاپ و بسته بندی ۱۵ تا ۲۰ درصد از ضایعات را می‌کاهد.

ابوالحسنی افزود: وقتی کالا با بسته‌بندی مشخص صادر شود دیگر واسطه‌ها نمی‌توانند نقش محوری در فرآیند صادرات ایفا کرده و سود تجارت را به تنهایی مالک شوند. امکان بسته‌بندی مناسب در ایران وجود دارد و سیاست‌گذاران باید از صادرات فله جلوگیری کرده و از صنعت چاپ حمایت کنند. در شرایط کنونی صادرات، تنها واسطه‌ها سود می‌برند و هیچ استفاده‌ای از صنعت چاپ و بسته‌بندی ایرانی نمی‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا