کد خبر: 30010178782
انرژیجهانروزنامه

اتحادیه اروپا به دنبال دریافت کمک از آفریقا

ترجمه: سلیم حیدری

در حالی که کشورها به دنبال کاهش وابستگی به واردات روسیه در بحبوحه درگیری ها در اوکراین هستند، اروپا برای نیازهای انرژی خود به آفریقا نگاه می کند. هدف اتحادیه اروپا از تقویت همکاری انرژی کاهش وابستگی به روسیه است.

به گزارش رسانه‌ها، سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، ایتالیا، هفته گذشته قراردادی را با الجزایر برای واردات بیشتر گاز طبیعی منعقد کرد. این کشور شمال آفریقا در حال حاضر گاز خود را از طریق سه خط لوله به اروپا تامین می کند که یکی از آنها به ایتالیا می رود. دو خط لوله دیگر به اسپانیا متصل هستند.

شرکت بزرگ انرژی ایتالیایی “انی” نیز روز چهارشنبه قراردادی را با شرکت دولتی هلدینگ گاز طبیعی مصر برای افزایش صادرات گاز به اروپا امضا کرد.

این قراردادها پس از نشست روز دوشنبه گذشته بین سفرای اروپایی و شرکت ملی نفت نیجریه (NNPC) برای “تقویت مشارکت” در بخش انرژی انجام شد.

بلومبرگ به نقل از منابع گزارش داد، در همین حال، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا قرار است این هفته با معاملات احتمالی در جمهوری کنگو و آنگولا به مرکز و جنوب آفریقا سفر کند. به گفته بلومبرگ، همه این معاملات با هم می توانند به جایگزینی بیش از نیمی از عرضه ای که ایتالیا از روسیه در اوایل سال ۲۰۲۳ دریافت می کند، کمک کند.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز اتحادیه اروپا را تامین می کند و حدود یک سوم نفت مورد نیاز این اتحادیه را نیز تامین می کند. در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین)، اتحادیه اروپا ممنوعیت زغال سنگ روسیه را تصویب کرد، اما نتوانست در مورد تحریم نفت و گاز طبیعی به توافق برسد.

دراگی روز یکشنبه به روزنامه کوریره دلاسرا گفت که اروپا می تواند خود را از واردات انرژی روسیه از طریق تنوع در یک چارچوب زمانی “کوتاه تر از آنچه ما فقط یک ماه پیش تصور می کردیم” کنار بگذارد.

نخست وزیر افزود: ما دیگر نمی خواهیم به گاز روسیه وابسته باشیم، زیرا وابستگی اقتصادی نباید به سلطه سیاسی تبدیل شود. برای انجام این کار، ما باید منابع انرژی را متنوع کنیم و تامین کنندگان جدیدی پیدا کنیم.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا