کد خبر: 180402132264
انرژیجهانروزنامه

اتحادیه اروپا پس از نگرانی های اقلیمی خروج از پیمان منشور انرژی را پیشنهاد می کند

ترجمه: سلیم حیدری

کمیسیون اروپا روز جمعه پیشنهاد کرد که کشورهای اتحادیه اروپا به طور مشترک از یک معاهده بین‌المللی خارج شوند.

این معاهده به دلیل جلوگیری از تلاش‌ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا بر اساس این پیمان حفاظت از سرمایه‌گذاری ‌در بخش انرژی به سوخت‌های فسیلی نیز گسترش می‌یابد.

معاهده منشور انرژی ۱۹۹۸ به شرکت‌های انرژی اجازه می دهد تا از دولت‌ها به دلیل سیاست هایی که به سرمایه گذاری آنها آسیب می زند شکایت کنند و در سال های اخیر برای به چالش کشیدن سیاست هایی که مستلزم تعطیلی نیروگاه های سوخت فسیلی هستند، استفاده شده است.

تقریباً ۵۰ امضاکننده این معاهده شامل کشورهای اتحادیه اروپا هستند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: “من پیشنهاد کردم که اتحادیه اروپا از معاهده منشور انرژی خارج شود، زیرا در نسخه فعلی و غیر مدرن آن، دیگر با اهداف انرژی و اقلیم اتحادیه اروپا مطابقت ندارد.”

کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا در پیشنهاد خود برای خروج این اتحادیه گفت که این معاهده “به طور فزاینده ای منسوخ شده است” و حفاظت از سوخت های فسیلی در آن برنامه های اتحادیه اروپا را برای تغییر به منابع انرژی پاک تر به منظور مهار انتشار گازهای گلخانه ای را تضعیف می کند.

پس از آن که کشورهای عضو از جمله دانمارک، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، لهستان، اسپانیا و هلند اعلام کردند که قصد دارند از این معاهده خارج شوند، بروکسل برای رهبری این خروج با فشار مواجه شده است و بیشتر آنها نگرانی‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی را دلیل آن ذکر می‌کنند. ایتالیا در سال ۲۰۱۶ این معاهده را ترک کرد.

پیشنهاد کمیسیون نیاز به تصویب اکثریت کشورهای اتحادیه اروپا و موافقت پارلمان اروپا دارد. پارلمان اروپا قبلاً از اتحادیه اروپا خواسته بود که از این معاهده خارج شود.

کشورهایی از جمله قبرس، مجارستان و اسلواکی گفته‌اند که ترجیح می‌دهند در نسخه به‌روز شده این توافق باقی بمانند. اما اصلاحات در معاهده مورد توافق سال گذشته با هدف رسیدگی به برخی نگرانی‌های اقلیمی، بعید است که اجرایی شود، زیرا کشورهای اتحادیه اروپا از آن حمایت نکرده‌اند.

منابع آگاه گفتند که بروکسل خروج جزئی برخی کشورها را در نظر گرفته است که در این خروج به برخی کشورها اجازه می دهند تا در این معاهده بمانند، اما به دلیل برخی نگرانی های حقوقی با این تصمیم مخالفت کرد.

خروج از این معاهده همچنان اتحادیه اروپا را مشمول یک بند غروب می‌کند که به مدت ۲۰ سال از سرمایه‌گذاری‌های موجود (از جمله در سوخت‌های فسیلی) توسط کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند ژاپن و ترکیه محافظت می‌کند.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا