کد خبر: 05100062484
بازارها و خدمات مالی

اتریوم ۹ هزار دلاری / توهم یا واقعیت؟

از زمانی که اتریوم به رقیب بیت‌کوین تبدیل شده، طرفداران این رمزارز آینده و قیمت‌های نجومی برای اتریوم متصور هستند و کانال ۱۰ هزار دلار رو به بالا را برای این رمزارز منطقی می دانند.

 

اقتصاد آنلاین؛ اتریوم با ارزش بازاری ۴۷۸ میلیارد دلار در حال تنظیم این گزارش با سهم ۲۰ درصدی در رتبه دو بازار قرار دارد. رمزارزی با قیمت ۴ هزاردلار که یک سال گذشته کمتر از ۳۰۰ دلار قیمت داشت.

اتریوم قوی‌ترین و اولین رمزارز قرارداد هوشمند است که با پیشرفت چشمگیر خود همه را امیدوار به قیمت‌های بالای ۱۰ هزار دلار کرده است.

اما نادیده گرفتن مشکل‌های اتریوم سبب ایجاد این توهم شده است و حداقل در یک سال آینده این اتفاق نخواهد افتاد.

در ادامه این گزارش در قالب سه نمودار که می‌توان گفت مهم‌ترین آیتم‌ها برای تحلیل اتریوم است به بررسی آینده این رمزارز پرداخته می‌شود.

1

نمودار بالا چارت قیمتی اتریوم در نمای هفتگی است. یعنی برای هر کندل هفت روز زمان لازم است. منظور از کندل شکل‌های مستطیل سبز و قرمزرنگ در نمودار است که قیمت بر اساس آنها محاسبه شده است.

دلیل در نظر گرفتن نمودار یک‌هفته‌ای توجه به این نکته است که ارائه تارگت ۱۰ هزاردلاری قطعا اگر هدف بلندمدت نباشد چیزی جز توهم نیست؛ لذا لازم است نمودار با دید وسیع‌تری بررسی شود تا ارائه تارگت‌های احتمالی بلندمدت منطقی باشد.

همان‌طور که در نمودار می‌بینید اتریوم در کف کانال بلندمدت هفتگی خود قرار دارد و در این هفته با یک کندل سبز در حال حمایت شدن در این ناحیه یعنی حمایت روانی ۴ هزار دلار است.
طبق علم تکنیکال در صورت تثبیت یک متغیر (سهم، طلا، ارز و …) اهداف بعدی میدل یعنی خط وسط کانال و سقف کانال فعلی است؛ بنابراین دو هدف ۶ هزار دلار در سال آینده و ۱۲ هزار دلار در سال ۲۰۲۴ برای اتریوم طبق این تحلیل در نظر گرفته می‌شود.

ولی قطعا نکته مهمی که معامله گران باید به آن دقت کنند این است:

۱. اولا علم تکنیکال مبنی بر احتمالات است و احتمال وقوع یک اتفاق در صورت قطعی شدن اتفاق قبلی است. برای مثال در اینجا تا زمانی که اتریوم به طور کامل محدوده ۴ هزار دلار را رد نکند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

۲. مهم‌ترین سوالی که معامله گران باید از خود بپرسند این است آیا واقعا ارزش ذاتی اتریوم در حد ۱۲ هزار دلار است؟ و آیا قیمت فعلی در زمان فعلی حباب یا آنتی حباب نیست؟

نکته اول را در بالا توضیح دادیم در ادامه با دو نمودار به سوال دوم پاسخ خواهیم داد.

2

در نمودار بالا دامیننس یا نرخ تسلط بیت‌کوین و اتریوم بر بازار، با هم مقایسه شده است. همان‌طور که در نمودار می‌بینید زمانی که نرخ تسلط بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰ بالای ۷۰ درصد بوده، دامیننس اتریوم تنها ۷ درصد بوده است.

در ابتدای سال ۲۰۲۱ و با شکوفای حوزه nft که کاملا بر بستر اتریوم پیاده‌سازی شده، دامیننس اتریوم به شدت شروع به رشد کرده و در مقابل دامیننس ۷۰ درصدی بیت‌کوین در ابتدای ۲۰۲۱ به حدود ۴۰ درصد تا زمان تنظیم این گزارش رسیده است.

در همین زمان اتریوم با دامیننس ۲۰ درصدی حرفی برای گفتن دارد و عملا سهم چشمگیری از بازار را قبضه کرده است.

نکته کاربردی نمودار بالا این است هرچقدر نرخ دامیننس یک رمزارز افزایش یابد عملا به معنای افزایش ارزش و احتمالا افزایش قیمت آن در بلندمدت است.

3

آمار بالا یکی از مهم‌ترین داده‌ها در حوزه رمزارز است. همان‌طور که می‌بینید اتریوم با اختلاف غیر قابل‌مقایسه‌ای نسبت به دیگر رقبای خود، با سهم ۶۲ درصدی حدود ۱۵۸ میلیارد دلار از حوزه دیفای را به خود اختصاص داده است.

 روزانه چندین رمزارز و توکن تولید می‌شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر بالغ بر ۱۱ هزار رمزارز ایجاد شده است.

این رمزارزها برای توسعه خود نیاز به یک بستر بلاک‌چین دارند و چون اتریوم بزرگ‌ترین رمز ارزی است که بر پایه قرارداد هوشمند برنامه‌ریزی‌شده، لذا اکثر فعالان بازار از این رمزارز برای تولید توکن‌های خود و قفل سرمایه‌های خود استفاده می‌کنند.

هجوم سرمایه به بستر بلاک‌چین اتریوم عملا سبب قفل سرمایه سنگینی می‌شود و هدف از اعداد و ارقام بالا بیان اهمیت همین نکته است.

نتیجه‌گیری:

با توجه به تمام نکات تکنیکالی و بنیادی این گزارش می‌توان گفت تارگت‌های نجومی بدون در نظر گرفتن وضعیت کلی بازار و دیگر رقیب‌های اتریوم کاری کاملا غیرمنطقی و توهم محض است و باید علاوه بر در نظر گرفتن قیمت احتمالی آینده، زمان رسیدن ارز به آن قیمت را نیز در نظر گرفت.

با توجه به دو نمودار قبل می‌توان گفت از لحاظ بنیادی هیچ شکی وجود ندارد که اتریوم بسیار خوب خود را جلوه داده است و توجه و اعتماد فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

اما نباید فراموش کنید همان گونه که اتریوم تا سال پیش فقط ۱۱ درصد از سهم بازار را با قیمت ۳۰۰ دلار در دست داشت، بسیاری از رمزارزهای مستعد رشد مثل کاردانو و سولانا و ترا وجود دارند که همین وظیفه اتریوم را انجام می‌دهند و اکنون در ابتدای راه خود قرار دارند.

از طرفی بسترهای ایجاد شده رقیب اتریوم مشکل هزینه‌های بالا و ترافیک شبکه اتریوم را ندارند، مشکل اساسی که اتریوم مدت زیادی است با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا