کد خبر: 12050194949
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

اجرایی شدن راه‌های نقل وانتقال پول بین ایران و روسیه

در جریان دیدار و گفت‌وگوی فعالان اقتصادی ایران و روسیه که به واسطه حضور یک هیات تجاری از جمهوری ساخا (روسیه) در اتاق تهران برپا شده بود، دو طرف بر وجود ظرفیت‌های بالا و چشم‌انداز روشن روابط تجاری تاکید کرده و روش‌های برقراری تعاملات مالی را بررسی کردند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران؛ یک هیات تجاری از جمهوری ساخا از روسیه به سرپرستی کریل بیچکوف، معاون نخست‌وزیر این ایالت در اتاق بازرگانی تهران حضور یافت. اعضای این هیات در نشستی رو در رو با فعالان اقتصادی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی به بحث و تبادل‌نظر درباره ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری پرداختند.

در این جلسه که محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و حسام‌الدین حلاج معاون امور بین‌الملل اتاق تهران به همراه الکسی امیوف، معاون بازرگانی سفارت روسیه در تهران نیز حضور داشتند، همکاری در زمینه تبادل کالاهایی چون مواد غذایی و چوب و هم‌چنین همکاری مشترک در حوزه فرآوری نفت و گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سنگ­های قیمتی و ساخت و ساز مورد تاکید قرار گرفت.

در آغاز این نشست رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به آغاز دور جدیدی از همکاری‌های اقتصادی میان ایران و روسیه پس از سفرهای اخیر روسای‌جمهور دو کشور و وجود منافع همسو میان دو دولت، ابراز امیدواری کرد که این ملاقات‌ها به افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه بینجامد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد لاهوتی با اشاره به برخی رخدادهای بین‌المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین که منجر به تحریم روسیه شد و همچنین اعمال تحریم علیه ایران، گفت: همکاری‌های دو کشور می‌تواند به بی‌اثر شدن تحریم‌ها کمک کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه عنوان کرد که روسیه به عنوان بزرگ‌ترین همسایه شمالی ایران می‌تواند کریدوری برای گسترش و توسعه تجارت خارجی ایران باشد و روسیه نیز می‌تواند از ظرفیت‌های ایران برای افزایش تعاملات تجاری خود بهره بگیرد.

لاهوتی ایجاد کانال مالی مشترک برای نقل و انتقال وجوه را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه مراودات در شرایط تحریم برشمرد و گفت: تغییر مدل همکاری دوجانبه از صادرات و واردات به همکاری مشترک نظیر سوآپ، صادرات مجدد و تولید مشترک یک ضرورت به شمار می‌آید. از این رو برای تحقق اهداف مورد اشاره، لازم است کمیته‌های مشترک صنعتی و تجاری میان دو کشور ایجاد شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: اتاق بازرگانی تهران با ۳۰ هزار عضو فعال آمادگی دارد تا در ایجاد این کمیته‌های مشترک پیشقدم شود.

محمد لاهوتی در ادامه به دو روش مورد توافق برای نقل و انتقالات مالی اشاره کرد و گفت: در روش نخست، فروشنده ایرانی کالای خود را به خریدار روسی ارائه می‌کند و خریدار نیز وجه خود را در میربیزینس بانک روسیه به روبل، یورو یا دلار پرداخت می‌کند. در مقابل، صادرکننده ایرانی نیز در داخل، ریال خود را به نرخ توافقی دریافت می‌کند.

به گفته او، روش دیگر مبتنی بر عرضه ارزهای ملی در بانک‌های دو کشور است. رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران درباره این روش گفت: صادرکننده ایرانی روبلی که از طرف خریدار روس دریافت می‌کند، در سامانه نیما عرضه کرده و کسی که برای واردات به ایران روبل نیاز دارد، آن را خریداری می‌کند و خریدار روسی این روبل را به فروشنده روسی در کشور خود تحویل می‌دهد. اینها روش‌هایی است که میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته، بخشی اجرایی شده و بخش دیگر نیز به زودی اجرا می‌شود. البته ممکن است مشکلاتی حین اجرا پدید بیاید که دولت‌ها باید آن را به سرعت برطرف کنند.

او با بیان اینکه به‌رغم روابط حسنه دو کشور، حجم مراودات تجاری قابل قبول نیست، ادامه داد: اگرچه مناسبات تجاری دو کشور طی ماه‌های گذشته با رشد همراه بوده اما با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور امکان افزایش چند برابری این حجم تجارت نیز وجود دارد.

چشم‌انداز روشن روابط ایران و روسیه

در ادامه این جلسه، کریل بیچکوف، معاون نخست‌وزیر جمهوری ساخا، در سخنانی به پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی روسی و ایران اشاره کرد. او با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی برای آینده همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور وجود دارد، گفت: ساخا بزرگ‌ترین منطقه فدراسیون روسیه محسوب می‌شود و مساحت آن با هندوستان برابری می‌کند.

او با اشاره به برخی ویژگی‌های این منطقه ادامه داد: ساخا در تولید برخی کانی‌ها و سنگ‌ها رتبه تک‌رقمی را در سطح روسیه و حتی جهان کسب کرده است. همچنین ۳۵ درصد الماس جهان در این منطقه قرار دارد و در عین حال، این ایالت در تولید زغال‌سنگ و متالوژی جایگاه دوم را در فدراسیون روسیه داراست.

به گفته بیچکوف، بزرگ‌ترین میادین گازی روسیه در جمهوری ساخا قرار گرفته و به رغم وسعت زیاد آن، تنها یک میلیون نفر جمعیت در آن ساکن هستند. او افزود: حجم تجارت خارجی این ایالت در سال گذشته معادل ۵ میلیارد دلار بوده که ۶۰ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل از آن است. این ایالت همچنین از نظر کیفیت جذب سرمایه خارجی، رتبه نخست فدراسیون روسیه را کسب کرده است.

معاون نخست‌وزیر جمهوری ساخا، صنعت و فرآوری مواد، فناوری اطلاعات، گردشگری و تربیت نیروی انسانی را به عنوان بخشی از زمینه‌های همکاری پیشنهاد کرد و گفت: ما آمادگی داریم محصولات غذایی ایرانی را خریداری کرده و در مقابل چوب و محصولات چوبی به ایران صادر کنیم. همچنین در حوزه فرآوری نفت و گاز، ساخت کشتی رودخانه،‌ ساخت هتل، طرح‌های بزرگ ساخت‌وساز در بخش مسکونی، و طرح‌های خلاقانه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امکان همکاری وجود دارد.

این مقام مسئول در جمهوری ساخا روسیه در ادامه از علاقمندی فعالان اقتصادی این منطقه به توسعه روابط تجاری با کشورهای دوست نظیر ایران سخن گفت و به وجود یک چشم‌انداز مثبت در حوزه همکاری با ایران اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، فعالان اقتصادی ایرانی و اعضای هیات روسی، ضمن معرفی فعالیت اقتصادی خود در مورد زمینه‌های همکاری گفت‌وگو کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا