کد خبر: 26100065459
اقتصادجامعه و فرهنگخدمات و توزیعروزنامهسلامت و رفاهصفحه یکگردشگری

اجرای تسهیلات در موقعیت پرواز برای جلوگیری از پروازهای خالی در خطوط هوایی اتحادیه اروپا

ترجمه: سلیم حیدری

ظهور سویه امیکرون باعث کاهش سرعت سفرهای هوایی و تقاضای زمستانی ضعیف شده است و برخی از شرکت‌های هواپیمایی را مجبور به انجام پروازهای تقریباً خالی کرده است. خطوط هوایی اتحادیه اروپا امیدوارند تا از کمک‌های این اتحادیه بهره‎مند شوند.

در حالی که شرکت‌های هواپیمایی در تلاش برای پرکردن صندلی‌های هواپیما هستند، خطوط هوایی (ایرلاین‌ها) در اروپا خواهان قوانین تسهیل‌‎کننده‎تری در مورد برخواستن و فرود هستند.

مقررات موقعیت پرواز هوایی (Slot) اتحادیه اروپا، معروف است به قانون‎هایی که «یا از آنها استفاده کن یا آنها را از دست بده!» این قوانین بیان می‌کند که شرکت‌های هواپیمایی باید از حقوق موقعیت پرواز و فرود خود برای حفظ این حقوق استفاده کنند.

قبل از همه‌گیری، شرکت‌های هواپیمایی باید اطمینان حاصل می‌کردند که از ۸۰ درصد ظرفیت موقعیت پرواز هوایی (Slot) خود استفاده می‌کنند. اما زمانی که قرنطینه‌ها و اقدامات سخت‌گیرانه کرونا منجر شد که افراد کمتری بین کشورها رفت و آمد کنند، این وضع تغییر کرد.

برای دوره زمستانی، اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۵۰ درصد پروازها باید برای هر شماره پرواز جداگانه در هر روز هفته انجام شود تا این موقعیت پرواز (Slot) حفظ شود. فشار برای حفظ موقعیت پرواز (Slot) خود باعث شده است که خطوط هوایی در صورت پر نشدن پروازها، لغو پروازها را دشوار کرده و باعث انجام پروازهای غیرضروری شوند.

آدینا والان، کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا در ماه دسامبر (آذر) به تهدید سویه امیکرون برای صنعت سفر اذعان کرده بود، اما از روز پنجشنبه (۱۳ ژانویه) هیچ مقررات جدیدی را اعلام نکرده بود.

با این حال، افزایش برنامه‎ریزی شده پروازها تا ۶۴ درصد برای دوره تابستان امسال وجود دارد.

درخواست لوفت هانزا برای انعطاف‎پذیری برنامه زمستانی

گروه لوفت هانزا که شامل خطوط هوایی بروکسل، اتریش ایرلاینز، یورووینگز و سوئیس است، از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است تا برای قوانین برخاستن و فرود استثنا قائل شوند. این گروه خواستار «انعطاف‎پذیری برای برنامه زمستانی فعلی» شدند.

در حال حاضر، لوفت‌هانزا ۳۳۰۰۰ پرواز را در فصل زمستان کاهش داده است و همچنان به ۱۸۰۰۰ پرواز برای رسیدن به میزان ضروری استفاده از موقعیت پرواز (Slot) نیاز دارد. شرکت هواپیمایی بروکسل نیز که تابعه آن است باید ۳۰۰۰ پرواز انجام دهد.

ساندرا کورانت، سخنگوی این گروه، به دویچه وله گفت: «پروازهای ذکر شده پروازهای خالی یا با مسافر ارواح نیستند! همه آنها پروازهای عادی هستند، برای رزرو مسافران و بار نیز باز هستند. اکنون این ۱۸۰۰۰ پرواز همه تقاضای ضعیفی برای زمستان دارند، با این حال، ما باید آنها را انجام دهیم تا ظرفیت موقعیت پروازمان (Slot) براساس قانون ۵۰/۵۰ فعلی حفظ شود.»

گروه شرکت‎هایی هواپیمایی گفت که اتحادیه اروپا باید از این مقررات به صورت یکسان حمایت کند تا از پروازهای غیرضروری اجتناب شود و خطوط هوایی بتوانند برنامه‎ریزی بهتری داشته باشند.

کورانت گفت: «هوانوردی هنوز عادی نشده است. با توجه به توسعه انواع ویروس‎های جدید و محدودیت‌های سفر ناشی از آن، وضع ناپایدار است، بنابراین معافیت‌ها همچنان ضروری است.» او افزود: «مقررات فعلی موقعیت پرواز (Slot) برای برنامه زمستانی ۲۰۲۱/۲۲ در اتحادیه اروپا, قبل از وقوع سویه امیکرون تصمیم‌گیری شده است و دیگر با وضع همه‌گیری کنونی سازگار نیست».

این گروه خواستار اعمال معافیت کوتاه‌مدت برای استفاده از قوانین حق برخاست و فرود شد که انعطاف‌پذیر، عملی و به‌طور مداوم در سراسر اروپا اعمال شود. به این ترتیب می‎توان از هزاران پرواز غیرضروری با چند مسافر جلوگیری کرد.

گروه لوفت هانزا خاطرنشان کرد که با کمیسیون اروپا و دولت آلمان با هدف «راه حل مشترکی که از نظر اقتصادی و زیست محیطی منطقی باشد» در حال گفت‎وگوهای نزدیک است.

کورانت استدلال کرد: «مقررات در اتحادیه اروپا سخت‌تر از تقریباً همه کشورهای دیگر خارج از اروپا است. برای مثال ایالات متحده قوانین موقعیت پرواز (Slot) را به دلیل همه‌گیری موقتاً به حالت تعلیق درآورده است.»

پروازهای غیر ضروری برای محیط زیست مضر است

خبرهایی مبنی بر اینکه برخی از خطوط هوایی مجبور به انجام سفرهای غیرضروری برای رسیدن به سهمیه مربوط به حفظ موقعیت پرواز (slot) خود می‎شوند، مورد استقبال طرفداران محیط زیست قرار نگرفته است.

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست و تغییرات اقلیمی، در واکنش به این که خطوط هوایی بروکسل برای حفظ موقعیت پرواز (Slot) خود مجبور به انجام ۳۰۰۰ پرواز شد، در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا مطمئناً در وضعیت اضطراری آب و هوایی قرار دارد».

کارستن اسپور، مدیرعامل گروه لوفت‌هانزا در اواخر دسامبر (دی) به یک روزنامه آلمانی گفت که در حالی که تقریباً در تمام نقاط دیگر جهان معافیت‌هایی دوست دار محیط زیست در طول زمان همه‌گیری یافت شد، اتحادیه اروپا به همین روش اجازه این کار را نداد.

اسپور گفت که قوانین موقعیت پرواز (Slot) فعلی برخلاف اهدافی است که اتحادیه اروپا با برنامه «دقیقا ۵۵»  در ژوئیه سال ۲۰۲۱ برای رسیدن به هدف جدید این اتحادیه یعنی کاهش گازهای گلخانه‎ای به میزان ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ برای آن هدف‎گذاری کرده است.

سیستم موقعیت پرواز (Slot) در دو سال گذشته کار کرده است

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، اریک مامر، روز جمعه به دویچه وله گفت که تصمیم برای کاهش پروازهای موقعیت پرواز (Slot) دو سال پیش مورد توافق همه ذینفعان از جمله خطوط هوایی قرار گرفت. درست زمانی که پروازها به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا کاهش شدیدی داشت. این کمیسیون همچنین داده‎های یوروکنترل را قبل از برقراری این تماس در نظر گرفت.

او افزود که با گذشت زمان، کمیسیون به تدریج تعداد پروازهایی که برای موقعیت پرواز (Slot) بود را در زمانی که همه چیز بهبود یافت، افزایش داد.

او گفت که به خطوط هوایی همچنین در صورت وقوع یک اتفاق غیرمنتظره، گزینه عدم استفاده قانونی از موقعیت پرواز (Slot) ارائه شده که در مقررات نیز این اجازه داده شده است. این بدان معناست که اگر یک شرکت هواپیمایی به دلیلی موجه نتواند پرواز یا فرود خود را انجام دهد، معافیت اعطا می‎شود و شرکت هواپیمایی همچنان می‎تواند جایگاه موقعیت پرواز (Slot) خود را حفظ کند.

او افزود: «تاکنون من هیچ مدرکی مبنی بر داشتن پروازهای خالی توسط یک شرکت هواپیمایی ندیده‌ام». او گفت اگر خطوط هوایی با هواپیماهای خالی پرواز می‌کنند، به دلیل تصمیم اتحادیه اروپا نیست، بلکه دلایل تجاری این شرکت هواپیمایی است.

از موقعیت پرواز خود (Slot) استفاده کنید یا آن را رها کنید

جوزف ورادی، مدیرعامل ویز ایر گفت اگر شرکتی قادر به استفاده از موقعیت پرواز (Slot) خود نیست، باید آن را در اختیار رقبا قرار دهد و افزود که قوانین موقعیت پرواز (Slot) نباید برای محافظت از خطوط هوایی قدیمی تغییر کند. خطوط هوایی قدیمی مانند British Airways، Emirates و Lufthansa بسته کامل پروازهای بین‎المللی و داخلی را ارائه می‎دهند.

ورادی اخیرا در مصاحبه‎ای به رویترز گفته است: «ما باید بتوانیم این موقعیت پروازها را در فرودگاه‌های محدودی به کار ببریم، پس چرا از آنها به نفع شرکت‌های هوایی قدیمی محافظت می‌شود که قادر به بهره‌برداری از آن‌ها به دلیل ناکارآمدی نیستند؟»

ورادی، که از زمان تأسیس ویز ایر در سال ۲۰۰۳ مسئولیت آن را بر عهده داشته است، گفت که کاهش قوانین به نوعی «تحریف بازار» است، زیرا از شرکت‎های هواپیمایی قدیمی که برای پر کردن صندلی‎های هواپیماهایشان تلاش می‎کنند در برابر رقبای ارزان قیمت که هواپیماهایشان پر است محافظت می‎کند.

او گفت که دسترسی به فرودگاه‌ها باید در اولویت قرار گیرد تا به نفع عموم مردم باشد.

در همین حال، مدیر عامل رایان ایر، مایکل اولری، ادعا کرد که لوفت‌هانزا در تلاش است تا مانع رقبا شود. اولری همچنین لوفت هانزا را متهم کرد که از نگرانی‌های آب و هوایی برای سرکوب رقابت سوءاستفاده می‌کند.

اولری در بیانیه‎ای گفت: «لوفت هانزا به جای اجرای پروازهای خالی برای مسدودسازی موقعیت‎های پروازی (Slot)، باید صندلی‎های این پروازها را برای فروش با کرایه‎های پایین تر آزاد کند. با این کار به مالیات‎دهندگان آلمانی و اروپایی که در طول بحران کووید به آنها یارانه میلیاردها یورویی پرداخت کرده‎اند، پاداش دهد.»

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا