کد خبر: 19040036807
اقتصادتولید و بازرگانی

اجرای مصوبه افزایش قیمت شیرخام به شرط رفع ابهامات اجرایی آن

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد. کارشناسان معتقدند؛ اجرای مصوبه افزایش قیمت شیرخام به شرط رفع ابهامات اجرایی آن امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای، بدون اشاره به سرنوشت قیمت محصولات لبنی شامل مشمول قانون قیمت گذاری، اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان مصوب کرده است.

در بخشی از متن این نامه آمده است: شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد.

اعلام این قیمت از سوی وزیر جهاد کشاورزی در حالی است است که به گفته کارشناسان؛ در حال حاضر شورای تعیین قیمت توان اجرایی کردن قیمت ها را ندارد چرا که هنوز قانون انتزاع (قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی) به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده است.

یک فعال حوزه محصولات لبنی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه آنچه از سوی وزیر جهاد اعلام شده نرخ خرید تضمینی است و تکلیفی برای کارخانه های لبنی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: آنچه از سوی وزیر محترم جهاد ابلاغ شده، دارای ابهامات زیادی است و بدون افزایش قیمت محصولات لبنی، کارخانه‌ها توان پرداخت این مبلغ را به دامداران نخواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی بخواهد این افزایش قیمت مصوب را حتی پس از ابلاغ قانون انتزاع عملی کند، مشکلات بزرگی مانند افزایش تا ۷۰ درصدی محصولات لبنی را پیش رو‌ خواهد داشت که به دلیل عدم توان مالی مردم بازار کشش آن را ندارد.

این فعال حوزه محصولات لبنی که نخواست نامش افشا شود! با بیان اینکه تنها در یک صورت امکان اجرای این افزایش قیمت مصوب وجود دارد، افزود: راه اجرای آن این است که کارخانه‌ها شیر را با قیمت مصوب جدید خریداری کنند و برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات لبنی وزارت جهاد کشاورزی مابه التفاوت را پرداخت کند، به عبارت دیگر تفاوت بین قیمت مصوب قبلی و‌ قیمت مصوب جدید را وزارت جهاد به دامداران پرداخت کند تا قیمت لبنیات بالا نرود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی سازوکار اجرای قیمت مصوب جدید را ندارد و در صورت اجرا شدن آن منابع مالی برای پرداخت مابه التفاوت در دسترس این وزارتخانه نیست، به همین دلیل تا زمان مشخص کردن سازوکارهای اجرایی قابلیت اجرا نخواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا