کد خبر: 250701104894
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

اجرای ۶۵۰ طرح تامین برق در فارس و جنوب کشور

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس و بوشهر اعلام کرد که بالغ بر ۶۵۰ پروژه تامین و انتقال برق در این دو استان تعریف شده که اجرای آن نیازمند ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، تامین و اختصاص این اعتبارات نوید بخش توسعه دوچندان و ایجاد زیر ساخت های صنعتی فارس و جنوب کشور است.

یدالله حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگاران با یادآوری اینکه شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع به لحاظ گستردگی، بزرگترین شرکت صنعت برق کشور است افزود: در سالهای گذشته صنعت برق با مشکلات و تصمیماتی نا به حق، از جمله  تعرفه‌های تکمیلی مواجه شده ، دراین سالها برق متاسفانه به یک صنعت زیان‌ده بدل شده است، از این رو هزینه تولید انرژی در مقایسه با فروش آن  نامتناسبت ارزیابی می شود.

او اضافه کرد : هزینه تولید هر یک کیلووات انرژی برق به طور میانگین بیش از ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن به طور میانگین ۱۰۰ تومان است از این رو فاصله بسیار زیاد قیمت تمام شده انرژی با قیمت عرضه آن  منجر به انباشت زیان در صنعت برق و تاثیرگذاری بر روند توسعه این صنعت شده است.

این مسئول با بیان اینکه با وجود همه مشکلات اعتباری طرح های تامین و انتقال برق در فارس و جنوب کشور شتاب قابل توجه دارد در مقایسه آماری ابتدای انقلاب اسلامی و اکنون، گفت: سال ۱۳۵۷ کل ظرفیت منصوبه برق در فارس و بوشهر، ۲۱۰ مگاوات بود و امروز ۱۰ هزارمگاوات است و تعداد مشترکان از ۲۳ هزار مشترک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک افزایش داشته و تعداد روستاهای برق دار از ۱۸۹ روستا به ۴۰۰ روستا رسیده است.

حقیقی با اشاره به قرارداشتن تنها نیروگاه اتمی کشور در محدوده تحت مدیریت این شرکت، بوشهر و فارس را شاهراه ارتباطی انرژی ایران دانست و گفت: تولید، انتقال و توزیع انرژی برق در این گستره وسیع و استراتژیک از کشور، با استفاده از ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی متخصص، در حال انجام است.

او با بیان اینکه تابستان سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور و استان‌های فارس و بوشهر به ویژه در بخش خانگی شاهد خاموشی روزانه و بعضا چند باره در هر روز مواجه بودیم، علت اساسی را در ناترازی بین حجم تولید انرژی برق و میزان مورد نیاز در زمان پیک مصرف دانست و گفت: آن زمان براساس آمارها بین ۱۵ تا  ۱۹هزار مگاوات کمبود انرژی برق در کشور وجود داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با یادآوری اینکه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار، عزم را برای تامین انرژی برق مورد نیاز مشترکان به ویژه در تابستان جزم کرد، گفت: برای تحقق این هدف همه ارکان نظام و کل ظرفیت کشور از علمی و دانشگاهی تا قانونگذاری و اجرایی به کار گرفته شد و  ۱۰۰ برنامه در ۴ محور آماده اجرا شد.

حقیقی با بیان اینکه بعد از مشکلات تامین انرژی برق در تابستان سال ۱۴۰۰ و خاموشی‌های گسترده در کشور، علیرغم همه موانع و محدودیت‌ها، عزم برای تامین برق مورد نیاز در تابستان امسال، جزم شد، گفت: فراهم شدن زمینه تامین انرژی برق مورد نیاز مشترکان بخش‌های مختلف در تابستان و ایام پیک بار، مرهون همت و تلاش کارکنان  این صنعت و همدلی و همکاری و حمایت ایجاد شده در سطوح مختلف بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا