کد خبر: 09080052247
اقتصاداقتصاد کلانجامعه و فرهنگروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

اجلاس کوپ۲۶؛ شاید آخرین شانس نجات اقلیم زمین

 طرفداران محیط زیست به گلاسکو رفته‌اند تا از نزدیک عملکرد رهبران جهان در این اجلاس را زیر نظر بگیرند

ترجمه: محمود نواب مطلق

در آستانه برگزاری اجلاس کوپ ۲۶ در اسکاتلند در ۱۲ نوامبر(۲۱آبان) صدها نفراز طرفداران محیط زیست از نقاط مختلف جهان و انگلستان روزشنبه ۳۰ اکتبر(۸آبان) خود را به گلاسکو در اسکاتلند رساندند تا فریاد اعتراض خود را در مورد وضع بحرانی آب‌وهوای کره خاکی به گوش رهبران جهان برسانند.

بسیاری از آنها مسیر چندده‌کیلومتری تا هزاران‌کیلومتری را پیاده طی کردند. این اقدام نقطه شروع برگزاری تظاهرات به موازات اجلاس سازمان ملل در گلاسکوی اسکاتلند با موضوع بررسی وضع آب‌و‌هوای سیاره است.

تظاهرکنندگان که از نقاط مختلف جهان از جمله بلژیک، اسپانیا و حتی خود گلاسکو آمده بودند، با شعار«دیگر وقت عمل است، حرف بس است» یا «استفاده از سوخت فسیلی را متوقف کنید» در خیابانهای این شهر راهپیمایی  کردند.

عمده آنان به دعوت گروه « نهضت خاموشی» به این تظاهرات آمدند. دیک فان اِسبِروئک، بازنشسته ۶۸ ساله بلژیکی، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «انتظار ما آن است که رهبران جهان از  وضع بسیار بحرانی آب‌وهوا که جهان در آن به سر می‌برد، آگاه باشند و اقدامات عملی کافی برای مقابله با آن انجام دهند. فرزندان و نوه‌های ما در جهانی زندگی می‌کنند که دچار تغییرات شدید آب‌وهوایی فراوان و خطرناک شده است.»

 او به همراه حدود بیست گروه دیگرکه همگی عضو گروه «پدربزرگ‌ها برای آب‌وهوا» هستند با قطار به اِدیمبورگ آمده‌ و از آنجا تا گلاسکو را پیاده پیموده است. این پدر بزرگ بلژیکی که صاحب ۵ فرزند و ۱۲ نوه است در ادامه بر این نکته تأکید کرد: «میان صحبت‌ها و عملکرد رهبران فاصله بسیاری وجود دارد.»

 بسیاری از رهبران جهان از جمله جوبایدن از آمریکا، امانوئل مکرون از فرانسه و نارِندرا مودی از هند در این اجلاس بسیار مهم راه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی را بررسی می‌کنند. از سایر نقاط جهان نیز بسیاری از طرفداران محیط زیست به همین مناسبت به گلاسکو آمده‌اند.

بنا بر گزارش برگزارکنندگان،  برای تجمع روز جمعه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) حضور ۱۰۰ هزارنفر پیش‌بینی شده است. بکی استوک، خانم مترجم ۳۱ ساله که از اسپانیا پیاده آمده است به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «ما برای مطالبه عدالت اقلیمی به نفع کشورهای جنوب در اینجا گرد هم آمده‌ایم. اجلاس کوپ ۲۶ آخرین فرصت است. ما به امید عملکرد واقعی دولتمردان در این خصوص اینجا آمده‌ایم.»

ماسیِژ والسوگ، دانشجوی ۱۹ ساله، نیز می‌گوید: «۲۵ اجلاس کوپ قبل از این برگزار شده است ولی ما عملکرد مناسبی در خصوص وضع آب‌و‌هوایی کره خاکی ندیده‌ایم. امیدواریم این اجلاس متفاوت باشد و برای نجات زندگی بشر اقدامات عملی صورت پذیرد.»

پلیس اسکاتلند برای برقراری نظم هنگام برگزاری اجلاس؛ روزانه ۱۰ هزار نیروی امنیتی از سراسر انگلستان به کار گرفته است؛ رقمی بی‌سابقه که نشانگر اهمیت ماجرا و بزرگترین عملیات حفظ نظم است که تاکنون اسکاتلند به خود دیده است.

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا