کد خبر: 05020179631
جهانروزنامهسیاست

احتمال زمین‌گیر شدن شرکت‌های هواپیمایی روسیه با افزایش تحریم ها

ترجمه: سلیم حیدری

رسانه ها گزارش می دهند، قطعاتی که برای نگهداری موتورهای سوپرجت لازم است، دیگر در دسترس نیست.

روزنامه تجاری RBC روز دوشنبه گزارش داد که خطوط هوایی روسی که تولید سوخو  ۱۰۰ ساخت داخل را اداره می‌کنند، ممکن است مجبور شوند در آینده نزدیک این هواپیما را زمین گیر کنند.

زیرا تحریم‌های غرب علیه روسیه، سرویس و نگهداری موتورهایی را که با مشارکت یک سازنده فرانسوی ساخته شده‌اند را با مشکل مواجه کرده‌است.

این روزنامه می‌گوید چندین شرکت هواپیمایی روسی مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری را گزارش کرده‌اند که یکی از آنها مدعی شده‌است که در صورت حل نشدن این مشکلات، پروازها ممکن است به زودی و در پاییز امسال متوقف شوند.

به گفته سازنده، شرکت هواپیمایی متحده روسیه (UAC)، سوخوی سوپرجت ۱۰۰ (یک جت منطقه ای با ۹۸ صندلی مسافر) با همکاری بیش از ۲۰ شرکت مهندسی هواپیمایی پیشرو در جهان توسعه یافته‌است.

وزارت حمل و نقل روسیه می‌گوید در حال حاضر حدود ۱۵۰ هواپیما در این کشور فعال هستند. تحریم‌های اخیر واردات قطعات هواپیما به روسیه را مانند سایر محدودیت‌ها، ممنوع می‌کند.

موتورهای توربوفن SaM146 سوپرجت توسط پاورجت ساخته می‌شوند، سرمایه‌گذاری مشترک بین موتورهای هواپیمای سافران فرانسه و شرکت موتور متحده روسیه.

RBC می‌گوید که پاورجت (که مسئولیت تعمیر و نگهداری پس از فروش را نیز بر عهده دارد) به دلیل تحریم‌ها معامله با شرکت‌های روسی را متوقف کرده‌است.

RBC به نقل از منابع نزدیک به UAC می‌گوید از آنجایی که بسیاری از اجزای دیگر این خط تولید نیز در خارج از کشور ساخته می‌شوند، احتمالاً به دلیل «فقدان چیزهای پیش‌پا افتاده مانند چرخ‌ها و ترمزها، سنسورها و سوپاپ‌های مختلف» پرواز این سوپرجت متوقف می‌شود.

به گزارش RBC، یک شرکت هواپیمایی پیشنهاد کرده‌است که UEC باید مسئول تعمیرات موتور سوپرجت و قطعات یدکی باشد.

دولت روسیه در ماه مارس (فروردین) اعلام کرد که تولید هواپیما با استفاده از قطعات منحصرا ساخت روسیه را تسریع خواهد کرد. با این حال، طبق گزارش‌های رسانه ها، یک سوپرجت ۱۰۰ درصد ساخت روسیه احتمالا در بهترین حالت در سال ۲۰۲۴ تولید خواهد شد.

شرکت مادر UAC Rostec روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که روسیه “عملاً همه چیز” را برای سرویس سوخو سوپرجت و موتورهای آن در اختیار دارد.

به گزارش تاس، به گفته این شرکت دولتی، مسائل ناشی از تحریم‌ها در حال رسیدگی است و استفاده از این هواپیما ادامه خواهد داشت.

شرکت‌های لیزینگ خارجی خواستار بازگرداندن هواپیماهای ایرباس و بوئینگ  به خطوط هوایی روسیه شدند، اما خطوط هوایی روسیه اتکای خود را به سوپرجت سوخو افزایش‌داد.

به گفته وزارت حمل و نقل، حدود ۱۰ درصد از کل هواپیماهای (ایرلاین‌های) خارجی مورد استفاده توسط ناوهای روسی در خارج از کشور توقیف شده‌ است.

در پاسخ این اقدام، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که به شرکت‌های هواپیمایی روسی اجازه می‌دهد، هواپیماهای متعلق به ایرلاین‌های خارجی‌ را دوباره رجیستر کنند و در پروازهای داخلی استفاده کنند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا