کد خبر: 25040037788
اخبار شرکت ها

احداث اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در استان البرز توسط گروه مپنا

گروه مپنا به منظور دستیابی به بخشی از اهداف خود در زمینه برقی‌سازی خودروها براساس انرژی پاک، اقدام به احداث اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در استان البرز کرده که مراحل ساخت آن در حال اتمام است.

مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا که بزرگترین و پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقاتی و توسعه‌ای در حوزه خودرو برقی در ایران به شمار می‌رود، خبر داده است که این ایستگاه شارژ به‌زودی در شهر کرج رونمایی و بهره‌برداری از آن بلافاصله آغاز خواهد شد.

همچنین این مرکز اعلام کرده است که سامانه راه‌اندازی شده روی این ایستگاه، قابلیت برگرداندن شارژ به شبکه را نیز داراست و برای شارژر کند یک خودرو برقی قابل استفاده است.

کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه با توجه به آنکه خودروهای درون‌سوز علاوه بر آلاینده‌های گازی، باعث تولید ریزگردها و ایجاد آلودگی صوتی نیز می­ شوند، برنامه‌ها و سیاست‌های بلندمدتی برای استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای درون‌سوز دارند.

با این حال برخی پژوهشگران عقیده دارند تغذیه خودروهای برقی براساس نیروگاه‌های تولید برقی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند به تفسیری صرفا آلودگی را از محلی به محل دیگر در کنار نیروگاه‌ها منتقل می‌کنند.

همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها، در صورتی که حوزه حمل و نقل برقی جایگزین حمل و نقل سنتی شود لازم است تعداد نیروگاه‌های تولید برق چند برابر شده که در روند تولید CO2 ناشی از آلایندگی نیروگاه‌ها تاثیرگذار است.

گروهی از محققان در دنیا اعتقاد دارند که برای تأمین انرژی خودروهای برقی نیاز به احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های متعددی است که این خود باعث آلودگی خواهد شد؛ صرفا می‌توان این نیروگاه‌ها را به مکان‌های دور از شهر منتقل کرد.

اما عده‌ای دیگر معتقدند که در ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز برق مصرف نمی‌شود و با همین نیروگاه‌های موجود و مدیریت هوشمندانه مصرف می‌توان خودروهای برقی را شبانه شارژ و در طول روز از آنها استفاده کرد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق، شرایط و معادلات را تغییر می‌دهد. ایران نیز جهت کاهش آلودگی هوا باید برای استفاده از خودروهای برقی و تأمین انرژی آنها زیرساخت‌ها شامل تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و رساندن آن به مصرف کننده نهایی به وسیله ایستگاه‌های شارژ را محقق نموده و توسعه دهد.

کشور ما پتانسیل لازم را برای توسعه مزارع بادی و به خصوص مزارع خورشیدی دارا است. در این راستا گروه مپنا قدم‌های بزرگ و جدی در این حوزه برداشته است، این گروه نیروگاه‌های متعدد بادی در کشور ایجاد کرده و همچنان در حال توسعه این نیروگاه‌ها است. از سویی گروه مپنا اخیرا از نخستین نیروگاه خورشیدی خود در سایت کهک قزوین بهره‌برداری کرده است.

مپنا برای نمایش هدف خود، یعنی گسترش خودروهای برقی بر اساس انرژی پاک، اخیرا اقدام به احداث اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در استان البرز کرده است که مراحل ساخت آن در حال اتمام است.

مرکز توسعه خودرو برقی و زیرساخت‌های مپنا که بزرگترین و پیشرفته‌ترین مرکز تحقیقاتی و توسعه‌ای در حوزه خودرو برقی در ایران به شمار می‌رود، خبر داده است که این ایستگاه شارژ به‌زودی در شهر کرج رونمایی و بهره‌برداری از آن بلافاصله شروع خواهد شد. همچنین این مرکز اعلام کرده است که سامانه راه‌اندازی شده روی این ایستگاه، قابلیت برگرداندن شارژ به شبکه را نیز دارا است و برای شارژر کند یک خودرو برقی قابل استفاده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا