کد خبر: 1109997186
روزنامهصفحه یک

اختلال روش‌های غیرحضوری دریافت خلافی خودرو در روزهای کرونایی

اکرم رضائی‌نژاد
یکی از دغدغه‎های رانندگان مخصوصا افرادی که قصد خرید یا فروش خودرو دارند دریافت برگه خلافی خودرو یا همان میزان تخلفات رانندگی است. در این بین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزون بر راه اصلی مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+، برای تسهیل در اطلاع‌رسانی به شهروندان تاکنون شیوه‌های متعددی را اجرایی کرده است؛ شیو‌هایی که اهمیت آنها در روزهای شیوع اپیدمی کرونا اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

شما می‌توانید با در دست داشتن کارت خودرو، سند خودرو یا بیمه‌نامه، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و با پرداخت هزینه تعرفه اجرائیات، استعلام خلافی خودروتان را بگیرید. در صورتی که مبلغ خلافی شما بیش از ۱۰ میلیون ریال (یک میلیون تومان) باشد، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. اما در کنار این روش حضوری دریافت خلافی،  استعلام پیامکی، اینترنتی، استفاده از کد USSD و استعلام تلفنی از دیگر شیوه‌هایی است که برای استعلام خلافی اعلام شده است.

متقاضیان برای دریافت استعلام خلافی خودرو از سایت راهور باید بارکد ۸ رقمی خودرو را وارد کنند تا به لیست کامل جریمه‌های خودرو دسترسی یابند. وب‌سایت‌های مختلفی به ارائه لیست خلافی خودرو می‌پردازند که همگی اطلاعات خود را از سایت راهور دریافت می‌کنند.

همچنین متقاضیان استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک، باید کد هفده رقمی VIN موجود بر سند یا کارت ماشین را به یکی از سه شماره پیامک خلافی ماشین به شرح ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰، ۳۰۰۰۵۱۵۱، ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ ارسال کنند.

پس از این اقدام، پیامک میزان خلافی ماشین و اگر کد  VIN همراه یک ستاره فرستاده شود، افزون بر مبلغ خلافی،  شناسه قبض و شناسه پرداخت برای متقاضی ارسال خواهد شد که پس از آن متقاضیان می‎توانند از اطلاعات موجود در پیامک خلافی ماشین برای پرداخت جریمه اقدام کنند.

یکی دیگر از روش‎های استعلام خلافی خودرو استفاده از کدهای دستوری USSD است. افراد می توانند #۱۱۰* را از گوشی خود شماره‎گیری، سپس کد هفده رقمی VIN موجود بر سند یا کارت ماشین را وارد کنند تا مبلغ خلافی برایشان پیامک شود.

کد VIN یک کد ۱۷ رقمی منحصر بفرد برای هر خودرو است و شامل اعداد از ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O و   Q  که برای جلوگیری از تشابه حذف شده‌اند، می‌شود .

پلیس راهور امکان استعلام خلافی خودرو با استفاده از تلفن گویا را نیز مهیا کرده است؛ بدین منظور افراد می‌توانند در خصوص استعلام تخلفات رانندگی خود از طریق شماره تلفن ثابت ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ اقدام به استعلام خلافی خودرو خود کنند.

نکته جالب توجه در این شیوه از استعلام خلافی، امکان گرفتن خلافی خودرو با پلاک ماشین است که با سایر راه‎های استعلام خلافی میسر نیست.

اما چندوقتی است که ارسال پیامک برای استعلام جریمه‎های خودرو جوابگو نیست چرا که وقتی به شماره‎های اعلام شده پیامک بزنید با وجود پیغام کسر ۳۵۰ تومان از حساب شما هیچ پیامکی که در برگیرنده اطلاعاتی از جریمه‎های خودرو باشد دریافت نمی‎کنید. این موضوع شامل کد دستوری USSD #۱۱۰* نیز می‎شود. با شماره گیری USSD پیغام « درصورت داشتن اعتبار ۳۵۰تومان از حساب شما کسر و پیامک خلافی برای شما ارسال خواهد شد» را مشاهده خواهید کرد اما پیامکی دریافت نمی‎کنید.

از سوی دیگر برای دریافت میزان خلافی خودرو از طریق سایت راهور، بارکد روی کارت ماشین مورد نیاز است و به دلیل اینکه کارت خودروهایی که از سال گذشته تاکنون خرید و فروش شده‎اند، به دست مالکان نرسیده آنها را دچار مشکل کرده است.

با پیگیری‎های خبرنگار عصراقتصاد، سرتیپ‌ سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، قول رسیدگی به مشکل استعلام پیامکی را داد و تاکید کرد که فعلا از طریق شماره تلفن ثابت ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ می‎توان برای آگاهی از جریمه‎های خودرو اقدام کرد.

اما عصر اقتصاد پس از چند روز تماس و هر روز چند بار تماس متوجه شد که این سامانه گویا نیز مشکلی را حل نمی‌کند چراکه پاسخگو نیست و اتصال بر قرار نمی‌شود. در نهایت در تماس با سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، او با قدردانی از پیگیری‎های عصراقتصاد قول داد که مشکلات استعلام غیرحضوری خلافی خودرو بررسی و به‌زودی رفع خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا