کد خبر: 080701102850
جهانروزنامه

ادعای کاخ سفید مبنی بر مقاومت اقتصاد آمریکا به رغم بحران اقتصاد جهانی

کاخ سفید معتقد است آمریکا به عنوان قدرت اول اقتصادی جهان در برابر مشکلات اقتصادی جهانی خوب دوام آورده و اوضاع اقتصادی این کشور از سایر کشورها بهتر است.

این درحالیست که سازمان های بین‌المللی اقتصادی چون سازمان جهانی تجارت و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای ماه های پیش رو رکود اقتصادی جهانی را پیش‌بینی می‌کنند.

از سوی دیگرآمریکا ارسال سری جدید کمکهای نظامی خود به اوکراین را اعلام کرده تا بدینوسیله حمایت بلند مدت خود را از این کشور در مقابل حملات روسیه تضمین کند.

در پایان جلسه‌ای که روز چهارشنبه ۲۸سپتامبر(۶مهر) رئیس جمهور آمریکا و تنی چند از دولتمردان و مشاورانش با او داشتند کاخ سفید اعلام کرد: اقتصاد آمریکا شاهد آسیب‌هایی نیز بوده اما در مقابل ناملایمات جهانی تاکنون خوب دوام آورده است.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده: «سیاست کاهش قیمتها باید حتما ادامه یابد و رو به جلو حرکت کند. سرمایه‌گذاری تاریخی دولتی در زیرساختها، صنعت و امور مربوط به دوران گذر به انرژی پاک نیز باید ادامه و گسترش یابد.»

این سیاستی است که از ابتدای روی کارآمدن بایدن، رئیس جمهور دموکرات ۷۹ ساله آغاز شده است. کمی پیش از این هم «کارین ژان پییِر» سخنگوی رئیس‌جمهورآمریکا نیز در ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور گفته بود: «آمریکا در بهترین وضعیت نسبت به سایر کشورها قراردارد درحالیکه هرروز هشدارهای  بروز بحرانهای بالقوه اقتصادی در جهان درحال افزایش است.»

البته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بر این باور است که در حال حاضر نمی توان از رکود اقتصاد جهانی سخن گفت؛ اما در عین حال جهان درسال آینده شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهدبود. به رغم آنکه این سازمان برای تولید ناخالص داخلی جهان رشدی معادل ۳درصد در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) پیش‌بینی می‌کرد؛ میزان این رشد درماه ژوئن (خرداد) برخلاف ۸/۲درصد پیش‌بینی شده ۲/۲ درصد بود.

پیش‌بینی‌های این سازمان از رشد اقتصادی آمریکا درسال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) نیز حکایت از کاهش آن دارد. رشد ۲/۱ درصد پیش‌بینی شده آن برای ماه ژوئن(خرداد) به ۵/۰ درصد تقلیل یافته است.

دولت آمریکا همچنین روزچهارشنبه ۲۸سپتامبر(۶مهر) از سری جدید کمکهای گسترده و طولانی مدت نظامی خود به اوکراین خبر داد.

پنتاگون اعلام کرده سری جدید کمک های نظامی درقالب کمک های نظامی فوری نخواهد بود بلکه به شکل سفارشات بلند مدت تسلیحاتی اوکراین به آمریکا به مبلغ۱/۱ میلیارد دلار خواهد بود.

این تجهیزات نظامی بطور مشخص شامل ۱۸ سیستم توپخانه دقیق«هیمارس» و سیستم های موشک‌انداز قابل نصب بر روی خودروهای زرهی سبک می‌شود. این تجهیزات نقش عمده‌ای در پاتک های  ضد نیروهای روسی در جنگ داشته‌اند.

بدین ترتیب میزان تجهیزات نظامی وعده شده و ارسالی به کیف دو برابر خواهد شد.قبلا ۱۶ سیستم از این نوع به ارتش اوکراین تحویل شده است.

براساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا سایر کمک های نظامی وعده شده به اوکراین شامل: ۱۵۰ خودروی زرهی«اومویس»، ۱۵۰ خودروی تاکتیکی برای حمل سلاح، رادارها و سیستم های دفاعی ضد پهباد می‌شوند.

با احتساب سری جدید کمک های نظامی آمریکا به اوکراین میزان آنها از ۲۴فوریه ۲۰۲۲ (۵اسفند ۱۴۰۰) آغاز درگیری با روسیه به ۲/۱۶ میلیارد دلار و اززمان روی کارآمدن جوبایدن درآمریکا در ژانویه۲۰۲۱ (دی۱۳۹۹) تاکنون به ۹/۱۶ میلیارد دلار می‌رسد.

واشنگتن براین باوراست تحریمها بر ضد مسکو کارآمد بوده است.

علاوه بر کمک به اوکراین آمریکا به همراه متحدین غربی خود تلاش می‌کنند با اعمال تحریمهای ضد روسیه اقتصاد این کشور را ضعیف کنند. اخیرا تعدادی از سناتورهای آمریکایی در کارآمدی این تحریمها ابراز تردید کرده‌اند.

«جیم اُ برایان» رئیس دفتر اعمال تحریم های ضد روسیه در وزارت امورخارجه آمریکا روزچهارشنبه ۲۸ سپتامبر(۶مهر) ابراز اطمینان کرد: «روسیه دیگر قادر به استفاده از عناصر کلیدی مورد نیازش در جنگ نیست.»

این دیپلمات آمریکایی درمقابل کنگره آمریکا گفت:« تحریمهای غرب برضد روسیه باعث شده‌اند تا این کشور دیگر نتواند همزمان با جنگ به مشکلات درونی مردم خود بپردازد.»

او همچنین خاطر نشان کرد دولت آمریکا اقدامات دیگری را نیز بررسی و روی تحریمهای دیگری نیز کارکرده است.

«الیزابت روتنبرگ» مسئول امور مربوط به تحریم های اقتصادی در خزانه‌داری آمریکا دراین خصوص می‌گوید: «این سری تحریمهای جدید در مورد انرژی و تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه هستند.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا