کد خبر: 09050194147
اقتصاد

ارتقا کارآمدی نظام مالیاتی با شفاف سازی اطلاعات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با شفاف سازی اطلاعات و هوشمندسازی اخذ مالیات های مختلف از طریق سامانه مودیان کارآمدی نظام مالیاتی کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

محمد رضا دشتی اردکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه … با اشاره به رونمایی از سامانه مودیان مالیاتی و تأثیر ان بر عادلانه تر شدن اخذ مالیات‌ها اظهار کرد: اگر مالیات در کشور نظامند و هوشمند نشود مشکلات گذشته همچنان باقی خواهد ماند.

در پی اقدام سازمان امور مالیاتی درمبنا قرار دادن دستگاه‌های پز، روابط اجتماعی و اقتصادی مردم تحت تأثیر قرار گرفته است. راهکار هوشمند شدم اخذ مالیات نیز از سامانه مودیان آغاز خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه باید مالیات تنها بر درآمد افراد اخذ شود نه بر تراکنش‌های کارتخوان؛ اضافه افزود: بسیاری از مردم به دنبال روابط اجتماعی که با هم دارند ممکن است از دستگاه کارتخوان استفاده کنند که این مسئله جدای از روابط اقتصادی است و نباید مالیات شامل ان ها بشود.

این اقدامات مودیان مالیاتی، در سازمان مالیات ثبت می‌شود و مالیات به آن تعلق می‌گیرد این موضوع از قبل اطلاع رسانی نشده و به نظر من کار غلطی بود.

اردکانی با اشاره به اصلاح قوانین در حوزه مالیات توسط دولت گفت: البته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی به دستور رئیس جمهور سریعاً قوانین این حوزه را اصلاح کردند و به نظر من با شفاف سازی فرآیند اخذ مالیات‌ها مثل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مشاغل و مالیات‌های مختلف، نظام مالیاتی کشور بیشترین دستاورد را خواهد داشت و از طرف دیگر با شفاف سازی اطلاعات و هوشمندسازی اخذ مالیات‌های مختلف از طریق سامانه مودیان کارآمدی نظام مالیاتی کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا افزایش درامد دولت و کم شدن وابستگی به خلق نقدینگی تأثیری بر کاهش تورم دارد؟ گفت: هر زمانی که درآمد کشور از طریق مالیات افزایش یابد قطعاً منجر به کاهش کسری بودجه واقعی اقتصاد، کاهش خلق پول و در نتیجه کنترل تورم خواهد شد. به طور کلی یکی از کارآمدترین راهکارها کنترل تورم، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به بودجه نفت و خلق پول است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا