کد خبر: 09090058484
انرژیبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

ارزیابی سرمایه‎ گذاران درباره رکود بازار نفت اشتباه از کار درآمد

ترجمه: سلیم حیدری

قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از ۵ درصد افزایش یافت و به بالای ۷۶ دلار در هر بشکه رسید. زیرا برخی از سرمایه‎ گذاران رکود روز جمعه در نفت و بازارهای مالی را به اشتباه، بیش از حد ارزیابی کرده بودند. این درحالیست که جهان منتظر اطلاعات بیشتر در مورد سویه ویروس کرونای اومیکرون است.

مقامات ارشد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن موسوم به اوپک پلاس، این دیدگاه را تکرار کردند و وزیر انرژی عربستان به نقل از آنها گفت که نگران سویه امیکرون نیست.

سازمان بهداشت جهانی گفته است که فهمیدن شدت این سویه ممکن است هفته‌ها طول بکشد. اگرچه یک پزشک آفریقای جنوبی که مواردی از ابتلا را درمان کرده است، گفت که علائم تاکنون خفیف به نظر می‎رسد.

نفت خام برنت تا ساعت ۱۴:۴۴ به وقت گرینویچ با ۳.۶۶ دلار یا ۵ درصد افزایش به ۷۶.۳۸ دلار در هر بشکه رسید. درحالیکه در روز جمعه ۹.۵۰ دلار کاهش یافت. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۴.۳۶ دلار یا ۶.۴ درصد افزایش به ۷۲.۵۱ دلار رسید که در سری قبلی ۱۰.۲۴ دلار کاهش یافته بود.

تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد نومورا سکیوریتیز گفت: «ما شاهد برخی اصلاحات در قیمت‌ها بودیم، زیرا سقوط روز جمعه در قیمت نفت بیش از حد انجام شد.»

ریزش روز جمعه که بزرگترین افت در یک روز از آوریل ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) است، منعکس‎کننده این نگرانی است که ممنوعیت‌های مسافرتی باعث کاهش تقاضا می‌شود.

به گفته تحلیلگران، این سقوط به دلیل نقدینگی پایین است که در اثر تعطیلات در ایالات متحده تشدید شد. به گفته تحلیلگران، حجم تقاضای مورد انتظار پدید آمدن چنین کاهش قیمتی را توجیه نمی‎کند.

نوربرت ریکر از بانک سوئیسی جولیوس بائر گفت: «عامل ترس روز جمعه بر بازارهای مالی نفوذ کرد. اساساً، محدودیت‌های اعلام شده و تصویب شده بین‎المللی در سفر هوایی نمی‌تواند چنین رکود شدیدی را توجیه کند.»

در روز دوشنبه، زمانی که سرمایه‎گذاران منتظر اطلاعات بیشتر در مورد سویه جدید ویروس بودند، آرامش ظاهری به بازارهای گسترده‎تر بازگشت. ارزش سهام اروپا و وال استریت افزایش یافت در حالیکه اوراق قرضه جایگاه خود را از دست دادند.

جفری هالی از کارگزاری OANDA می‌گوید: «من نمی‌توانم کمکی بکنم اما احساس می‎کنم که قیمت‌های پایین روز جمعه احتمالاً بهترین معامله سال بوده است، اگر خریدار نفت یا سفته‌باز بوده‌اید.»

امیکرون چالش جدیدی برای اوپک پلاس ایجاد کرده است و جلسه ۲ دسامبر برای بحث در مورد ادامه افزایش تولید نفت برنامه‎ریزی شده در ژانویه (دی) برگزار می ‎شود. اوپک پلاس جلسات فنی این هفته را به تعویق انداخته است تا زمان کافی برای ارزیابی تاثیر امیکرون را به دست آورد.

به گزارش تجارت‎الشرق، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه گفت که نگران امیکرون نیست و همتای روس او نیز گفت که نیازی به اقدام فوری در بازار نمی‌بیند.

همچنین در بررسی بازار نفت این هفته، از روز دوشنبه گفت‎وگوها در مورد احیای توافق هسته‎ای ۲۰۱۵ ایران که در صورت دستیابی می‎تواند به عرضه جهانی بیفزاید، از سر گرفته می‎شود.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا