کد خبر: 14109910873
روزنامهصنعت و معدن

ارزیابی مدیران صنعت لوازم خانگی از سال ۹۹: سخت اما خوب

فریده باباپور

در حالی که سال ۹۹ با تمامی فراز و فرودهای آن رو به پایان است، تبلیغات محیطی شهرها به اشغال صنایع لوازم خانگی درآمده است، آنهم در شرایطی که بسیاری از صنایع کشور با چالش مواجه شدند، برای پاسخ دادن به این تناقض با مدیران ارشد تعدادی از برندهای لوازم خانگی گفتگوهایی انجام دادیم تا از ارزیابی آنها نسبت به شرایط اقتصادی امسال و سال آتی مطلع شویم، در جمع بندی تولیدکنندگان لوازم خانگی امسال را سالی سخت اما خوب می دانند. مشروح این گفتگو ها را در ادامه بخوانید:

رفع موانع گمرکی در تامین مواد اولیه

علی جلایی رییس هیات مدیره «کلور ایرانیان شرق» در ارزیابی رویکرد صنعت لوازم خانگی طی ۹۹ گفت: با توجه به نابسامانی شرایط ارزی، متاسفانه شاهد نوسانات قیمت در لوازم خانگی بودیم که این امر شرایط نابسامانی را برای فروشندگان بوجود آورده است، اما با وجود تمامی مشکلاتی که در بحث ارزی و تامین مواد اولیه و خدمات گمرکی برای مجموعه های تولیدی طی سال ۹۹ ایجاد شد، معتقدم توقف قاچاق کالا و واردات لوازم خانگی کامل خارجی باعث شد تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به دنبال تغییر وتوسعه بروند که می تواند فروش خوبی را در سال پیش‌رو برای آنها رقم بزند.

جلایی توقف واردات را از نقاط مثبت تحولات سال ۹۹ دانسته و افزود: این امر باعث شد تولیدکنندگان ایرانی بفکر تغییر وتوسعه محصولات خود باشند و روی کیفیت محصولاتشان بیشتر کار کنند، چرا که در حال حاضر باید همه اقشار جامعه را تحت پوشش قرار دهند، بنابراین  نیاز است کیفیت لوازم خانگی مشابه کیفیت جهانی شود و خوشبختانه تولیدکنندگان لوازم خانگی برودتی و گرمایشی در همین مسیر حرکت کردند.

وی اتفاقات  سال ۹۹ مثبت ارزیابی کرده وگفت: در سال ۹۹، سرمایه‌گذاریهای بزرگی صورت گرفته و ما امیدواریم که در سال آینده هم دولتمردان ما در تداوم توقف واردات از صنعتگران حمایت کنند.

رییس هیات مدیره کلور ایرانیان شرق در ترسیم چشم انداز صنعت  لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: اگر ارز نیما به صورت مداوم در اختیار تولید کنندگان لوازم خانگی قرار گیرد و در روند ترخیص کالا در گمرکات برای تولیدکنندگان سهولت ایجاد شود، نگرانی تولیدکنندگان رفع شده و در سال آینده بازار ایران با این اتفاقات جدیدی که در حال رخ دادن است، صد‌در‌صد دچار تغییر و تحول خواهد شد.

ناهماهنگی بانک مرکزی با تولیدکنندگان

دکتر سلطان حسین فتاحی مدیر عامل شرکت امرسان نیز در توضیح رویکرد لوازم خانگی طی سال ۱۳۹۹ گفت: اگر نگاهی به این سال داشته باشیم، متوجه تشنگی بازار و تقاضای بیشتر از عرضه خواهیم شد، همچنین با نوآوریهای جدیدی در صنعت لوازم خانگی روبرو بودیم که این باعث رشد تولید و بکارگیری ظرفیت های خالی شد.

وی تاکید کرد: امسال، اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی برنامه افزایش تولید را در دستور کار خود قرار دادند بخصوص با توجه به اینکه سال ۹۹ به عنوان جهش تولید مزین هم شده بود انگیزه ای شد تا تولیدکنندگان بیشتر بفکر جهش در زمینه تولیدی خود باشند، اما متاسفانه همکاری خوبی از طرف بانک مرکزی با تولیدکنندگان نشد و به همین دلیل تولیدکنندگان نتوانستند اهداف خود را به طور کامل محقق کنند. به طور مثال ما در امرسان برنامه ۳۰ درصدی افزایش تولید داشتیم، ولی به دلیل آنکه بانک مرکزی به موقع و به اندازه ارز تامین نکرد، تنها به رشد ۲۰ درصدی دست پیدا کردیم و تا جای که من اطلاع دارم تولید کننده‌های دیگر  هم با این مشکل روبرو هستند.

فتاحی مدیر عامل شرکت امرسان افزود: جدای از این مسایل تعدد بخش نامه‌ها و ناهماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صمت، باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده و هنوز هم مقدار زیادی از مواد اولیه در گمرکات باقی مانده و برای ترخیص دچار مشکل هستند. اگر نگاهی به عقب بیاندازیم می بینیم که  حرکت ،حرکتی خوب و درمسیر جهش تولید  بود  اما آنطوری که انتظار داشتیم اتفاق نیافتاد.

مدیر عامل شرکت امرسان در مورد چشم انداز سال ۱۴۰۰نیز گفت: تولید کننده هایی مثل ما برای اینکه  بتوانیم  برنامه ریزی دراز مدتی در جهت رسیدن به اهدافی بلند مدت داشته باشیم و برای مدتها با یک قیمت ثابت و پایین کالاهایمان را به بازار عرضه کنیم، انتظار مهار تورم را داریم.

فرصتی برای افزایش سهم تولیدات داخلی از بازار ایران

پویا صابری نائب رییس هیات مدیره شرکت برفاب درخصوص رویکرد لوازم خانگی در سال ۹۹ عنوان کرد: شوک ارزی در چند سال توان خرید را از عمده اقشار جامعه سلب کرده است. در این شرایط از یک طرف عملا کمتر کسی می تواند امروز لوازم خانگی خارجی بخرد و از  طرفی دیگر ممنوعیت‌هایی که طی یکی دو سال اخیر برای واردات وضع شده، فضای مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی فراهم کرده تا بتوانند تولید بیشتر و سهم بیشتری از بازار داشته باشند.

وی همچنین در ارزیابی نقاط مثبت و منفی صنعت لوازم خانگی گفت: امروز امکان تولید و توزیع بیشتری در کشور ایجاد شده و این امکان فراهم شده که نفرات جدید، تولیدکننده‌های بیشتر،کارآفرینی جدید و فرصت اشتغالزایی فراهم شود که این عوامل از نکات مثبت برای چرخه اقتصاد کشور است که بدنبال آن کیفیت کار تولیدکنندگان هم تغییر می کند. اما از نقاط ضعف وصعیت فعلی عدم حضور در ما در بازار جهانی است که نتیجه آن محدود شدن دایره رقابت به تولیدات داخلی است در صورتی که ما در شرایط مقایسه با انها قرار بگیریم ناچار میشویم که خودمان را به آنها  برسانیم.

رئیس هیات مدیره برفاب در ترسیم چشم انداز صنعت لوازم خانگی طی سال ۱۴۰۰ گفت: یکی، دو سالی است که من به شخصه اعتقاد دارم واحدهای تولیدی بیشتری به بازار خواهندآمد؛ که این اتفاق خیلی خوبی می تواند برای کشورمان  باشد. رقابت را برای ما دشوار می کند اما برای آن دسته از شرکتهایی که قرص و محکم هستند و توانسته اند طی دهه‌های مختلف موفق باشند، از رقابت با رقبای جدید خوشحال می شوند.

رونق فروش اقساطی در سال ۱۴۰۰

محمد رضا صدیقی مدیر فروش مجموعه آزمایش رویکرد صنعت لوازم خانگی در سال ۹۹ را با وجود تورم مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که با استقبال خوبی از سوی خریداران در بازار مواجه بودیم.

به گفته صدیقی از نقاط مثبت امسال برای صنعت لوازم خانگی را به روز رسانی رخ داده در حوزه محصولاتی مثل یخچال دانسته و به عنوان نقاط ضعف از حوزه الکترونیک و محصولات صوتی تصویری یاد کرده و تاکید می‌کند در این بخش بسیار وابسته و منتظر گشایش واردات بودیم و فرصت عرضه اندام مناسب در این عرصه فراهم نشد ولی در مجموع صدیقی سال ۹۹ را برای صنعت لوازم خانگی سالی با اتفاقات خوب می داند.

مدیر فروش مجموعه آزمایش در پیش بینی چشم انداز صنعت لوازم خانگی طی سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به اینکه بحث زمان پرداخت و نقدیندگی کارخانه‌ها را با مشکل مواجه می کند، سال پیش رو بسیار حساس است هم به جهت تامین اعتبارات مالی و هم از جهت اینکه عرضه محصولات باید بصورت اقساطی باشد. اما با وجود همه اینها من فکر میکنم در سال آینده به خصوص بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار خوبی داشته باشیم که البته این خود نیازمند حمایت جدی نظام بانکی و دولت است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا