کد خبر: 11080052751
اخبار شرکت هادسته‌بندی نشده

ارز ترجیحی با قیمت مناسب؛ کمکی بزرگ به واحدهای تولیدی

زینب غضنفری

مدیرعامل کارخانجات مادیران بزرگترین کمک به واحدهای تولیدی را در اختیار قرار دادن ارز ترجیحی به آن‌ها  با قیمت مناسب عنوان کرد.در راستای معرفی توانمندی‌های گروه کارخانجات مادیران این شرکت اقدام به برگزاری نشست خبری با حضور خبرنگاران و بازدید از خطوط تولید این مجموعه کرد. در این بازدید پتانسیل‌های بالای این شرکت در ادامه مسیر تولید و ارتقای کیفیت مداوم با استفاده از دستگاه‌های به‌روز  بیش از هر چیز دیگری منعکس شد.

بابک ثقفی در جمع خبرنگاران ادامه داد: اکنون تولیدکننده مجبور است، بهره‌های ۲۲ درصدی را به سیستم بانکی پرداخت کند در حالی که در کشورهای دیگر برای تولیدکننده بهره صفر درصدی در نظر گرفته شده است.

در ادامه او با بیان اینکه اکنون ۴۵ درصد لوازم خانگی بازار از طریق قاچاق وارد می‌شود، اعلام کرد: هیچ یک از هزینه‌های قانونی از جمله مالیات‌ها در بخش کالاهای قاچاق پرداخت نمی‌شود این در حالی است که تولیدکننده مدام با افزایش هزینه‌های تولید روبه‌روست و در رقابتی نابرابر تلاش می‌کند به گونه‌ای که بخش زیادی از هزینه‌های ما برخلاف برندهای قاچاق به عنوان مالیات یا سایر هزینه‌های جانبی به دولت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل مادیران همچنین درباره آفت‌های قیمت‌گذاری دستوری گفت: قیمت‌گذاری دستوری عامل ایجاد رانت است و بر صنایع آثار منفی دارد، این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

 دولت؛ مانع تغییرات قیمتی کالا

ثقفی با تاکید بر اینکه علاوه‌بر افزایش هزینه‌های تولید، قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است، افزود: در این اوضاع دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع تغییرات قیمتی کالا می‌شود. در حالی‌که مواد اولیه تولیدی از چین ۲۵ تا ۳۰درصد در مقایسه با سال گذشته گران شده است و این امر هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و علاوه‌بر آن مواد پتروشیمی‌ها ۱۰۷ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته است و هزینه حمل‌و‌نقل هر کانتینر از چین از ۴۰۰۰ دلار سال ۹۹ به ۹ هزار دلار در سال جاری رسیده است. بنابراین دولت نباید مانع افزایش قیمت‌ها شود. در نتیجه در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۶۰میلیارد تومان سود شناسایی کرده‌ایم در حالی‌که به دلیل ارزش سرمایه‌گذاری ما برای تولید لوازم خانگی که بالغ‌بر  ۴ هزار میلیارد تومان است، سهامداران از ما انتظار دارند.

او با یادآوری اینکه زمانی ۷۰ درصد بازار در اختیار برندهای خارجی بود، افزود: توجهی به اینکه چرا دو سه برند باید صنعت ایران را در اختیار بگیرند و یک شبه از کشور خارج شوند، نمی‌شد. این شرکت‌ها باید تکنولوژی اساسی وارد کشور کنند. بنابراین خواسته ما از این شرکت‌ها باید تغییر کند. برای مثال ما باید تکنولوژی جدید تولید کمپرسور را وارد کنیم و چند شرکت مصرف‌کننده داخلی هم در این زمینه حاضر به سرمایه‌گذاری هستند تا در آینده حتی از ایران صادرات کمپرسور اتفاق بیفتد، اما سوال این است که چرا شرکت‌های خارجی هیچ تعهدی به صادرات کالا از ایران ندارند؟ با وجود اینکه معتقدیم جلوی آب روان را به هیچ وجه نمی‌توان گرفت، منکر کیفیت تولیدات آن‌ها نیستیم و سعی می‌کنیم خودمان را به آن‌ها برسانیم؛ اما به این وضع انتقاد داریم.

مدیرعامل مادیران عنوان کرد: جالب اینجاست که در نوسانات نرخ ارز ما باید خرید‌های خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادیم؛ درحالی که در مقطعی ارز بازار آزاد ارزان‌تر از ارز نیمایی بود،اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می‌داد و در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می‌شد.

انتظار طولانی برای مواد اولیه با وجود پیش‌پرداخت

در ادامه ثقفی با بیان اینکه کالاهای قاچاق در مدت‌ زمان کوتاهی لب مرز می‌آیند و در بازار توزیع می‌شوند، تصریح کرد: این درحالی است که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه ۴ تا ۵ ماه منتظر بوده است. نکته مهم اینجاست که پول را هم می‌دهیم اما حدود ۵ ماه  طول می‌کشد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و به یک تا دو ماه زمان برای تولید محصول نیاز داریم و در واقع ۷ ماه زمان صرف می‌شود تا کالا وارد بازار شود.

او در رابطه با اینکه چرا بعد از نامه مقام معظم رهبری مبنی ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای شرکت‌های تولیدی به جای کسب رضایت بیشتر مصرف‌کننده ایرانی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند، گفت: واحد تولیدی ما به هیچ عنوان گران نکرده است و حتی در جلسه با مسئولان سازمان حمایت مستندات افزایش ندادن قیمت‌ها را ارائه خواهند داد. البته ما برخلاف اینکه به دستورالعمل قیمت‌گذاری پایبند هستیم، اما به تغییر نکردن قیمت‌ها اعتراض داریم.

مدیرعامل مادیران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا صنعت لوازم خانگی در آینده با دستورالعمل جدیدی در قیمت‌گذاری محصولات روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد که قیمت مصرف‌کننده روی محصولات اعمال شود. البته هنوز زمان آن مشخص نیست؛ اما قیمت کارخانه، توزیع و مصرف‌کننده مشخص خواهد شد. علاوه‌بر این قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ هم درج می‌شود تا مردم از آن‌ها مطلع شوند.

 

صادرات نیازمند حمایت و رفع موانع

ثقفی در مورد صادرات نیز اظهار کرد: باید برای صادرات لوازم خانگی الزامات زیادی فراهم شود که بخشی از آن‌ها دست تولیدکننده است و بخش اعظم آن هم باید از سوی دولت پیاده‌سازی شود. در صورت حمایت و رفع موانع از پیش پای تولیدکننده امکان صادرات نیز فراهم خواهد شد.

او با بیان اینکه هدف‌های صادراتی مادیران کشورهای منطقه است، تصریح کرد: تاکنون در زمینه صادرات تلویزیون به منطقه اقداماتی انجام داده‌ایم باید سعی کنیم جایگاه کشور از زنجیره تامین دنیا را مشخص کنیم.

مدیرعامل مادیران در خصوص واردات یک میلیون دلار درب یخچال با مبدا چین از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: باید این نکته را متذکر شوم که تولیدکننده برای ارزیابی محصولات جدید در بازار تا حدودی بخشی از قطعات را از محل واردات تامین و سپس داخلی‌سازی می‌کند. البته این آخرین محموله وارداتی درب یخچال بود و با پیاده‌سازی ماشین‌آلات، این قطعات در داخل کشور تولید خواهد شد.

در پایان ثقفی با یادآوری اینکه مادیران سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته است و اکنون نیز برنامه افزایش سرمایه ۱۰۸۰ میلیارد تومانی را در برنامه خود دارد، تاکید کرد: پشتوانه تولیدات ما هزاران سهامداری هستند که سهام شرکت را خریداری کرده‌اند، سهامداران مادیرا به زودی اثر کیفیت بیشتر محصولات این شرکت را در ارزش سهام خود خواهند دید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا