کد خبر: 270601101687
آسیب اجتماعیجامعه و فرهنگحقوقی و قضاییروزنامهسلامت و رفاه

ارشاد با گشت تا کی؟!

ریحانه  خوشحال

حوادث تلخ مرتبط با گشت ارشاد تا کی باید ادامه یابد و هربار با توجیحی برای تداوم آن آورده شود. شاید تمامی برخوردهای گشت ارشاد به مرگ منجر نشود، اما آثاری سوء در روح و روان و شأن و شخصیت دختر ایرانی می گذارد، کسی که میخواهد آینده ساز این مرز و بوم باشد و فرزندان و آینده سازان زمان خود را تربیت کند.

فشار روانی حاصل از برخورد گشت ارشاد چنان روح و روان دختران جوان را میخراشد که برخی منجر به سکته قلبی و سکته مغزی یا فشار های عصبی، افسردگی، سَرخوردگی تا سالها بعد می شود، آثاری که جبران ناپذیر بوده و می تواند یک نسل یا چندین نسل معیوب را به جامعه تحمیل کند و متاسفانه این چنین قربانیانی را از میان نسل جوانمان بگیرد.

کاش این همه سخت گیری ، فشار و پیگیری که دولت در کنترل حجاب دارد همان اندازه عزم هم برای سیر کردن شکم گرسنه مردم و برای پیدا کردن اختلاسگران هزاران میلیاردی این مرز و بوم داشت کسانی که تاکنون میلیاردها دلار از کشور به سرقت و یغما برده‌اند و هیچ آثاری از آنان نیست و هنوز به سزای اعمالشان نرسیده اند.

چرا تاکنون چنین عزمی برای رسوا کردن این سارقان قهار بیت المال و برگرداندن اموال مردم به نمایش گذاشته نشده؟؟؟!!

چرا در شرایطی که مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند، این همه اختلاسگر به حال خود رها شده‌اند؟؟!! و بجای آن به  ارشاد خشونت آمیز مردم همت گماشته می شود…!!!

کجاست آن عزم ملی برای برگرداندن سرمایه های این کشور که می توانست میلیونها نفر از این مردم را به آسایش و رفاه برساند و برای هزاران جوان بیکار اشتغال ایجاد کند…؟؟

لازم به ذکر است ارشاد قهرآمیز در هیچ قانونی قید نشده است. اما متاسفانه در شرایطی که نه قانون حکمی برای اینگونه برخوردهایی دارد و نه اینگونه رفتارهای قبیح و بدور از شأنی، جایگاهی در بین مردم، تداوم این رفتارها فقط مردم را بیشتر جریح  و کشور را دشمن شاد می کند.

کاش به آن درجه از درایت و فهم میرسیدیم که بدانیم تنها زمانی موفق هستیم و میتوانیم در مقابل توطئه های دشمنان تاب بیاوریم که مردم را در کنار خود و همراه خود نگه داریم نه آنکه با نادیده گرفتن برخوردهای ناشایست و کریه برخی، از اعتماد عمومی هزینه کنیم.

هربار با برخوردهای ناشایست، آنهم تحت عنوان گشت ارشاد، قلب مردم جریحه دار شد، به توجیحاتی بسنده شد که افکار عمومی را اقناع نمی کند و نتیجه آنکه بسیاری از مردم عادی با دیدن لباس پلیس به جای احساس امنیت دچار دلهره می شوند.

در واقع قربانی واقعی رفتارهای قبیح و کریه برخی، اقتدار پلیس و امنیتی است که به واسطه حضورش به ارمغان می آورد و هیچ چیز به این اندازه نمیتواند ترسناک باشد که مردم بجای کمک گرفتن از پلیس برای امنیت ،با دیدنش احساس نا امنی کنند.

با از دست رفتن این دختر جوان و داغدار شدن خانواده او این ترس در خانواده ها ایجاد شد که دیگر با کدام امنیت فرزندان مان را برای رفتن به مدرسه ،سر کار و.. به بیرون از خانه بفرستیم؟؟ باور کنید حتی تصور چنین ناامنی، اقتدار کشور را متزلزل کرده و باعث میشود تا دشمنان و رسانه های معاند از این فرصت نهایت سوءاستفاده را ببرند.

از رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستاریم تا با درایت خود شرایط را به گونه ای رقم بزنند تا هم امنیت مردم خدشه‌دار نشود و هم محبوبیت نیروی مردمی پلیس، مشت محکمی بردهان دشمنان یاوه گو شود.

آیت الله بیات‌ زنجانی در پی رخدادهای تلخ منجر به درگذشت مرحومه مهسا امینی واکنش نشان داد و مرگ تاسف انگیزو ناگوار مهسا امینی را غیرقانونی ، غیراخلاقی و نامشروع اعلام کرد.

وی در ارتباط با اتفاقی که پس از مواجهه‌ی گشت ارشاد، برای دختر جوان‌ این مرز و بوم  رخ داد گفت: مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.

وی افزود :غیرقانونی است از آن حیث که هیچ یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛ غیرعُقلائی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهرآمیز هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است چون همان‌طور که بارها گفته‌ام آیۀ کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانۀ ارزش‌هایی که آنها را دینی و اخلاقی می‌پندارند بازداشته است چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ کجای عالم بقاء ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا