کد خبر: 29010178579
انرژیجهان

اروپا بیش از آمریکا از گرانی بنزین بیشترین آسیب ضرر می‌کند

ترجمه: سلیم حیدری

سازمان تجارت‌جهانی می‌گوید افزایش هزینه‌های انرژی تأثیر بیشتری بر کشورهای اروپایی نسبت به ایالات متحده خواهد داشت.

سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارش جدیدی که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کرد که چشم انداز اقتصاد جهانی از زمان شروع درگیری در اوکراین تیره شده است. این سازمان پیش بینی کرده است که قیمت‌های بی‌سابقه گاز طبیعی بیشترین آسیب را به اروپا وارد می‌کند.

براساس این گزارش، فوری‌ترین تاثیر اقتصادی این بحران، افزایش شدید قیمت کالاها بوده‌است. روسیه و اوکراین علیرغم سهم اندک در تجارت و تولید جهانی، تامین‌کنندگان اصلی کالاهای ضروری از جمله غذا، انرژی و کود هستند که در حال حاضر عرضه آنها به دلیل جنگ در خطر است.

سازمان تجارت جهانی اشاره کرد که برخلاف قیمت نفت، قیمت گاز طبیعی به شدت در مناطق مختلف متفاوت است.

قیمت گاز طبیعی در اروپا بین ژانویه (دی) تا مارس (فروردین) ۴۵ درصد افزایش یافت و به ۴۱ دلار در هر میلیون Btu (واحد حرارتی بریتانیا) رسید، در حالی که قیمت‌ها در ایالات متحده در حدود ۴.۹ دلار در هر میلیون BTU و نسبتا پایین باقی مانده‌است.

اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی گفتند: «قیمت‌های بالاتر نفت ممکن است درآمد واقعی و تقاضای واردات را در سراسر جهان کاهش دهد.

این در حالیست که قیمت گاز طبیعی بالاتر احتمالاً تأثیر بیشتری بر کشورهای اروپایی خواهد داشت».

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که تحریم‌های غرب بر مشاغل و افراد روسی احتمالاً «تأثیر قوی» بر تجارت صنف خدمات خواهد داشت.

روسیه واردکننده خالص خدمات است و واردات آن در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۷۴ میلیارد دلار و صادرات آن بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته سازمان تجارت‌جهانی، در سال ۲۰۱۹، اتحادیه اروپا بیش از ۴۲ درصد از واردات خدمات روسیه و ۳۱.۱ درصد از صادرات خدمات روسیه را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا