کد خبر: 050402131005
جامعه و فرهنگروزنامه

از بهشت زهرا تا آرامستان جدید؛ «عصراقتصاد»گزارش می دهد؛ خیلی دور خیلی نزدیک

گروه اجتماعی- رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز برای احداث آرامستان‌های جدید تهران، محلی به تثبیت نرسیده است؛ اما تأکید ما این است که در چند نقطه از شهر باشد.

مهدی چمران درخصوص جانمایی آرامستان‌های جدید پایتخت، اظهار کرد: هنوز محل خاصی تثبیت نشده است؛ در دوره گذشته دولت زمینی در جنوب شرقی شهر تهران واگذار کرده بود که البته فاصله طولانی از شهر دارد، به طوری که از بهشت زهرا (س) نیز دورتر است اما همین زمین نیز هنوز نهایی نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: ما طرحی در گذشته داشتیم که در شرق و غرب تهران آرامستان احداث شود تا تمام شهروندان ناچار نشوند به جنوب شهر بروند.

وی ادامه داد: در شرق تهران گفتند زمین‌های خاصی هست که آب از آن به یکی از سدها منتقل می‌شود و در غرب نیز در شهرقدس و وردآورد تا عده‌ای خبر را شنیدند، قیل و قال به راه افتاد که اینجا قرار است آرامستان شود؛ لذا ما دست برداشتیم.

مسئله تکمیل ظرفیت “بهشت زهرای تهران” چند سالیست که از سوی مسئولان مدیریت شهر تهران و سازمان بهشت زهرا اعلام شده است؛ اما مکان “آرامستان جدید تهران” کجاست؟!

دهه چهل بود که اولین گورستان رسمی در تهران افتتاح شد. در آن زمان گورستان‌ها به صورت پراکنده و محلی بود و قرار شد که یک گورستان متمرکز در تهران ایجاد شود.زمینی خریداری و بهشت‌زهرا(س) احداث شد. اولین کسی که در بهشت‌زهرا(س) دفن شد فردی به نام محمدتقی خیال بود که در قطعه یک، ردیف یک و شماره یک به خاک سپرده شد. گورستان بهشت زهرا(س) توسعه پیدا کرد و در زمره یکی از گورستان‌های بزرگ جهان اسلام قرار گرفت.

مسئولین شهری سالهاست که هشدار می‌دهند ظرفیت بهشت‌زهرا(س) در حال پر شدن است. در اواسط دهه ۹۰ بود که بهشت‌زهرا(س) دوباره توسعه یافت و ظرفیت جدیدی برای تدفین ایجاد شد. گفته می‌شود که بهشت‌زهرا(س) سه تا چهار سال آینده همچنان ظرفیت دفن دارد، اما مدیران شهری به دنبال این هستند که گورستان جدیدی در تهران احداث کنند.

در دوره قبل مدیریت شهری بارها مسئولین اعلام کردند که به زودی گورستانی ساخته می‌شود. جانمایی صورت و کار به اتمام رسیده است، اما اقدامی صورت نگرفت. در دوره قبل اعلام کردند که چهار آرامستان در شرق، جنوب‌شرق، شمال‌غرب و غرب ایجاد می‌شود و به گونه‌ای مکان‌یابی می‌شود که دسترسی به آنها راحت باشد. حتی لایحه‌ای هم به عنوان مکان‌یابی تملک و احداث آرامستان‌های جدید تصویب شد، اما این پرونده به نتیجه‌ای نرسید.

در دوره ششم مدیریت شهری اعلام شد که مطالعاتی صورت می‌گیرد تا بتوانیم گورستانی جدید برای تهرانی‌ها بسازیم. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر معتقد است که عقب‌افتادگی‌هایی در بهشت زهرا(س) از دوره‌های قبل وجود داشته است و باید کاستی‌های موجود برطرف شود.

تنها دلیل ساخت گورستان جدید در تهران پر شدن بهشت‌زهرا نیست بلکه قرار است تمرکززدایی از بهشت‌زهرا(س) برداشته شود، به گونه‌ای که در مواقع بروز زلزله یا بحران‌های دیگر آرامستان‌ها ظرفیت لازم را داشته باشد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر می‌گوید: مطالعات مختلفی درباره گورستان‌ها صورت گرفته است. تعیین محل جدید آرامستان نیازمند مصوبه شورا و بررسی دقیق در پارلمان محلی است.

ساخت گورستان جدید در تهران انجام می‌شود و فعلا بهشت‌زهرا ظرفیت لازم را برای دفن اموات دارد، اما قرار است در سال جاری مکان‌یابی برای گورستان جدید تهرانی‌ها صورت گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا