کد خبر: 010802141156
انرژی

از خشک شدن کامل یک سد تا افزایش میزان تأمین مصارف بخش‌های مختلف

بررسی ۸ سد در استان های خراسان رضوی، هرمزگان، کرمان، گلستان و سمنان نشان می دهد که متاسفانه میزان پرشدگی آنها زیر ۴۸ درصد است؛ این یعنی وضعیت بارش های سال آبی رضایت بخش نیست.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب، با تشریح وضعیت مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مهر ماه گفت: ورودی سد‌های کشور از ۰.۸۵ میلیارد متر مکعب در سال گذشته به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۱ درصدی ورودی سد‌های کشور دارد.

سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به خروجی سد‌های کشور بیان کرد: خروجی سد‌های کشور از ۱.۹۲ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۲.۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر افزایش میزان تأمین مصارف بخش‌های مختلف از محل سد‌ها نسبت به سال گذشته است.

بر این اساس، سد «طرق» در خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۲ مهر، سه میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد و میزان پرشدگی آن ۸ درصد است.

سد طرق - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سد «سرنی» در استان هرمزگان نیز اکنون ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل ۶۱ درصد کاهش داشته و درصد پرشدگی ۲۱ درصدی دارد، همچنین سد «استقلال» هرمزگان از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۲ مهر ۷۳ میلیون مترمکعب آب داشته که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۵۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ میزان پرشدگی این سد۳۰ درصد بود.

سد «نساء» استان کرمان هم با ۴۰ میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده و درصد پرشدگی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین، سد «جیرفت» کرمان هم ۸۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد که میزان پرشدگی این سد به ۲۵ درصد رسیده است.

سد نسا | پایگاه خبری فردای کرمان

کاهش حجم آب سد «وشمگیر، گلستان، بوستان» گلستان نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد است که این سد خشک شده و هیچ آبی ندارد.

سد دامغان در استان سمنان با هشت میلیون متر مکعب موجودی آب با کاهش ۲۸ درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو شده است؛ البته میزان پرشدگی این سدهم از ابتدای سال آبی ۴۸ درصد است.

سد شهید شاهچراغی کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید -  کجارو

 بر اساس این گزارش، کاهش باران این نعمت ارزشمند را در این سال‌ها ایران بسیار کمتر کرده است با صرفه جویی در مصرف آب به خود و خانواده خود و جامعه کمک کنید. صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد.
با اینکه وسایل و دستگاه‌های صرفه‌جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد، اما حتی بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا