کد خبر: 190902145801
اخبار شرکت هابانک و بیمه

از درج نماد “داتام” تا افزایش سپرده‌ها در “وزمین”

سکینه مهرایی

بانک ایران زمین در پاییز سال جاری اخبار گوناگونی را به سهامداران خود تزریق کرد؛ این بانک اواخر آبان ماه ۱۴۰۲ از درج هلدینگ مالی بانک ایران زمین (داتام – سهامی عام) با نماد “داتام”، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران خبر داد و بر اساس این گزارش در حاشیه برگزاری جلسه هیأت ‌پذیرش بورس اوراق بهادار تهران، با پذیرش سهام شرکت گروه مالی داتام (سهامی عام) در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ موافقت شد.

شرکت گروه مالی داتام در حوزه سرمایه گذاری و بورس فعالیت دارد و به عنوان ششصد و یازدهمین شرکت پذیرفته شده در ﺑﺨﺶ “سرمایه‌گذاری‌ها” با نماد “داتام” از تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

بانکداری هوشمند؛ فرصتی برای بهبود خدمات بانکی

دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در تاریخ‌های ۲۹ و ۳۰ آبان برگزار و در حاشیه این همایش فرهاد اینالوئی، معاون سابق فناوری و اطلاعات بانک ایران زمین گفت: بانکداری هوشمند نه تنها روند‌ها و فرآیندهای بانکی را متحول می‌سازد، بلکه به عنوان یک فرصت برای بهبود خدمات به مشتریان و افزایش بهره‌وری بانک‌ها شناخته می‌شود.

وی افزود: نسل جدید بانکداری همان بانکداری دیجیتال است اما بانکداری هوشمند؛ گردآوری، ذخیره و پردازش داده‌های مشتریان و ارائه خدمات بانکی برای ایجاد یک تجربه منحصربه‌فرد مالی است. این رویکرد جدیدترین انقلاب در صنعت بانکداری است که به دنبال سادگی و در دسترس‌تر کردن تراکنش‌های مالی برای مشتریان است.

معاون سابق فناوری و اطلاعات “وزمین” با اشاره به ویژگی‌های بانکداری هوشمند تصریح کرد: در بانکداری هوشمند می‌توان با استفاده از ابزارهای هوشمند، در امور بازاریابی، تولید محصول و برای تصمیم‌گیری لحظه‌ای به مشتریان خدمات ارائه داد.

اینالوئی توضیح داد: ما با بانکداری هوشمند فاصله زیادی داریم. قبل از تبدیل شدن به بانکداری هوشمند باید پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های آن را آماده کنیم و داده‌ها را به پلتفرم‌های مختلف انتقال دهیم. در بانکداری هوشمند فقط بانک نیست که به سرویس هوشمند متصل است بلکه اطلاعات بیمه‌ای، بورسی، رفتار مشتری و همه این موارد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی تحلیل می‌شوند. با به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری می‌توان به بهبود فرآیندها، افزایش امنیت، ارائۀ خدمات هوشمندانه به مشتریان و تجربۀ کاربری بهتر اشاره کرد.

وی ادامه داد: البته دیجتیالی شدن هم آسان نیست و زمانبر است. کشورهایی که به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند، حداقل ۱۰ سال برای آن زمان صرف کرده‌اند و این در حالی است که کشور ما دو و سه سالی است که در مسیر بانکداری دیجیتال قرار گرفته‌است. حرکت آغاز شده اما نباید انتظار داشت سال آینده بانک‌ها با ابزارهای هوش مصنوعی بتوانند خدمات بانکی ارائه دهند.

به گفته معاون سابق فناوری و اطلاعات بانک ایران زمین؛ قطعا دسترسی به هوش مصنوعی در صنعت بانکداری مفید خواهد بود. بانکداری هوشمند می‌تواند برای مشتریان تصمیم‌سازی کند و مشتریان از طریق آن می‌توانند برای منابع مالی خود بهتر و دقیق‌تر سرمایه‌گذاری کنند. هوش مصنوعی در آینده نزدیک زندگی بشر را متحول خواهد ساخت.

افزایش سرمایه “وزمین” با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تسهیل در پرداخت وام‌های خرد، یکی از اهداف دولت سیزدهم بود که دولتمردان به مراتب درمورد آن صحبت می‌کردند. در این میان یکی از بانک‌هایی که از این موضوع استقبال کرده، بانک ایران زمین است. میزان تسهیلات دهی این بانک نسبت به سال گذشته رشد ۳۳ درصدی را تجربه کرده؛ به طوریکه تنها در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۲ هزار و ۳۱۲ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است. علاوه بر این، برای تأمین هزینه‌های فرزندآوری، هزار و ۵۰۷ فقره تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ارزش ۹۰۰ میلیارد رالر پرداخت کرده است.

اما دامنه اعطای تسهیلات بانک ایران زمین تنها به این دو حوزه ختم نمی شود. یکی از بخش‌های مورد توجه بانک، حمایت از مراکز درمانی، بهداشتی و پزشکی بخش خصوصی در قالب پرداخت تسهیلات طرح سلامت است. بانک ایران زمین با هدف ارائه خدمات به این قشر خاص و با تمرکز گردش مالی به ویژه منابع ارزان قیمت گروه هدف، بدون لحاظ شرط میانگین حساب و در قبال ضمانت دو نفر پزشک معتبر و یا وثیقه ملکی مسکونی و حداکثر به مدت ۳۶ ماه به گروه‌های هدف پرداخت می‌شود.

گفتنی است تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیت‌های درمانی، بهداشتی و پزشکی اعم از درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، پارا کلینیک‌ها از جمله مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها، فیزیوتراپی، رادیولوژی، پاتوبیولوژی، مراکز لیزر درمانی، اورژانس، توانبخشی، بازتوانی، ترک اعتیاد، مشاوره روانشناسی و روانپزشکی، شنوایی سنجی، اپتومتری، گفتار درمانی، ساخت پروتز، دامپزشکی، شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی و شرکت‌های سازنده و صادر کننده انواع پروتز و تجهیزات پزشکی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند اما این تسهیلات شامل حال پزشکان فاقد مجوز مطب و پرستاران و سایر کارشناسان وابسته به رشته پزشکی نمی‌شود.

در این میان یکی از عواملی که باعث شد تا سرمایه بانک افزایش یابد و به عبارتی دست بانک برای پرداخت تسهیلات به اقشار مختلف بازتر شود، تشکیل صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری مؤثر بوده است.

صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین به دلیل داشتن درآمدی تقریبا ثابت تاکنون توانسته سود خوبی به خریداران واحدهای خود اعطا کند.

علاوه بر این موضوع، در حوزه مدیریت بر دارایی‌‌های خود نیز موفق عمل کرده است و برای نخستین بار در سال گذشته سود غیرعملیاتی بانک مثبت شد و از زیان ۷۱۷ رالر به سود ۷۳۰ ریالی رسید؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

همچنین، طرح‌های حمایتی بانک ایران زمین منجر به افزایش جذب سپرده‌گذاری شده است به‌طوری که مجموع سپرده‌های این بانک از ۷۰۰‌ هزار و ۲۲۱ میلیارد رالک سال گذشته به ۷۴۱ هزار و ۵۹۵ میلیارد رالن در چند ماهه نخست سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ یعنی در واقع یک افزایش ۴۱ هزار میلیارد ریالی را برای بانک به ارمغان آورده است و انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال جاری همچنان روند صعودی خود را دنبال کند.

سامانه بارگذاری و مشاهده الکترونیکی تسهیلات

به منظور ارائه خدمات با کیفیت و افزایش رضایت مشتریان، بانک ایران زمین اقدام به راه‌اندازی سامانه بارگذاری و مشاهده الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی مشتریان خود کرده است.

بر این اساس، از این پس تسهیلات گیرندگان بانک ایران زمین می‌توانند اطلاعات مربوط به قرارداد تسهیلات و قرارداد وابسته خود را در سامانه OTC این بانک باگذاری و مشاهده کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا