کد خبر: 010403163486
اقتصادتولید و بازرگانیدولتروزنامهکشاورزیجوابیه وزارت جهاد کشاورزی به یک گزارش عصر اقتصاد؛

از مزارع مکانیزه کشت زعفران حمایت می کنیم

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به گزارشی با عنوان «جهاد دخالت ورزی» جوابیه ای را به دفتر روزنامه ارسال کرده اند که به همراه توضیح مختصر روزنامه در زیر می خوانید:

سردبیر محترم روزنامه عصر اقتصاد؛

با سلام و احترام؛

نظر به مطلب منتشر شده درآن روزنامه مورخ ٢٧/٠٣/١۴٠٣ کدخبر۲۶۰۳۰۳۱۶۲۹۲۰ با عنوان”جهاد دخالت ورزی!”مقتضی است دستور فرمایید، طبق قانون مطبوعات،توضیحات وزارت جهاد کشاورزی، را درآن روزنامه در همان صفحه ستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر نمایند.

انتقاد حق معین و مسلم هر رسانه ای است ولیکن به کار بردن الفاظ ناشایست، آن هم در تیتر خبری تخصصی که از زبان فعالان بخش کشاورزی به رشته تحریر درآمده؛ حرفه ای به نظر نمی رسد.

نویسنده محترم در بخشی از شروع گزارش مذکور، ضمن اشاره به روز جهادکشاورزی، نگاه برخی از فعالان کشاورزی را شاهدی بر عنوان ادعایی تیتر خبر آورده و چنین نوشته است؛[ وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته رسالت خود که حمایت از تولید و تولیدکنندگان است را به طور کامل انجام دهد] به فرض قبول؛ همین جمله، گواه این است که بخشی از حمایت صورت گرفته اما کامل نبوده است، نویسنده در صورت حداقل پایبندی به نوشته خود، می توانست تیتر منصفانه ای جایگزین تیتر سیاه گزارش کند.

در بخش دیگر به نقل از رئیس اتاق اصناف کشاورزی آمده است؛ «جهادکشاورزی بر خلاف قانون، امور را به تشکلها واگذار نمی کند» که طرح این مسأله به صورت مطلق، صحیح نیست؛ وزارت جهادکشاورزی در همه قرارگاه امنیت غذایی که اصلی ترین نشست تصمیم سازی و تصمیم گیری در مورد مسایل مهم تولید، بازاررسانی، عرضه و صادرات است از نماینده تشکل ها برای مشارکت در روند انجام امور دعوت می کند و در حال حاضر تولید، عرضه و صادرات تخم مرغ به تشکلها سپرده شده است در مورد مرغ نیز همین امکان برای اتحادیه های مربوط فراهم شده است و در اغلب زیربخش های کشاورزی واگذاری امور به بخش خصوصی و مردمی سازی امور اجرایی در دستورکار قرار دارد، البته این سیاست نافی نقش نظارتی _ حمایتی و حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی نیست و این نقش با استفاده از ابزارهای اجرایی و توافقات انجام شده با تشکل ها ایفا می شود.

در پاسخ به بخش انتقادی رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی هم گفتنی است، با توجه به گزارشات مکتوب موجود در آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی طی دوره ۱۳۸۶ الی ١۴٠١ متوسط میزان تولید زعفران ایران در هر هکتار در سال ۱۳۸۷ برابر با ۶.٠ کیلوگرم بوده که علت آن سرمازدگی در سال قبل بوده و از سال ۱۳۸۷ تا ١٣٩٩ میانگین عملکرد این محصول بین ٣.٣ تا ٧.٣ کیلوگرم در هکتار بوده است. بطوری که مزارع الگویی و مزارع مکانیزه مطابق با اصول فنی و علمی روز عملکرد متوسط ۸ تا ۱۵ کیلوگرم را داشته اند.

متاسفانه به علت شرایط نامساعد محیطی و عوامل غیر مترقبه مثل سرمازدگی و افزایش دما در تابستان طی ٢ سال گذشته عملکرد و تولید زعفران کاهش یافته ولی با توجه به دستورالعمل های تدوین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات این کاهش عملکرد با توجه به شرایط سخت محیطی حادث شده مثل گذشته نبوده است.

همچنین در طی سال های جاری با حمایت وزارت جهاد کشاورزی ظرفیت واحد های بسته بندی به ۶٠٠ تن ارتقاء پیدا کرده و انواع فرآورده های غذایی و دارویی از این محصول ایجاد و باعث کاهش خام فروشی در این زمینه شده است.همچنین با تولید انواع فرآورده های مختلف دارویی و غذایی از این محصول و کاربرد آنها در صنایع غذایی و دارویی میزان واردات برخی از اقلام طعم دهنده کاهش یافته است.

از آنجایی که سطح این محصول به طور متوسط سالیانه به خاطر برداشت مزارع قدیمی در هر سال ١٠ درصد افزایش پیدا می کند و یا نوسازی می گردد لذا وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل بازار و جلوگیری از متضرر شدن تولید کنندگان از کشت زعفران با روش های مکانیزه،کشت متراکم، مطابق با روش های علمی مناسب و بر اساس الگوی کشت و با تولید متوسط ۸ کیلوگرم به بالاتر حمایت می کند. وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد افزایش نیاز بازار را با افزایش بهره وری زمین های نوسازی شده با عملکرد متوسط ۸ کیلوگرم در هکتار جبران نماید.

همچنین از آنجایی که سیستم های فرآوری و بسته بندی به اندازه کافی در کشور وجود دارد تلاش برای توسعه فناوری جدید به منظور خلق محصولات متنوع و گسترش بازار ادامه دارد. اینکه این محصول مورد بی مهری قرار گرفته است به نظر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادعای غیر فنی است و ادعای عملکرد متوسط ۶ کیلوگرم در هکتار در طی سال های مورد بررسی از پایه نادرست است.

به نظر می رسد در صورتی که سازمان های دیگر و تشکل های خصوصی در جهت توسعه بازار آن تلاش و کوشش کنند، دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد مطابق با نیاز روز این محصول را توسعه دهد.

توضیح روزنامه: واگذاری ها و سرعتش کافی است؟

ضمن تشکر و قدر دانی از پاسخگو بودن واحد روابط عمومی آن وزارتخانه معظم ، اچه در گزارش وزارت جهاد دخالت ورزی بیان شده نظر کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی و مسئولان تشکل ها است و علی القاعده در مقام قیاس و تجارب جهانی دخالت این وزارتخانه در تعیین قیمت ها و میزان واردات و صادرات خارج از روال های جهانی است.

دوم: این که وظیفه ذاتی دستگاه های دولتی رگولاتوری و نظارت است، کسی منکر آن نیست اما اگر بلاتکلیفی کشاورزان، تاخیر در تصمیمات به موقع و دخالت های مکرر غیر الزمانی اگر نبود اساسا مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید با مردمی سازی اقتصاد نام نمی نهادند!

در پایان یادآور می شود که این روزنامه آمادگی کامل برای انعکاس عملکرد آن وزارتخانه در مقام قیاس طی سال های گذشته و میزان کاهش تصدی گری آن دستگاه عریض و طویل را اعلام می دارد و امید است که کارنامه ای درخشان را در روزنامه منتشر کنیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا