کد خبر: 25080055524
تولید و بازرگانیروزنامه

اسباب بازی؛ کالایی فرهنگی که معاف از مالیات نیست

دیتاها و آمارهای جهانی نشان می‌دهند که آمار استفاده از اسباب‌بازی در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته تا چه اندازه بالا است و این امر نقش پر رنگی در هویت‌سازی کودکان دارد.

به گزارش عصراقتصاد، بر خلاف ذهنیت بسیاری از افراد که اسباب بازی را به چشم یک کالای غیر ضروری و لوکس برای کودکان می‌بینند، اما محصولاتی که در این زمینه تولید می‌شوند، همواره می‌توانند در رشد و نمو کودکان تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.

در همین راستا روزگذشته نشست خبری انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران با حضور غلامرضا دیزجی رئیس انجمن، علیرضا لولاگر دبیر و عضو هیات مدیره انجمن، حامد تاملی عضو هیات مدیره انجمن و بهادری بازرس انجمن برگزار شد.

غلامرضا دیزجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، با بیان اینکه فقط ۲۰درصد اسباب‌بازی‌های موجود در ایران تولید داخل و ۸۰درصد مابقی خارجی هستند، گفت: جالب این است که اکثر مسئولان قبول دارند که اسباب‌بازی جزو کالاهای اساسی فرهنگی است و پیش نیاز رشد کودک محسوب می‌شود اما در عمل آن را یک کالای لوکس تلقی می‌کنند و چه در تولید داخلی و چه در واردات از آن حمایتی نمی کنند این شده که اسباب بازی در حال حذف شدن از سبد خانوار ایرانی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی افزود: کاربرد حساب شده اسباب بازی ها به عنوان ابزار موثر بر فرآیند رشد شناختی کودک و پرورش ذهن در آینده سازگاری کودک با محیط زندگی مدرن و کسب مهارت های اجتماعی را تسهیل می کند و به این دلیل است که بازی مهمترین عرصه شکل گیری شخصیت در دوران کودکی است.

وی با تاکید بر اینکه اسباب‌بازی کالای فرهنگی است، اظهار کرد: در این میان ضروری است مدیران با تغییر نگاه خود به این ابزار، آن را یک کالای فرهنگی بدانند. اسباب بازی هنوز به عنوان محصول فرهنگی شناخته نشده است و از این نظر دچار کم کاری فراوان هستیم.

به‌گفته دیزجی سرانه مصرف اسباب بازی در ایران ۱۵دلار یا کمتر از ۴۰۰هزار تومان است درحالی‌که در کشورهای توسعه یافته میانگین مصرف اسباب‌بازی ۵۰۰دلار است.

وی افزود: اسباب‌بازی مهم است چرا که حداکثر رشد مغز هر فرد تا ۶سالگی است یعنی قبل از یادگیری خواندن و نوشتن و هر تربیتی شکل بگیرد در این دوره است، بنابراین اگر کودک به اسباب‌بازی‌هایی که رشد او را تکمیل می‌کند دسترسی نداشته باشد، قطعا جامعه در ادامه دچار عواقب سنگینی خواهد شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با اشاره به اخذ مالیات از فعالان صنعت اسباب بازی گفت: با وجود اینکه اسباب بازی یک کالای فرهنگی است، و کالاهای فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما تولیدکنندگان این صنعت مانند سایر صنایع غیرفرنگی مالیات پرداخت می کنند.

دیزجی با تاکید بر اینکه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده یک گام بسیار مهم و اساسی در صنعت اسباب‌بازی ایرانی خواهد بود، خواستار همکاری و حمایت مسئولان در این رابطه شد.

وی با اشاره به شرایط سخت فعالان این حوزه افزود: در این ۲ سال که با کرونا درگیر هستیم حدود ۱۷ درصد از تولیدکنندگان از رده فعالیت خارج شده ‎اند.

احسان منشی نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز درباره کارکرد انجمن گفت: بزرگترین کارکردی که در این ۴ سالی که انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تشکیل شده، داشته است هم افزایی اعضا و جمع کردن تولیدکنندگان در کنار هم است.

وی افزود: امروز تعداد محصولات اسباب بازی از مرز۵ هزار محصول گذشته که عمده ترین دلیل آن این است که کسانی که خلاق بودند با یک ماهیت پویا به نام اسباب بازی آشنا شدند و توجهات به این صنعت جلب شد.

منشی با اشاره به برنامه های آتی انجمن برای حمایت از فعالان این حوزه اظهار کرد: آنچه ما می توانیم به عنوان انجمن دنبال کنیم بهبود فضای کسب و کار است.

با وجود پتانسیل بسیار بالای تولیدکنندگان اسباب بازی و همه صنایع در ایران، در دنیا در پایین ترین سطوح شاخص کسب و کار قرار داریم. رسالت انجمن این است که مسائل را شناسایی کند و از دولت مطالبه گر باشد.

حامد تاملی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در ادامه این نشست گفت: در کشور مساله کپی رایت را به طور جدی داریم که مختص صنعت اسباب بازی نیست اما باید بتوانیم اسباب بازی ایرانی را با طراحی ایرانی عرضه کنیم. به دلیل تنوع سلیقه‎ای که در این حوزه وجود دارد تولیدکنندگان متفاوتی نیز داریم.

وی افزود: بسیاری از بنگاه‎هایی که در این حوزه فعالیت می‎کنند در قالب بنگاه‎های کوچک و متوسط هستند. برخی از بنگاه‎ها با ۲ نفر و برخی با ۳۵ نفر کار می‎کنند.

علیرضا لولاگر، دبیر و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز گفت: حوزه تولید اسباب بازی و برندسازی در ایران نیاز به توجه و کمک به دیده شدن فعالان این عرصه دارد.

به گفته وی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در سال ۱۳۹۶ تاسیس شد و ۶۰ تولیدکننده عضو این انجمن هستند.

لولاگر با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان این صنعت افزود: با وجود کیفیت بالای اسباب بازی‎های ایرانی مشکلات بسیاری سر راه تولیدکنندگان این حوزه برای معرفی محصولات به کودکان و مخاطبان وجود دارد که نیازمند حمایت رسانه‎ ها و دستگاه‎ های مربوطه است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ادامه داد: در حال مطالبه گری از دولت هستیم که بتوانیم ارز دولتی را برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان در راستای پایین آمدن قیمت این محصولات برقرارکنیم اما این مهم هنوز در حد تلاش برای مطالبه ‎گری است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه کمکی هرچند کوچک برای تولیدکنندگان این صنعت باشیم.

در ادامه شاهرخ مدنی زاده، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گفت: خیلی از افراد کار تولید اسباب بازی انجام می دهند اما نمی دانند که کجا مراجعه کنند و حمایت شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال چند روز پیش پدر دوقلوهای ۶ ساله که کار روباتیک انجام می دهند با انجمن تماس گرفت و خواستار حمایت از فرزندانش برای فعالیت در این حوزه بود.

مدنی زاده افزود: این دوقلوها اهل شهرستان کبودراهنگ از استان همدان هستند و نمی دانستند چطور کارهای خود را ارائه دهند.

آنها از طریق برنامه های لایو با انجمن آشنا شده اند و طبق مکاتباتی که با پدر ایشان داشتیم قرار شد انجمن از دوقلوها حمایت کند و فضایی ایجاد شود تا بتوانند دستاوردها و تولیدات خود را ارائه دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا