کد خبر: 08030029605
انرژی

استانداردهای امنیت سایبری بیشتر برای زیرساخت نفت و گاز

وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد خطوط لوله و زیرساخت نفت و گاز آمریکا به استانداردهای امنیت سایبری جامع تری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، جنیفر گرانهلوم که در نخستین سفر خود به خارج از واشنگتن در مقام وزیر انرژی در بیرون کارخانه هیدروژن ایر لیکوئید صحبت می کرد، از پروژه های انرژی پاک حمایت و بر ضرورت کربن زدایی از منابع سوخت فسیلی سنتی تاکید کرد و همچنین به ضرورت حمایت بهتر از منابع نفت و گاز و سوخت آمریکا پرداخت.

حمله سایبری که اخیرا علیه بزرگترین شبکه خط لوله سوخت رسانی آمریکا انجام گرفت باعث توقف جریان انتقال روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون گالن سوخت به مدت حدود یک هفته شد که افزایش خرید وحشت زده، جهش قیمتهای سوخت و کمبود منطقه ای را به دنبال داشت.

شرکت کلونیال پایپ لاین که گرداننده این سیستم خط لوله از هاب پالایش هیوستون تا بندر نیویورک است، حدود ۴۵ درصد از بنزین و دیزلی که در کرانه شرقی آمریکا مصرف می شود را تامین می کند.

این حمله نه تنها این مسیر سوخت رسانی مهم آمریکا را مختل کرد بلکه آسیب پذیری شبکه خطوط لوله انرژی در برابر حملات سایبری را بارز کرد.

گرانهولم گفت: ما قطعا به استانداردهای بهتری در زمینه نفت و گاز نیاز داریم. بخش برق در حال حاضر استانداردهای تعیین شده ای دارد که استفاده حداقلی از حمایتهای سایبری را تضمین می کند.

بخش خط لوله آمریکا در حال حاضر دستورالعمل امنیت سایبری اختیاری دارد که از سوی وزارت امنیت داخلی یا اداره امنیت حمل و نقل این وزارتخانه تهیه شده است.

این سازمان عمدتا به بخش هواپیمایی متمرکز شده و استانداردهای تعیین شده برای خطوط لوله مانند بخش برقی اجباری نیستند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز پنج شنبه اعلام کرد اپراتورهای خط لوله نفت و گاز باید همه حملات سایبری را به دولت فدرال گزارش کنند.

مقررات اجباری بیشتر در دست بررسی هستند.

وزیر انرژی آمریکا گفت: اگرچه شرکتها برای جلوگیری از حملات سایبری برای مدل کسب و کارشان انگیزه دارند اما مجرمان سایبری مداوم پیشرفته می شوند که ضرورت نظارت و بهبود بیشتر را بارز می کند.

بخش میانی صنعت نفت و گاز اعلام کرد از الزام گزارش دهی حمایت می کند اما نگران گستردگی این الزامات است به خصوص که هر روز حملات سایبری در حال وقوع است.

علاوه بر این که الزامات امنیت سایبری اجباری برای این صنعت وجود ندارد، کارشناسان امنیت سایبری به این نکته اشاره کرده اند که ماهیت آسیب پذیر خطوط لوله از این حقیقت نشات می گیرد که دفاتر میدانی مرتبط زیادی در نواحی روستایی در طول مسیر خطوط لوله وجود دارند که اغلب فناوری قدیمی دارند.

در حالی که بخش انرژی معتقد است این حمله سایبری نیاز به خطوط لوله بیشتر برای نفت، گاز و سوخت را نشان داد، وزیر انرژی آمریکا گفت: مایل است بر رشد خط لوله برای حمل محصولاتی نظیر هیدروژن و دی اکسید کربن برای انرژی پاکتر و همچنین پروژه های جمع آوری و ذخیره سازی کربن تاکید کند.

گرانهولم گفت: دنیا در حال فاصله گرفتن از منابع نیرویی است که گازهای گلخانه ای منتشر می کنند و تاکید بیشتر بر کاهش انتشار متان از نشت سوخت تا مشعل سوزی ضرورت دارد.

بر اساس گزارش پلاتس، کارخانه ایر لیکوئید که وزیر انرژی آمریکا از آن بازدید کرد، از گاز طبیعی به عنوان خوراک برای تولید هیدروژن استفاده می کند که منبع انرژی پاکتری برای کربن زدایی بخش حمل و نقل به شمار می رود.

هدف اصلی اتکای بیشتر به هیدروژن سبزی است که با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید می شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا