کد خبر: 090802142011
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

استاندارد و کیفیت محصولات سایپا بالا رفت /موتور M15i سوار بر کوئیک GX سایپا

زینب غضنفری

گروه خودروسازی سایپا با برنامه‌ریزی جامع، دقیق و پیگیری‌های مستمر، موفق شده روز به روز بر کیفیت محصولات خود بیفزاید و تولیدات خود را با امکانات و تغییرات جدید روانه بازار کند و همواره حرکت رو به جلو داشته باشد.

به همین جهت است که شاهد کاهش ۴۶ درصدی میزان شکایت مشتریان در ۶ ماهه نخست سال جاری از سوی این خودروسازی بوده‌ایم.

برهمین اساس، شرکت سایپا در راستای برآورده کردن نیاز و خواسته مشتریان و تولید خودروهای به‌روز، اقدام به طراحی و تولید موتور جدید M15i کرد.

این شرکت جهت ارزیابی دقیق پیشرانه جدید تولیدی خود، طی یک آزمایش فنی با حضور نمایندگی‌ها، فعالان بازار، نخبگان صنعت خودرو و برخی از مشتریان، تست رانندگی خودروی کوییک GX را انجام داد که نتایج مثبتی را به دنبال داشت و رضایت مشتریان و سایرین را برآورده کرد.

موتور M15i بر اساس استاندارد یورو ۵ طراحی شده و قابلیت ارتقا به یورو ۶ را نیز دارد که کمک بسیاری به کاهش سطح آلایندگی می‌کند؛ ضمن آن که کیفیت تولیدات را نیز افزایش داده است. لازم به ذکر است که پیش از این، در محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا از موتور M15 استفاده می‌شد که پایه طراحی آن بر مبنای یورو ۴ بود. همچنین قرار است این موتور با تکیه بر دانش فنی مهندسان شرکت مگاموتور، از شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه سایپا تولید شود.

بر اساس این گزارش، طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت‌های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن و نیز افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون‌های جدید، از جمله مهمترین تغییراتی است که روی این موتور صورت گرفته و بهبودهای قابل توجهی را صورت داده است.

علاوه بر این، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت انجام گرفته است.

این طرح با هدف کمک هر چه بیشتر به کاهش مصرف سوخت و بهبود آلایندگی از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی، بهبود زاویه پاشش انژکتورها انجام شده و نیز از طرح منیفولد دود استیل (به جای طرح چدنی M15فعلی) در این موتور استفاده شده است.

موتورM15i تمامی‌آزمون‌های عملکرد، مصرف سوخت و دوام را با موفقیت پشت سر گذاشته و قرار است بر روی محصولات جدید کوییکGX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا نصب شود و پس از انجام تمامی‌آزمون‌های سطح خودرو، آماده تجاری‌سازی و عرضه به بازار و ارائه به مشتریان و متقاضیان خواهد بود.

موتور M15i با تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتورM15 است و جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا دارد. ‌

این موتور نسبت به مدل پایه خود یعنی M15 از قدرت و گشتاور بیشتری برخوردار بوده و با توجه به به‌کارگیری تکنولوژی روز در این نوع موتور، هزینه‌های نگهداری خودروها بسیار کاهش پیدا می‌کند و از منظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و مردم هزینه کمتری نسبت به گذشته پرداخت می‌کنند.

در واقع، قدرت موتور و شتاب اولیه در این مدل‌ بهبود قابل توجهی یافته و قطعا می‌تواند انتظارات مشتریان را برآورده کند و رانندگی لذت‌بخشی را با محصولات پلتفرم X200 گروه سایپا تجربه کنند.

البته شرکت سایپا به همین میزان بسنده نکرده و در سایر محصولات نیز به دنبال ارتقاء کیفیت رفته و قرار است وانت‌های زامیاد با پیشرانه ارتقاء یافته M24 پلاس را روانه بازار کند.

براساس این گزارش، گروه سایپا در نظر دارد در طرح‌های فروش آتی خود، محصولات با موتور ارتقاء یافته را به مشتریان خود عرضه کند که این اقدام علاوه بر اینکه رضایت عموم مردم را به دنبال خواهد داشت، سبب می‌شود که محصولاتی با کیفیت و استاندارد بالاتر به دست متقاضیان برسد.

این خودروساز به مسائل زیست محیطی و سلامت جامعه اهمیت ویژه‌ای قائل است و تلاش کرده با تجهیز خودروها به موتورهای جدید، مصرف بنزین در کشور را نسبت به گذشته کاهش دهد. ضمن آن که با تغییرات حاصل شده، قطعا شاهد اتفاقات مثبت در بازار خودروی کشور خواهیم بود و فروش محصولات با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد و در بازارهای خارجی نیز سایپا حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا