کد خبر: 020802141353
اخبار شرکت هااقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

استراتژی گل گهر در راستای ایفای نقش اول در منطقه

زینب غضنفری

پیشرفت و توسعه پایدار یک کشور در گرو توسعه صنایع مادر از جمله صنعت آهن و فولاد است. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر یکی از شرکت‌های بزرگ و مهم کشور است و در زنجیره فولاد نقش اساسی ایفا می‌کند.

عصراقتصاد: این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۴۹ طرح با میزان سرمایه گذاری ۵ میلیارد یورویی در دست اجرا دارد که ۱۳ طرح، جزو طرح‌های پیشران است.

شرکت گل گهر به نوعی در توسعه زنجیره فولاد پیشگام است و با تکیه بر “تولید اقتصادی” و “محصول صادرات محور” در مسیر رشد گام بر می‌دارد و در این راه، از تمام توامندی‌های موجود استفاده می‌کند.

این غول معدنی با تدوین استراتژی گل گهر۱۴۱۰ در تلاش است تا سهم خود را در زنجیره ارزش فولاد افزایش دهد و به قطب فولادی منطقه تبدیل شود.

در این راستا، استراتژی‌های خود را بر ۶ محور اصلی شامل، توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تامین سنگ‌‌آهن، توسعه زیرساخت‌های انرژی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، تنوع‌بخشی به حوزه‌های کسب‌وکار، توسعه فناوری معدن‌کاری و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای و مدیریتی تدوین کرد.

نقطه قوت این استراتژی‌ها این است که از بالادست تا پایین دست زنجیره فولاد و توسعه آن، از حفاری و اکتشاف تا تولید مقاطع مختلف فولاد مورد توجه قرار گرفته است.

درواقع این تحولات از حلقه ابتدایی یعنی اکتشافات آغاز می‌شود و گل گهر در تلاش است تا در بحث تامین خوراک هر نوع نگرانی را از میان برداشته و برنامه‌های توسعه ای را با خیالی آسوده پیش ببرد.

یکی از محورهای اصلی استراتژی تدوین شده، توسعه فناوری و زیرساخت‌های توسعه‌ای است که گل گهر با سرمایه گذاری در بیش از ۴۰ شرکت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دنبال رفع نیازهای خود در بخش زیرساخت‌ها با بومی‌سازی تکنولوژی و توسعه همه جانبه است. با تشدید تحریم‌ها و کاهش سرعت انتقال تکنولوژی به کشور، این موضوع می‌تواند کمک شایانی به صنایع بزرگ کشور بکند.

به منظور بهبود فرآیند تولید و ارزش آفرینی برای محصولات معدن، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر درنظر دارد از طریق تاسیس و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افرایش کیفیت و ظرفیت تولید و ارتقای زنجیره ارزش محصولات تولید شده مواد معدنی و فولادی در منطقه را دنبال کند.

در راستای توسعه فناوری در این حوزه و استراتژی تدوین شده که در بالا ذکر شد، شرکت گل گهر با مشارکت سایر شرکت‌های مطرح و بزرگ فولادی، شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا را در سال ۱۳۹۸ تاسیس و راه اندازی کرد.

شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در حال حاضر با سرمایه ۲۶۴ میلیارد ریالی سال‌های آغازین خود را سپری می‌کند و با هدف دستیابی به فناوری‌های جدید و توسعه و بومی‌سازی آن‌ها، شکل گرفت.

این شرکت دانش‌بنیان با ایجاد شبکه‌ای تخصصی که ارتباط تنگاتنگی با صنایع فعال این حوزه دارد موفق شده تا در این حوزه اقدامات مؤثری را رقم بزند که پروژه هوشمندسازی مدار آسیاب کنی گندله‌سازی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر یکی از این موارد است که با موفقیت به اتمام رسید. در این پروژه، پارامترهای مهم فرآیند از جمله میزان رطوبت خوراک ورودی و عدد بلین محصول خروجی با استفاده از داده‌های سیستم، به صورت لحظه‌ای اعلام می‌شود.

به علاوه، پروژه هوشمندسازی کوره احیا مستقیم آهن اسفنجی برای نخستین بار در کشور از طریق این شرکت در شرکت‌ جهان ‌فولاد سیرجان (فجهان) که خود نیز جزو شرکت‌های تابعه گل گهر محسوب می‌شود، به مرحله اجرا درآمد. در این پروژه درجه فلزی و میزان کربن آهن اسفنجی به صورت آنلاین به اپراتور اعلام می‌شود که تاکنون امکان اندازه‌گیری این پارامترها به غیر از روش‌های آزمایشگاهی که هزینه‌بر و بسیار زمان‌بر است، امکان پذیر نبود.

در سایر حوزه‌های توسعه فناوری نیز اقدامات قابل توجهی از جمله راه اندازی خط بومی‌فراوری فناورانه سرباره کوره قوس الکتریکی انجام شده که دغدغه مهمی‌برای فولادسازان بود.

از دیگر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های راشا، بهینه‌سازی نوآورانه و فناورانه فرآیندها و خطوط تولید صنایع معدنی است که پروژه‌های زیادی در راستای افزایش ظرفیت تولید، کاهش مصارف، افزایش طول عمر تجهیزات و … به انجام رسانده است.

شرکت راشا پل ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و صنعت و معدن به شمار می‌رود و با سرمایه گذاری بسیار سنگین و با ایجاد شبکه‌ای تخصصی از نخبگان علمی‌و صنعتی موفق شده تا در حوزه توسعه فناوری و حل چالش‌های پیچیده صنایع معدنی اقدامات مؤثر و عملیاتی را رقم زند.

به طور کلی می‌توان گفت نیت و هدف شرکت گل گهر از تدوین و اجرای این استراتژی‌ها و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان این است که با تکنولوژی و فناوری روز دنیا پیش رود و توسعه فناورانه معدنکاری را به ثمر بنشاند تا در افق ۱۴۱۰ نقش اول زنجیره فولاد را در کشور و منطقه بازی کند.

گل گهر با اتکا به توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در نظر دارد ساخت تجهیزات صنایع و معادن را با هزینه‌ای کم و سرعت بالا بومی‌سازی و داخلی سازی کند تا ضمن کاهش بهای تمام شده، درآمدهای خود را بیش از پیش افزایش دهد.

استراتژی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی‌موارد موثر در توسعه متوازن در نظر گرفته شود و با نگاهی کارشناسی در مسیر توسعه و رشد گام برداشته شود و علاوه بر بازار داخلی، در بازارهای صادراتی نیز حضور چشمگیر داشته باشد.

تمام این موارد قوت قلبی است برای سهامداران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) و نوید آینده‌ای روشن را می‌دهد و در نهایت در سال ۱۴۱۰، این شرکت با حداکثر توان علاوه بر افزایش تولید انواع محصولات حاضر در زنجیره فولاد، درآمد خود از فروش داخلی و صادراتی را افزایش خواهد داد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا