کد خبر: 05020023634
بورستوسعه و اقتصاد ملیروزنامه

استقبال از نامه کارشناسان بازار سرمایه، انتقاد از مداخلات بورسی فعالان سیاسی

روحانی: اظهارنظر فعالان سیاسی درباره بورس از مشکلات امروز بازار سرمایه است. شورای بورس باید از پیشنهادهای فعالان بازار سرمایه برای ایجاد رونق در این بازار استقبال کند.

رئیس‌جمهوری از «اظهارات نسنجیده» فعالان سیاسی درباره بازار سرمایه انتقاد کرد و آن را یکی از مشکلاتی دانست که این روزها بورس کشور که ریزش‌های پیاپی شاخص کل را تجربه می‌کند، با آن روبه‌رو است. حجت‌الاسلام حسن روحانی همزمان به طور تلویحی از پیشنهادهایی که اخیران جمعی از مدیران و فعالان بازار سرمایه برای خروج این بازار از بحران کنونی ارائه‌ داده‌اند، استقبال کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی این انتقاد را در  دویست و بیستمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که دیروز (یکشنبه) برگزار شد، بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه، رئیس سازمان بورس کشور گزارشی از وضع بازار سرمایه ارائه کرد و در ادامه راهکارهای پیشنهادی برای ثبات و رونق، ایجاد آرامش و تعادل در این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در گزارش رئیس سازمان بورس با تحلیل عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه ، پیشنهادهایی برای تقویت این صندوق و افزایش نقش تعادل بخش آن در بازار سرمایه ارائه شد.

سیستم بانکی می‌تواند با ایجاد امکان لازم برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بورسی، رونق را به بازار بازگرداند

رئیس دولت دوازدهم نیز در این جلسه با تاکید بر نقش محیط سیاسی در عملکرد بازار سرمایه گفت: همچنان که افق مثبت در فضای تولید و تجارت کشور و رفع تحریم ها و محدودیت‌های خارجی و داخلی، محاسبات سرمایه‌گذاران در بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را به تقاضای بیشتر در بازار و سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی کشور تشویق می‌کند، ایجاد نگرانی درباره دسترسی به بازارها و توان صادراتی بنگاه‌های اقتصادی نیز اثر منفی بر بازار تحمیل می‌کند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه به عنوان یک سیاست اصولی و همیشگی افزود: باید همراه با آموزش‏ها و ایجاد تمهیدات لازم، زمینه‌های حضور همراه با اعتماد مردم در بازار سرمایه فراهم باشد.

روحانی بر لزوم تلاش‌های «موثر و مداوم» با استفاده از ابزارهای لازم برای ممانعت از رکود بازار بورس تاکید و اظهار کرد: سیستم بانکی در این وضع می‌تواند به کمک بازار بورس بیاید و با ایجاد امکان لازم برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بورسی، رونق را به بازار بازگرداند.

۱۰۰ تن از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه جمعه گذشته در نامه‌‌ای به سران سه قوه پیشنهادهایی را برای خروج بورس از بحران کنونی ریزش پیاپی شاخص کل مطرح کردند که یکی از آنها در نظر گرفتن تسهیلات خرید سهام بود. اظهارات اخیر روحانی حاکی از آن است که دست‌کم این پیشنهاد مورد قبول دولت قرار گرفته است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش سیاسی کردن بازار سرمایه و اظهارنظر  غیر کارشناسی فعالان سیاسی درباره بورس را از مشکلات امروز بازار سرمایه برشمرد و گفت: بازار سرمایه، بازار بسیار حساسی است و برخی اظهار نظرهای نسنجیده می‌تواند بر شرایط این بازار تاثیر گذار باشد.

روحانی تاکید کرد: همه باید از مدیریت هدفمند بازار سرمایه از سوی شورای ]عالی[ بورس حمایت کنند و این شورا نیز باید از پیشنهادهای فعالان بازار سرمایه و ابتکارات جدید برای ثبات بخشی و ایجاد رونق در این بازار استقبال کند.

این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری را نیز می‌توان چراغ سبز دولت به پیشنهادهای هشتگانه ارائه‌شده در نامه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه قوه تلقی کرد. این پیشنهادها جمعه گذشته در قالب نامه‌ای خطاب به سران سه قوه منتشر شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا گفته است که بررسی وضع بازار بورس در دستور کار نخستین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا