کد خبر: 06060043808
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یکگردشگری

استقرار دوربین‌هایی برای مدیریت هوشمند و اخلاقی تردد در آمستردام

ترجمه:‌ محمود نواب مطلق

آمستردام به کمک دوربین‌های دیجیتالی به یک شهر هوشمند تبدیل شده است؛ به عبارت دیگر، هوش مصنوعی برای تنظیم ترددهای عمومی به کمک این شهر پذیرای گردشگرآمده است.

اگرچه تعداد گردشگران به دلیل کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش یافته است، ملاحظلات رعایت فواصل اجتماعی و دیگر ضوابط بهداشتی مدیران پایتخت هلند را به سوی فناوری‌های نو سوق داده است.

توماس فان آرمان، مدیر و بنیانگذار شرکت تاپ که مسئول رصد و تنطیم ترددهای شهر آمستردام است می‌گوید: «آمستردام بسیار پرتردد و پرجمعیت است و استفاده از فناوری‌های نو برای رصدی مطمئن، اخلاقی و مسئولانه در آن ضروری است.»

برای رفع انسدادهای درون‌شهری دو منطقه از شهر آمستردام انتخاب شد. در یکی از آنها دوربین‌‌های جوهان کرویف آرنا به کار گرفته شد. دوربین‌های این سیستم که به هوش مصنوعی تجهیز شده است ترددها را از حیث حجم، تراکم و جهت رصد می‌کند.

راشل تین کامپ، از کارکنان بخش مدیریت ترافیک شهرداری آمستردام، در این خصوص می‌گوید: «به کمک این دوربین‌ها ما مکان‌های پرحجم ترافیکی را شناسایی می‌کنیم. بدین وسیله ما می‌توانیم دریابیم چه زمانی حجم ترددها بالا می‌رود که برای مدیریت آن اقدام‌های لازم را انجام دهیم و این حجم سنگین را به نقاط مناسب راهنمایی کنیم.»

هوش مصنوعی در شهرهای مختلف

به همین منظور دوربین‌ها مجهز به نرم‌افزارهای نشان‌دهنده زمان پرحجم ترددها هستند. استفاده از این دستگاه‌های پیشگیرانه در آمستردام به عنوان شهری پرتردد با هماهنگی اتحادیه اروپا برای استفاده از هوش مصنوعی در شهرهای مختلف بوده است.

برنامه  COSME که برنامه‌ای برای ایجاد رقابت میان بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط به منظور راه‌اندازی برنامه‌های دیجیتالی و زیست‌محیطی در اتحادیه اروپا برای برقراری شهرهای هوشمند است، از این سیستم در آمستردام حمایت مالی می‌کند.

کورنلیا دینسا از کارکنان شرکت مشاوره پایدارآمستردام در این مورد می‌گوید:« در این برنامه از فناوری‌های نو و دیجیتالی برای ۱۳۶ شهر در اروپا به منظور هوشمندسازی آنها استفاده می‌شود.

بدین وسیله در این شهرها فعالیت‌ها جذابتر، رقابتی‌تر و کاربردی‌تر خواهد شد. هدف ما جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و استفاده از هم‌افزایی‌ها در برقرای نظم و امنیت در ترددهاست. بدین وسیله راه حل‌های مشکلات به همه اطلاع‌رسانی و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.»

او در ادامه می افزاید:« آمستردام شهری گردشگر‌پذیر است و ضرورت استفاده از فناوری‌های دیجیتالی درآن اجتناب‌ناپذیر است. به همین منظور ما از قایق‌ها و پهپادهای هوشمند و سایر وسایل برای رصد ترددها استفاده می‌کنیم اما مهمترین نکته برای ما حفظ اخلاق و رفتارهای مسئولانه و احترام به حریم خصوصی مردم در این رصدهاست.»

سازندگان برای این سیستم هوشمند سازندگان در انتظار افزایش تقاضا هستند. توماس فان آرمان در این خصوص می‌گوید:« مسائل شهری روز به روز افزایش می یابد. ما به عنوان سازنده باید این مسائل را رصد کنیم، آنها  را بشناسیم و برای آنها راه حل‌های اقتصادی، متناسب با توسعه پایدار و متوازن با مشکلات اجتماعی پیدا کنیم.»

منبع یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا