کد خبر: 121001115092
جهانروزنامه

استمرار تنگناهای اقتصادی در چین به رغم پایان یافتن محدودیت های کرونایی

برداشتن محدودیت های کرونایی در چین باید منجر به بهبود وضعیت اقتصادی در این کشور شود اما برای سومین ماه متوالی وضعیت سلامت دنیای صنعت چین عقبگرد کرده است.

تعداد زیاد مبتلایان به کرونا عامل اصلی کمبود نیروی‌کار دراین کشور محسوب می‌شود. هدف دولت چین پس از افزایش ۸درصدی تولید ناخالص داخلی در سال۲۰۲۱(۱۴۰۰) رسیدن به رشد اقتصادی ۵/۵ درصد است.

اعلام پایان محدودیت های کرونایی در ۷ دسامبر(۱۶آذر) باید منجر به ازسرگیری فعالیت های اقتصادی در چین می‌شد؛ اما براساس آخرین ارقام آمار رسمی منتشرشده  در روز شنبه ۳۱ دسامبر (۱۰دی) ؛ برای سومین ماه متوالی روند رشد اقتصادی در این کشور کندتر شده‌است.

مرکز ملی آمار چین اعلام کرد دراین ماه «شاخص مدیران خرید(پی اِم آی)» به عنوان شاخص منعکس کننده وضعیت سلامت دنیای صنعت در چین به عدد ۴۷ رسید در حالیکه ماه قبل از آن ۴۸ بود. این درحالیست که بنا بر باور تحلیلگران مؤسسه «بلومبرگ» این شاخص باید دراین ماه حداقل۸/۴۷ باشد.

یادآور می‌شود بطور کلی رقم کمتراز ۵۰ برای این شاخص نشانه کندی روند اقتصاد است و از ماه سپتامبر (شهریور) تاکنون این شاخص درچین مثبت نبوده‌است.

از اعلام پایان محدودیت ها دراین کشور تاکنون ۷هزار مورد مثبت جدید گزارش شده و برمیزان فوتی ها نیز افزوده شده.

به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت ۴/۱میلیارد نفری چین این ارقام تا حد زیادی کمتر از حد واقعی گزارش می‌شود و واقعیت های موجود نشانگر ارقام به مراتب بالاتری است.

در این وضعیت سازمان جهانی بهداشت از چین خواسته اطلاعات دقیق را با ذکر جزئیات در خصوص میزان ابتلا، تعداد بستری، تعداد فوتی و میزان واکسیناسیون به تفکیک ارائه دهد.

این آمار باید درجلسه ۳ژانویه (۱۳دی) گروه مشاوران فنی این سازمان در چین ارائه شود.

مقامات مرکز ملی آمار چین طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند کرونا تأثیرات مهمی بر بخش های گوناگون از جمله تولید، میزان تقاضای شرکت های تجاری، حضور کارکنان برسر کار، امور پشتیبانی و توزیع داشته است.

به اعتقاد آنان «شاخص مدیران خرید» غیر مرتبط با بخشهای صنعتی نیز کاهش یافته است. این شاخص در ماه دسامبر(آذر) به ۶/۴۱ رسید درحالیکه در ماه نوامبر(آبان)۷/۴۶ بود.

براساس یافته‌های بانک جهانی نیز میزان رشد تولید ناخاص داخلی چین در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) فقط ۷/۲ درصد بوده است و این میزان در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) حداکثر به ۳/۴درصد خواهد رسید. این ارقام نشانگر عقبگردی آشکار از پیش‌ بینی های قبلی این نهاد مالی است.

رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال۲۰۲۲(۱۴۰۱) ۳/۴ درصد و در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) ۱/۸ درصد پیش بینی می‌شد. دراین اوضاع مقامات چین امیدوارند با بهبود وضعیت سلامت در کشور شرایط اقتصادی نیز بهبود یابد.

وضعیت فعلی سلامت در چین علاوه بر تبعاتی که برتولید این کشور داشته است منجر به کاهش تقاضای نفت و درپی آن کاهش قیمتش نیز شده‌است.

براین اساس قیمت نفت خام دریای شمال در هر بشکه ۵۳/۱ درصد و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدی اِیت درهر بشکه۲۷/۱ درصد کاهش یافته‌است.

در مجموع کارشناسان برجسته اقتصادی وضعیت فعلی اقتصاد جهانی را در این شرایط چندان جالب ارزیابی نمی‌کنند.

سایر کشورها برای مسافران ورودی از چین آزمایشات منفی کرونا مطالبه می‌کنند، وضعیت عرضه انرژی روسیه مخاطره‌آمیز است، ادامه کمک هزینه‌های سوخت برای خودروسواران در فرانسه درسال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) منتفی است.

درمجموع اینها علامت های رضایت بخشی برای وضعیت اقتصادی جهان نیست. پس از اسپانیا، ایتالیا و فرانسه نیز به تازگی داشتن آزمایش کرونای منفی را برای ورود مسافران اجباری کرده‌اند. همه مسافران حتی در پروازهای توقفی باید این آزمایش منفی مربوط به حداکثر ۴۸ ساعت گذشته را نشان دهند.

در ضمن داشتن ماسک در پروازهای چین به فرانسه نیز اجباری شده‌است. به دنبال آنها سایر کشورها ازجمله انگلستان، آمریکا و هند نیز تدابیر مشابهی برای مسافران ورودی از چین اتخاذ کرده‌اند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا