کد خبر: 17030185728
جهان

استناد بایدن به قانون تولید دفاعی برای حذف تعرفه واردات پنل‌های خورشیدی

ترجمه: سلیم حیدری

کاخ سفید روز دوشنبه با تایید گزارش رویترز اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تعرفه پنل‌های خورشیدی چهار کشور آسیای جنوب شرقی به مدت دو سال چشم‌پوشی کرد. وی از قانون تولید دفاعی (تولید مقاومتی) برای تشویق تولید پنل‌های خورشیدی در داخل استفاده کرد.

به گفته کاخ سفید، معافیت تعرفه‌ای بر روی پانل‌های کامبوج، مالزی، تایلند و ویتنام اعمال می‌شود و این دوره معافیت به عنوان یک «پل» عمل می‌کند. یعنی این معافیت تنها تا زمانی که تولید در ایالات متحده افزایش یابد ادامه خواهد‌یافت.

سهام شرکت‌های پنل خورشیدی ایالات متحده از جمله SunPower Corp (SPWR.O)، Enphase Energy Inc (ENPH.O) و Sunrun Inc (RUN.O) پس از اینکه رویترز قبلاً گزارش داد که بایدن قرار‌است اعلامیه‌ای صادر کند که تضمین می‌کند پانل هایی که حدود ۸۰ درصد از واردات ایالات متحده را تشکیل می‌دهند با تعرفه هایی مواجه نخواهند‌شد، افزایش یافت.

این اقدام در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد توقف پروژه‌های پنل خورشیدی در سراسر کشور و تأثیر آن بر برنامه‌های دولت برای مبارزه با تغییرات اقلیمی صورت می‌گیرد. این تحقیقات که در ماه مارس (فروردین) اعلام شد، بررسی می‌کند که آیا واردات پنل‌های خورشیدی از این چهار کشور تعرفه‌ کالاهای ساخت چین را دور می‌زند یا خیر؟

این ارزیابی، بزرگترین گروه تجاری انرژی خورشیدی را بر آن داشت تا پیش‌بینی نصب خود را برای امسال و سال آینده تا ۴۶ درصد کاهش دهد زیرا توسعه‌دهندگان از جمله NextEra Energy Inc (NEE.N)، Southern Co (SO.N) در مورد تاخیر پروژه‌های بزرگ هشدار دادند.

کاخ سفید گفت قانون تولید دفاعی همچنین برای توسعه تولید عایق ساختمان، پمپ‌های حرارتی، ترانسفورماتورها و تجهیزات « تولید برق پاک» مانند الکترولیز و پیل‌های سوختی استفاده خواهد‌شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام‌کرد: “با داشتن زرادخانه تولید انرژی پاک قوی‌تر، ایالات متحده می‌تواند شریک قوی‌تری برای متحدانش باشد، به ویژه در مواجهه با جنگ روسیه در اوکراین.”

تولید بخش کوچکی از صنعت انرژی خورشیدی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد و بیشتر مشاغل در توسعه پروژه، نصب و ساخت و ساز متمرکز شده‌است. قانون پیشنهادی که برای تشویق تولید داخلی پنل‌های خورشیدی تهیه شده در حال حاضر در کنگره متوقف شده‌است.

هدر زیکال، مدیر اجرایی انجمن انرژی پاک آمریکا، گفت که اعلام بایدن «با بازگرداندن قابلیت پیش‌بینی بازار و اطمینان از کسب‌وکار، ساخت و ساز و تولید داخلی انرژی خورشیدی را جوان سازی می‌کند».

تحقیقات وزارت بازرگانی (که در پاسخ به شکایت یک ارائه دهنده کوچک پنل خورشیدی به نام اکسین آغاز شد) اساساً جریان پنل های خورشیدی را که بیش از نیمی از عرضه و ۸۰ درصد واردات آمریکا را تشکیل می دهد، متوقف کرد.

مامون رشید، مدیر عامل اکسین، از این اقدام کاخ سفید انتقاد کرد که “درها را به روی منافع مالی چین باز کرده است و منجر به شکست اجرای عادلانه قانون تجارت ایالات متحده می شود.”

First Solar که اولین تولید کننده پنل در ایالات متحده می باشد، گفت که این اقدام دولت “تولید انرژی خورشیدی آمریکا را تضعیف می کند.” سهام این شرکت در معاملات اواسط روز نزدیک به بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا