کد خبر: 240103155778
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

اسپانسرهای گرانی طلا

ثبت 14 رکورد در رالی 4 ماهه طلا با وجود قدرت دلار و رونق بورس های جهانی!

مهرداد ابراهیمیان

صرف نظر از پیش بینی های تورمی در داخل کشور، که برق طلا را برای سرمایه گذاران جذاب کرده، قیمت طلای جهانی نیز با حمایت بسیاری از عوامل اقتصادی و سیاسی در بحبوحه امید به کاهش نرخ بهره در سراسر جهان، همچنان روندی صعودی داشته و به شکستن تمام سطوح رکورد هایش ادامه می دهد.

در این رالی سرعت طلای جهانی بزرگترین اسپانسرها، بانک های مرکزی هستند از این رو تحلیل گران بر این باورند که ادامه این افزایش به توسعه تصویر اقتصادی و تصمیمات بانک‌های مرکزی در سال جاری بستگی دارد.

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ در روز سه شنبه نیزقراردادهای آتی این فلز گرانبها پانزدهمین رکورد خود را تا لحظه نگارش این گزارش و با قیمت ۲۳۵۸ دلارو۷۰ سنت ثبت کرد تا بازدهی این فلز زرد در بازارهای جهانی در سال جاری میلادی حدود ۱۵.۶ درصد را ثبت کند

افزایش رکورد مستمر

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۴ در پایان معاملات هفته گذشته سیزدهمین بار به رکورد تسویه حساب دست یافت است و روز سه شنبه نیزقراردادهای آتی این فلز گرانبها از رکوردهای هفته گذشته عبور کرد به نحوی که تا لحظه نگارش این گزارش هر انس طلا قیمت ۲۳۵۸ دلارو۷۰ سنت را ثبت کرد. به این ترتیب بازدهی این فلز زرد در بازارهای جهانی در سال جاری میلادی حدود ۱۵.۶ درصد را ثبت کرده است.

همچنین نگاهی به رکودها هفتگی نشان می دهد که طلا پس از افزایش بیش از ۴ درصدی در هفته گذشته، موفق شد سومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کند.

اما علیرغم افزایش، طلا پس از تعدیل قیمت ها برای تورم، که در سال ۱۹۸۰ در ۳۰۰۰ دلار در هر اونس ثبت شد، هنوز با سطوح رکورد خود فاصله دارد.

راس نورمن، تحلیلگر مستقل: تلاش‌های برخی کشورها برای کاهش وابستگی به دلار، با افزایش نگرانی‌ها در مورد استفاده از پول آمریکا به عنوان سلاح، از روند تبدیل کشورها به طلا حمایت می‌کند

۳ عامل حمایتی

جنگ و درگیری‌های روسیه و اوکراین در خاورمیانه به وضعیت نامطمئنی در بازارهای جهانی کمک کرد، که از عجله برای در اختیار داشتن فلز به عنوان پناهگاه امن در زمان آشفتگی ژئوپلیتیک حمایت کرد.تنش ها در خاورمیانه به ویژه اخیراً با ادامه جنگ در غزه و شکست تلاش ها برای دستیابی به آتش بس و نگرانی از گسترش دامنه درگیری در منطقه دومین عامل تشدید کننده ثبت رکوردهای جدید است.

این فلز همچنین در دوره اخیر از گمانه زنی ها در مورد کاهش قریب الوقوع نرخ های بهره ایالات متحده سود برده است که هزینه فرصت مالکیت طلا را کاهش می دهد.

ناگل گرین، مدیر عامل گروه دی ورر « DeVere» در این باره گفته است: دیدگاه رایج نشان می‌دهد که افزایش طلا با تنش‌های ژئوپلیتیکی و انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده پشتیبانی می‌شود.

اما تحلیلگران خاطرنشان کردند که خرید قوی طلا توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان تأثیر قابل توجهی بر افزایش این فلز داشته است.

در فوریه گذشته، دارایی بانک های مرکزی جهانی از طلا ۱۹ تن افزایش یافت و به خرید خالص مثبت این فلز برای نهمین ماه متوالی ادامه داد.

تقاضا برای طلا توسط بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۰۳۷.۴ تن رسید که اندکی کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ (۱۰۸۱.۹ تن) است.

بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۰ به‌طور سالانه خریدار خالص طلا بوده‌اند و در آن دوره بیش از ۷۸۰۰ تن طلا جمع‌آوری کرده‌اند، اما نکته حائز اهمیت این است که بیش از ۲۵ درصد از این مقدار در دو سال گذشته بوده است. نکته قابل تامل دیگر این است که آنها خریداران فعال سال ۲۰۲۴ هم باقی مانده‌اند.

ترکیه، هند، قزاقستان و برخی از کشورهای اروپای شرقی در سال جاری همراه با چین اقدام به خرید طلا کرده‌اند.

پل وونگ، استراتژیست بازار در Sprott Asset Management، گفت که بانک های مرکزی از جمله عواملی هستند که در افزایش قیمت طلا نقش داشته اند.

راس نورمن، تحلیلگر مستقل نیز انتظار دارد که خریدهای قوی توسط بانک های مرکزی ادامه یابد و سالانه بالای ۱۰۰۰ تن باقی بماند. نورمن خاطرنشان کرده است: تلاش‌های برخی کشورها برای کاهش وابستگی به دلار، با افزایش نگرانی‌ها در مورد استفاده از پول آمریکا به عنوان سلاح، از روند تبدیل کشورها به طلا حمایت می‌کند.

نیکلاس کولاس، یکی از بنیانگذاران دیتای تریک ریسرچ نیز معتقد است که نگاه مثبت شرکتش به طلا ناشی از این باور است که بانک‌های مرکزی جهانی علیرغم کاهشی که از ابتدای سال جاری تاکنون ثبت شده، برای سال‌های متمادی خریداران مستمر خواهند بود. کولاس گفت، یک توضیح منطقی برای افزایش اخیر قیمت طلا این است که معامله گران در تلاش هستند تا از خریدهای عظیم بانک مرکزی که در اواخر امسال انتظار می رود، پیشی بگیرند.

بنیانگذار دیتای تریک اشاره کرده است: از زمان تحریم‌های غرب علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، ارزش نگهداری ذخایر طلا به عنوان ذخیره بلندمدت ارزش به جای اوراق خزانه برای بسیاری از دولت‌ها روشن‌تر شده است، زیرا این اوراق به دلار قیمت‌گذاری شده است، نقدینگی بالایی دارد و قابل احترام است.

سایه سنگین چین برسر بازار طلا

چین بزرگترین خریدار طلا در فوریه گذشته بود و برای شانزدهمین ماه متوالی به انباشت طلا ادامه داد است. چین در ماه فوریه حدود ۱۲ تن طلا خریداری کرد و دارایی های خود را به ۲۲۵۷ تن رساند، اما این فلز همچنان حدود ۴ درصد از کل ذخایر اش را تشکیل می دهد.

چین تنها در سال گذشته ذخایر طلای خود را حدود ۲۲۵ تن افزایش داده، به طوری که سال ۲۰۲۳ شاهد بزرگترین افزایش خرید این فلز توسط پکن از زمان شروع جمع آوری اطلاعات در سال ۱۹۷۷ بوده است.

پل وونگ، تحلیلگر اسپورت است منیجمنتر «Sport Asset Management» هم گفته: سرمایه گذاران چینی به طور متوسط حدود ۷۵ درصد از دارایی خالص خود را در بازار شکننده فعلی املاک و مستغلات قرارداده اند، علاوه بر این ۲۰ سال است که بازار سهام شاهد هیچ حرکتی نبوده است و بازار اوراق قرضه در این کشور توسعه ضعیفی دارد. وونگ افزوده است: چین ارزهای دیجیتال را ممنوع می کند و دارای کنترل سرمایه است و طلا را به عنوان یک ذخیره ارزش شناخته شده و پذیرفته شده در تاریخ باقی می گذارد.

این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به بدتر شدن روابط بین چین، ایالات متحده و به طور کلی غرب، تمایل و نیاز به تنوع بخشیدن به دارایی های دلاری وجود دارد.

افزایش اخیر طلا تا حدودی عجیب است، زیرا این فلز گرانبها “میل سرمایه گذاران را برای دور ماندن از دارایی های پرخطر بیان می کند اما واقعیت نشان می دهد که بازارهای جهانی در ماه های اخیر شاهد هیچ تغییری از ریسک نبوده اند، زیرا قیمت سهام، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های پرخطر افزایش یافته است.

صعود با وجود موانع چالش برانگیز!

به رغم افزایش شدید قیمت طلا در هفته های اخیر، روند صعودی با موانعی مواجه است که تاکنون توانسته بر آنها فائق آید. شاخص های سهام ایالات متحده به سطوح بی سابقه ای صعود کردند و با افزایش نگرانی ها در مورد به تعویق انداختن کاهش بهره توسط فدرال رزرو، طلا اخیراً موفق به ادامه روند صعودی خود شده است.

همچنین هر چند در هفته قبل انتظار برای انتشار داده های مثبت فدرال رزور ترمز رشد بازار سهام آمریکا را کشید اما شاخص های سهام ایالات متحده در پایان ماه مارس گذشته به سطوح بی سابقه ای رسیده بودند و شاخص داوجونز سهام آمریکا از ابتدای سال تاکنون حدود ۳.۲ درصد رشد داشته و رشد شاخص‌های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک به ترتیب حدود ۹ درصد و ۸ درصد در همین بازه زمانی بوده است. علاوه بر این شاخص دلار از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته حدود ۳ درصد رشد داشته است.

مشخص است که افزایش قیمت دلار بر فلز گرانبها تأثیر منفی می گذارد، زیرا خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران می کند. داده‌های قوی اقتصادی همچنین ترس بازار را از تعویق کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری افزایش می‌دهد. به عنوان مثال: اقتصاد آمریکا در مارس گذشته ۳۰۳ هزار شغل جدید ایجاد کرد که بیش از انتظار۲۰۰ هزار شغلی پیش بینی شده بود و لذا نرخ بیکاری به طور ناگهانی ۳.۸ درصد کاهش یافت.

نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو در مینیاپولیس، گفت: اگر اقتصاد به قوت خود ادامه دهد و مهار تورم تا سطوح هدف دشوار باشد، ممکن است در سال جاری اصلاً نیازی به کاهش نرخ بهره نباشد.

فورد اونیل، مدیر پورتفولیوی درفیدلیتی استراتژی « Fidelity Strategy» معتقد است که افزایش اخیر طلا تا حدودی عجیب است، زیرا این فلز گرانبها “میل سرمایه گذاران را برای دور ماندن از دارایی های پرخطر بیان می کند اما واقعیت نشان می دهد که بازارهای جهانی در ماه های اخیر شاهد هیچ تغییری از ریسک نبوده اند، زیرا قیمت سهام، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های پرخطر افزایش یافته است.

اونیل معتقد است که بازارهای مالی شاهد وضعیت “همه چیز رو به افزایش” بودند، زیرا میزان قابل توجهی از دارایی ها افزایش یافتند وعملکرد طلا عمدتاً به دلیل تمایل سرمایه گذاران به خرید همه دارایی ها خوب بود.

دیوید روزنبرگ، رئیس تحقیقات روزنبرگ، همچنین پیش‌بینی کرد که رالی فعلی طلا بسیار چشمگیر است، زیرا بر بادهای مخالفی که معمولاً ارزش فلز را کاهش می‌دهند غلبه کرده است.

روزنبرگ توضیح داد که افزایش قیمت طلا همراه با تقویت دلار و کاهش انتظارات تورمی و همچنین موفقیت فدرال رزرو ایالات متحده در تغییر انتظارات بازار به سمت “سود بیشتر برای دوره طولانی تر” بوده است. عواملی که معمولا طلا را به سمت سقوط سوق می دهند.

جانی توز، تحلیلگر فلزات گرانبها در UBS، معتقد است که انتظارات کاهش نرخ بهره واقعی همچنان عامل مهمی در چشم انداز صعودی طلا باقی بماند.رئیس موسسه تحقیقاتی روزنبرگ همچنین رسیدن قیمت طلا به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس را در دوره آتی رد نکرد

نگاه مثبت محتاطانه

صداهایی در حال افزایش است که انتظار می رود قیمت طلا در دوره آتی به افزایش خود ادامه دهد، با همان دلایلی که به افزایش فعلی کمک کرده است.

جانی توز، تحلیلگر فلزات گرانبها در UBS، معتقد است که انتظارات کاهش نرخ بهره واقعی همچنان عامل مهمی در چشم انداز صعودی طلا باقی بماند.رئیس موسسه تحقیقاتی روزنبرگ همچنین رسیدن قیمت طلا به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس را در دوره آتی رد نکرد.

روزنبرگ معتقد است که سرعت افزایش قیمت طلا به سناریوهایی برای عملکرد اقتصاد آمریکا و اینکه آیا این کشور در اجتناب از رکود موفق خواهد شد بستگی دارد ضمن این که توسعه تنش‌های ژئوپلیتیکی هم موثر است.

تحلیلگران انتظار دارند که طلا سطوح رکورد جدیدی را آزمایش کند زیرا فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ های بهره می کند، که منجر به افزایش تقاضا از سوی سرمایه گذاران محافظه کار فعلی خواهد شد.

تحلیلگران بانک آمریکا گفتند که انتظار دارند اونس طلا در سال جاری به ۲۴۰۰ دلار برسد، حتی اگر کاهش نرخ بهره آمریکا به تعویق بیفتد.

اما از سوی دیگر، الکساندر زامبفی، تاجر اصلی فلزات گرانبها در پالایشگاه فلزات هرائوس، هشدار داد که عملکرد قوی اقتصاد ایالات متحده احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن را کاهش می دهد، که می تواند سایه تاریکی بر قیمت نفت و طلا ایجاد کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا