کد خبر: 28080056080
جهانسیاست

اصرار فرانسه بر مواضع غیرسازنده در قبال برجام

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهارنظری بدون اشاره به بدعهدی کشورهای اروپایی از جمله کشورش در عدم اجرای تعهدات برجامی و این که کدام طرف‌ها باید برای اجرای دقیق این توافق و لغو تحریم های ظالمانه اقدام کنند، گفت اگر ایران در دور بعدی مذاکرات وین جدی نباشد، این توافق تهی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با نشریه لوموند مدعی شد که اگر مذاکرات وین یک طعمه باشد، باید شاهد تهی شدن برجام باشیم.

او بدون اشاره به اینکه برجام با خروج و کارشکنی های آمریکا از این توافق در دست اندازهای کنونی قرار گرفته است، افزود: “اولین بررسی که باید انجام دهیم این است که آیا بحث را از جایی که در ژوئن با دولت قبلی ایران متوقف شد، ادامه می دهیم یا خیر.”

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر در وین برگزار شود. تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده است.

این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و طرف‌های غربی اصرار دارند که مذاکرات باید از دور ششم پیگیری شود. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات را برعهده دارد تصریح کرد که نقطه شروع دور بعدی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست.

وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: به نظر من مساله روشن است. ریشه مساله‌ای که ما درباره‌اش صحبت می کنیم نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.

وی تاکید می کند جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم دیروز در اظهاراتی هدف مشارکت ایران در مذاکرات وین را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران دانست و گفت که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده اند که آمریکا مقصر اصلی و مسوول وضعیت فعلی است.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا