کد خبر: 31030187768
روزنامهشرکت ها

اصلاحات آریسان در جهت صرفه اقتصادی کسب ‌وکارهای کوچک

وانت آریسان ۲ با کیفیت بهتر و موتور قدرتمندتری راهی بازار شده است. اتفاقی که برآیند آن به صرفه اقتصادی بیشتر برای مصرف‌کنندگان این خودروی کار که عمده آن‌ ها کسب ‌وکارهای کوچک هستند ختم می‌شود.

خودروهای کار در رده سبک برای کسب‌وکارهای کوچک، واحدهای صنفی و مجموعه‌های خدماتی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. نسل‌ وانت‌بارهای کوچک در ایران مانند پیکان وانت و مزدا سال‌های سال است که با کمترین تغییر به بازار عرضه شده‌ اند و این مساله با توجه به تغییر استاندارهای تولید در کشور به معنی افزایش میزان هزینه تمام شده برای مصرف‌کنندگان این خودروهاست. خودروهایی که باید با حداقل استهلاک برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به عنوان ابراز کار محسوب ‌شوند و با توجه به نوع کاربری ضرورت دارد، خودروهایی با استقامت بالا باشند و با قطعاتی کار کنند که کمترین نیاز به تعویض را دارند و همچنین تعمیرات آن‌ها نیز آسان و با حداقل زمان‌بری ممکن باشد.

وانت آریسان ۲ با تغییراتی که گروه خودروسازی ایران خودرو در آن لحاظ کرده با تعاریف و انتظارات فوق همخوانی بالایی پیدا کرده و می‌تواند در بازار جایگاهی مناسب کسب کند.

تغییرات وانت آریسان ۲ نسبت به نسخه قبل

وانت آریسان ۲ در بحث قوای محرکه کاملا نسبت به نسخه قبلی دگرگون شده است. این خودرو از پیشرانه XU7P یا همان XU7 پلاس بهینه شده بهره گرفته که مشابه آن روی پژو پارس هم نصب شده است. این پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۰۴ اسب بخار قدرت در دور ۵۵۰۰ و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور است و استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دنده ای جدید BE با ضرایب دنده متفاوت از قبل به چرخ های جلو منتقل می شود. به عبارت دیگر وانت آریسان ۲ ایران خودرو دیگر عقب محرک نیست و دارای سیستم انتقال قدرت جلومحرک بوده که سبب بهبود کیفیت سواری و کاهش هدر رفت توان موتور می شود.

لازم به ذکر است که نسخه قبلی وانت آریسان از پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ارتقا یافته پژو روآ بهره گرفته بود که قادر به تولید ۸۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور بود. نیروی تولیدی موتور در نسخه قبلی آریسان توسط یک گیربکس پنج دنده دستی به وسیله میل گاردان به چرخ های عقب منتقل می شد.

با اعمال تغییرات در تعلیق و فنربندی، وانت آریسان ۲ از نظر هندلینگ و پایداری و همچنین کیفیت رانندگی نسبت به نسخه قبلی بهبود پیدا کرده است. وانت آریسان ۲ دارای ساختار شاسی یکپارچه بوده و استقامت و صلبیت شاسی و ساختار بدنه این خودرو افزایش یافته است. وانت آریسان ۲ با در نظر گرفتن وزن دو سرنشین قادر به حمل ۷۵۰ کیلوگرم بار است.

با توجه به حذف دیفرانسیل عقب، میل گاردان و حذف تونل گیربکس در کف اتاق، فضای زیادی از زیر خودرو خالی شده که ایران خودرو تصمیم گرفته مخزن گاز CNG آریسان ۲ را در زیر خودرو نصب کند. این اقدام هم فضای در دسترس در حوض بار آریسان ۲ را بیشتر کرده و هم موجب افزایش ایمنی آریسان ۲ در تصادف و ضربه شده و آسیب پذیری مخزن CNG را کاهش داده است. همچنین به لطف خالی شدن فضا در زیر بدنه، زاپاس آریسان ۲ از پشت صندلی شاگرد به زیر خودرو منتقل شده است. نتیجه این تغییرات به راحتی بیشتر سرنشین و راننده و همچنین فضای بار بزرگتر آریسان ۲ نسبت به نسخه قبل ختم شده است.

وانت آریسان ۲ دارای پیشرانه XU7 پلاس بوده که نسبت به پیشرانه نسخه قبلی به مراتب صدا و لرزش کمتر در دور بالا، مصرف سوخت و آلایندگی پایین تری دارد. این در حالیست که آریسان ۲ نسبت به نسخه قبلی ۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری هم تولید می کند. ضمن اینکه آریسان ۲ به لطف بهره بردن از این پیشرانه قدرتمندتر شتابگیری بهتر و سواری با کیفیت تری را ارئه می دهد. حجم مخزن CNG وانت آریسان ۲ از ۷۰ لیتر در نسخه قبلی به ۷۵ لیتر افزایش یافته و حجم باک بنزین آن از ۵۲ به ۴۰ لیتر کاهش یافته است.

ایران خودرو وانت آریسان ۲ را با سنسور عقب و مه شکن های جلو به بازار عرضه می کند که این دو آپشن در نسخه قبلی آریسان وجود نداشت. همچنین کیفیت کابین آریسان ۲ نسبت به قبل بهبودهایی داشته است. وانت آریسان ۲ در بدو ورود به بازار دارای ۲ ستاره کیفی بوده و در آینده ایران خودرو قصد دارد آریسان ۲ را با سه ستاره کیفی راهی بازار کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا