کد خبر: 070303161026
اخبار شرکت هاانرژیتولید و بازرگانیفراخوان اعطای تسهیلات دستورعمل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ منتشر شد

اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت

فراخوان اعطای تسهیلات دستورعمل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با هدف اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت منتشر شد.

به گزارش عصر اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، امروز اقتصاد دانش‌بنیان یکی از عوامل مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی به‌ شمار می‌آید و موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و درنهایت تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان با تحول در عرصه علم، دانش، کشف یافته‌ها و نتایج تازه اقتصادی، در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیر زیادی دارند. این تأثیر در صنعت نفت به‌دلیل استفاده بیشتر از تکنولوژی بسیار بیشتر است؛ زیرا در دنیای امروز، بدون به‌کارگیری تکنولوژی هزینه تولید در بالادست و پایین‌دست این صنعت به‌شدت زیاد خواهد بود.

در ایران نیز به دنبال تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان‌کردن صنایع نفتی، در این صنعت از حداکثر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسه‌های تحقیقاتی برای رفع چالش‌ها و نیازهای فناوری ساخت و خدمات استفاده می‌شود.

دولت سیزدهم در این زمینه پیشگام بوده تا آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت در این دولت از ۱۵۰ شرکت به حدود ۷۰۰ شرکت افزایش یافته است.

همچنین تلاش شده است که با کاهش بوروکراسی‌های اداری، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های اجرایی و با هدف تأمین نیازهای فناورانه صنعت نفت بیشتر شود. یکی از این اقدام‌ها، تأمین اعتبارات موردنیاز برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان در این صنعت است.

به همین منظور، تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور تسهیلاتی را به‌منظور ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت در زمینه‌های اولویت‌دار وزارت نفت با هدف کمک به تأمین داخلی تجهیزات موردنیاز، پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین، تولید بار اول و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز اختصاص داده و فراخوان اعطای تسهیلات دستورعمل تبصره (۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ منتشر شده است.

ازاین‌رو، از همه شرکت‌های فناور، نوآور، خلاق و دانش‌بنیان متقاضی استفاده از این تسهیلات (مطابق ضوابط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی) دعوت می‌شود از ۱۲ خرداد امسال تا زمان اتمام منابع دردسترس این بند قانونی، به سامانه تسهیلات تبصره ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به آدرس my.ioiv.ir مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مستندهای موردنیاز، درخواست‌های خود را ثبت کنند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی، تحول دیجیتال در صنعت نفت، جمع‌آوری و بازیابی گازهای همراه نفت، طرح‌های شیرین‌سازی نفت کوره ترش، طرح‌های زیست‌محیطی و تصفیه پساب‌های صنعت نفت، طرح‌های پیکسایی (کاهش مصرف در زمان اوج تقاضا) مصرف گاز در زمستان، افزایش ضریب بازیافت از طریق احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده و سایر راهکارها، تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین‌دستی، ساخت بار اول محصول‌های راهبردی و تولید کالاهای دانش‌بنیان صنعت نفت از مهم‌ترین زمینه‌های اولویت‌دار در برنامه مصوب توسعه اشتغال وزارت نفت است که متقاضیان باید در ذیل هریک از این رسته‌ها، برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند.

شیوه‌نامه اجرایی مربوط به این برنامه و فرایند بررسی درخواست‌ها در سامانه یادشده قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا