کد خبر: 0507992745
بورس

اعطای کارت اعتباری با توثیق سهام عدالت از هفته آینده

عضو شورای عالی بورس با اشاره به طرح اعطای کارت اعتباری سهام عدالت در شورای عالی بورس می‌گوید بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه داده است تا در قبال توثیق الکترونیکی سهام عدالت تا سقف ۵۰تا ۶۰درصد از ارزش دارایی سهام عدالت به دارندگان این سهام اعتبار بدهند.

آزادسازی سهام عدالت از جمله اقدامات مهم دولت تدبیر و امید بود که در نهایت در ۹ اردبیهشت اجرایی شد و از روز ۱۰ اردیبهشت تا هشتم خرداد به سهامداران فرصت داده شد تا در صورتی که به دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار خود بگیرند، با ورود به سامانه www.samanese.ir نسبت به این امر اقدام کنند، اما این فرصت با توجه به استقبال مشمولان سهام عدالت برای انتخاب روش مستقیم در ابتدا تا ۱۵خرداد ماه و در نهایت تا ۲۹خردادماه تمدید شد.

سازوکار مربوط به نحوه معاملات سهام عدالت به دستور رهبر معظم انقلاب در اختیار شورای عالی بورس قرار گرفت که جلسه‌ای در شورای عالی بورس در زمینه تصمیم‌گیری برای معاملات سهام عدالت به صورت اضطراری برگزار و تصمیمات لازم در این زمینه گرفته شد.

به دنبال چنین تصمیمی اعلام شد، مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند، براساس این طرح، مشمولان سهام عدالت تا یکسال فرصت دارند وجه را به بانک تسویه کنند.

درباره زمان اجرای این اقدام، ابهاماتی در میان مشمولان سهام عدالت وجود داشت که در این زمینه حسن سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس در حساب کاربری خود در توئیتر از ارائه کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت از هفته آینده، خبر داد.

حسین سلاح‌ورزی روز گذشته (شنبه) به ایرنا با اشاره به جزییات ارائه کارت اعتباری سهام عدالت از هفته آینده گفت: این موضوع در شورای‌عالی بورس برای دارندگان سهام عدالت مطرح شد و بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها اجازه اجرای این کار را داده است تا در قبال توثیق الکترونیکی سهام عدالت به دارندگان این سهام اعتبار بدهند.

وی خاطرنشان کرد: فراهم شدن دستورالعمل و مقررات و همچنین ایجاد امکانات فنی وثیقه‌گذاری الکترونیکی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری نیازمند تمهیداتی بود که تاکنون این اقدامات انجام شده است.

به گفته عضو شورای‌عالی بورس، هفته گذشته در شورای عالی بورس، اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مصوب و به بانک‌ها اجازه داده شد تا سهام عدالت را به وثیقه بگیرند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد به زودی و با توجه به اعلام آمادگی چند بانک، این اقدام به مرحله اجرا برسد و در شرایط کنونی با موانع خاصی در این زمینه مواجه نیستیم.

سلاح‌ورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازپرداخت اعتبار ارائه‌شده همراه با سود خواهد بود یا خیر، گفت: جزییات در این زمینه باید از سوی بانک‌ها اعلام شود، این اعتبار وام تلقی نمی‌شود، بنابراین نه تنها با اثر تورمی همراه نخواهد شد بلکه می‌تواند با تحریک تقاضا در اقتصاد کشور اثرات مثبتی را داشته باشد.

راه‌اندازی بورس املاک تصویب شد

همچنین عضو شورای عالی بورس از تصویب تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران خبر داد.

به گزارش سنا، حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس در توییتی نوشت: در جلسه روز گذشته (۴مرداد) شورای عالی بورس تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران، تصویب شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ۱۴ تیر گفته بود: شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند که ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گفته وی، راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات موضوعی است که به اعتقاد نایب‌رئیس اتاق ایران، فرصتی برای رقابتی‌کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا