کد خبر: 2308996328
بورس

اعلام آمادگی  فرابورس برای راه‌اندازی بازار بین بانکی

مدیرعامل فرابورس ایران از آمادگی فرابورس ایران برای راه‌اندازی­ بازار بین بانکی بر بستر معاملاتی این بورس و انتقال بازار بین بانکی به تابلوی معاملات بورسی خبر داد.

بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت (روزانه یا هفتگی) با مازاد یا کسری نقدینگی مواجه می‌شوند که باید آن را به تعادل برسانند. اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود باید با استقراض یا وام گرفتن در صدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندن مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن کنند. این مازاد یا کسری سبب تشکیل بازار بین بانکی می‌شود.

بازار بین بانکی موجب می‌شود که بانک‌ها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع مالی مالی مورد نیاز کوتاه‌مدت خود به بانک مرکزی مراجعه نکنند که این موضوع به بانک مرکزی در جهت کنترل حجم نقدینگی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، امیر هامونی در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره اقدام بانک مرکزی در راه‌اندازی بازار بدهی بین بانکی و تأثیر آن در بازار سهام نوشت: بانک مرکزی  در بازار بدهی فرابورس ایران با سیاستی ثبات‌ساز به خرید صکوک دولت به روش توافق بازخرید (ریپو) اسلامی در مجموع بیش از ٢۵٠٠میلیارد تومان با متوسط نرخ بازده تا سررسید حدود ۲۰درصد اقدام کرد.

او افزود: بازار سهام بورس و فرابورس هم سیگنال قوی سیاست‌گذار پولی را دریافت کرد و به آن واکنش نشان داد و از زمان انجام این معامله، حرکت صعودی  بازار را شاهد بودیم.

هامونی گفت: در معماری بازارهای مالی، بازار بدهی و بازار سهام همانند ظروف مرتبطه عمل می‌کنند و لازم است که بانک مرکزی این اقدام شایسته را ادامه دهد.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود به منظور افزایش اثربخشی این نوع سیگنال‌دهی از سوی سیاست‌گذار پولی بازار بین بانکی روی تابلوی معاملات قرار بگیرد و فرابورس ایران برای راه‌اندازی بازار بین بانکی بر بستر معاملاتی این بورس آمادگی خود را اعلام می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا