کد خبر: 031001114007
جهانروزنامه

اعلام روسیه مبنی بر کاهش ۷ درصدی تولید نفت

ترجمه: محمود نواف مطلق

روسیه روز جمعه ۲۳ دسامبر (۲دی) اعلام کرد به احتمال زیاد در سال جدید میلادی به دلیل سقف بندی قیمت نفتش بوسیله اتحادیه اروپا، کشورهای گروه ۷ و استرالیا تولید نفت خود را بین ۵ تا ۷ درصد کاهش خواهد داد.

کرملین از تصمیم جدید غربی ها به نفع خود بهره برداری کرده و پیوندهای جدید تجاری برقرار می‌کند.

روسیه همچنین در نظر دارد سازوکارهای ممنوعیت فروش نفت به دولتها و شرکتهایی که این سقف‌بندی را رعایت می‌کنند تدوین کند.

تنها چندروز پس از اجرایی شدن سقف‌بندی قیمت نفت روسیه، ولادیمیر پوتین با تقبیح «تصمیم احمقانه» کشورهای غربی تهدید کرد تولید نفت خود را در صورت لزوم کاهش خواهد داد. اکنون این تصمیم گرفته شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه ،تاس، این تصمیم به صورت رسمی روز جمعه۲۳دسامبر(۲دی) اعلام شد. «الکساندرنُواک» معاون نخست وزیر روسیه در امورانرژی در این روز اعلام کرد: «ما قصد داریم تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۵ تا ۷درصد کاهش دهیم.»

این تصمیم در پاسخ به اجرایی شدن سقف‌بندی قیمت طلای سیاه روسیه به وسیله اتحادیه اروپا، کشورهای گروه ۷ و استرالیا از روز پنجشنبه ۵ دسامبر(۱۴آذر) اتخاذ شده است.

بر این اساس تنها نفتی که با قیمت ۶۰ دلار یا کمتر از آن درهر بشکه از روسیه به فروش برسد می‌تواند از طریق دریا صادر شود. این تصمیم  به منظور محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه با هدف کاهش توان تأمین مالی حملات نظامی برضد اوکراین اتخاذ شده‌ است.

براین اساس شرکتهای مستقر در اتحادیه اروپا، کشورهای گروه ۷ و استرالیا از دادن خدمات حمل و نقل، بیمه و سایر خدمات مورد نیاز در حمل‌ونقل دریایی برای انتقال نفت خام روسیه بالاتر از ۶۰ دلار منع شده‌اند. کشورهای گروه ۷ به میزان ۹۰ درصد خدمات بیمه‌ای محموله‌های جهانی را ارائه می‌کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا نیز نقش عمده‌ای در ارائه خدمات حمل ونقل دریایی برای محموله‌های جهانی دارند.

در عوض مسکو اعتقاد دارد با کاهش تولید نفت خود تأثیر این تصمیم کشورهای غربی را خنثی کرده و از اینر این تصمیم منجر به کندی فعالیت های صنعتی روسیه نخواهد شد.

علاوه بر این مسکو می‌تواند از این تصمیم به نفع خود بهره‌برداری کند و پیوندهای تجاری جدیدی برقرار کند.

«سرگِئی ریابکُف» معاون وزیر امورخارجه روسیه دو هفته پیش دراین خصوص گفت: «من به‌هیچ عنوان شک ندارم که نفت ما مشتریان خودش را دارد.» او همچنین معتقد است: «این تصمیم اقتصاد جهان را در زمینه‌های گوناگون دچار از هم گسیختگی می‌کند.»

بنابه گزارش منابع موثق «الکساندر نُواک» اعلام کرده است «مسکو درحال تدوین سازوکارهایی برای ممنوعیت فروش نفت به شرکتهایی است که این سقف‌بندی را رعایت می‌کنند.»

وی در پاسخ به سئوالی در مورد زمان اجرای این سازوکار گفت: «من مطمئنم تا پایان سال جاری میلادی این سازوکار تدوین می شود.» اما فعلا از این امر اطلاعی در دست نیست. ۲۷کشور اتحادیه اروپا علاوه بر سقف‌بندی قیمت نفت قصد دارند از دوشنبه ۱۹ دسامبر(۲۸آذر) گاز روسیه را نیز مشمول سقف بندی کنند.

بر این اساس قیمت گازروسیه نیز به محض عبور آن از ۱۸۰یورو برای هر مگاواتساعت در سه روز متوالی مشمول سقفبندی می شود.

همچنین این کشورها توافق کردند سقف بندی قیمت گاز تنها در صورتی فعال شود که تفاوت قیمت گاز و قیمت جهانی گاز طبیعی مایع برابریا بالاتر از ۳۵ یورو شود.

این سازوکار همچنین می تواند در صورت تقاضای کمیسیون اروپا در شرایط اضطراری غیرفعال شود. براساس برخی دیگر از دستورالعمل های این توافق در شرایطی همچون افزایش تقاضای ۱۵درصدی گاز در یکماه یا افزایش تقاضای ۱۰ درصدی آن در دو ماه، کاهش معنا دار واردات گاز طبیعی مایع، کاهش جدی  واردات گاز مذاکره شده در مقایسه با سال قبل این سازوکار بصورت خودکار به حالت تعلیق در می آید.

روسیه این توافق را غیر قابل قبول خواند. به نقل از خبرگزاری تاس«دیمیتری پِسکوف» سخنگوی کرملین سه شنبه ۲۰ دسامبر(۲۹آذر) اعلام کرد:« این اقدام تجاوز به روند بازار برای تعیین قیمت است.

هرگونه سقفبندی قیمت و رعایت آن غیر قابل قبول است.»

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا