کد خبر: 29050197122
جهانروزنامه

افتتاح اولین «استارباکس» روسی در مسکو

پس از آنکه به دنبال آغاز جنگ روسیه و اوکراین فروشگاه های «استارباکس» آمریکایی روسیه را ترک کردند دو کارآفرین روس از همین نوع فروشگاه در مسکو با نام« استار کافی» راه‌ اندازی کردند. آنها به تدریج ۱۳۰ شعبه این نشان را راه اندازی  خواهند کرد.

این دو کار آفرین روس تلاش کرده اند ویژگی های تولیدات فروشگاه های «استارباکس» را حفظ کنند و به همین منظور بهترین های صنایع غذایی را گرد آورده‌اند.

پس از حذف نشان های معروف آمریکایی چون «مک دونالد و کوکا کولا» از روسیه در پی اعمال تحریم ها برضد این کشور به دلیل جنگ با اوکراین؛ اکنون نوبت حذف نشان «استارباکس» رسیده‌است.

نشان های عموسام در بخش های مختلف در پاسخ به به تحریم ها از روسیه حذف می‌شوند. اولین شعبه «استارکافی» روز جمعه ۱۹اوت(۲۸مرداد) در مسکو افتتاح شد.

شعار آن این بود:«باکس رفت اما استار( ستاره) ماند.» باکس در زبان محاوره ای آمریکا به معنای دلار است. ۸۰درصد از ۲هزار کارمند نشان آمریکایی پذیرفتند با نشان جدید روسی همکاری کنند و دراین مجموعه باقی بمانند.

مالکین جدید اعلام کرده‌اند تمام شعب آنها تا پایان سپتامبر(شهریور) در روسیه بازگشایی خواهند شد. «استارباکس» آمریکایی اولین بار در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) فعالیت خود را آغاز کرد.

یک گروه کویتی اداره آن را برعهده داشتند و از جمله محصولات معروف آن«لاته» و «فراپوچینو» بود. بدین ترتیب حذف نشانهای آمریکایی در روسیه همچنان ادامه دارد.

«بیگ مک، مک فلوری» و امثال اینها به تدریج با نسخه روسی آنها جایگزین شده‌است. مالکین جدید «استار کافی» در بیانیه افتتاحیه خود به مشتریان اطمینان داده‌اند بهترین محصولات روسی را با بهترین کیفیت جهت جلب رضایت آنها عرضه خواهند کرد. فروشگاههایی که به تازگی در این چارچوب راه‌اندازی می‌شوند بیشترین تلاش خود را می‌کنند تا با حفظ ویژگیهای قبلی که مورد رضایت مشتریان بوده آنها را حفظ کنند و درعین حال با بکارگیری ابتکارت جدید برکیفیت محصولات خود بیفزایند.

استفاده از ویژگیهای روس در نشانهای جدید مورد نظر کارآفرینان روسی است. این امر در تمامی فروشگاه های راه‌اندازی شده که جایگزین نمونه‌های آمریکایی شده‌اند رعایت شده‌است.

مالکین جدید «‌استار کافی» در توضیح حفظ نام «استار» به معنای ستاره در فروشگاه های جدید خود گفتند: «ما ستاره‌های صنایع‌غذایی را به منظور ارائه بهترین کیفیت گردهم آورده‌ایم.»

آنها ۱۳۰ شعبه «استارباکس» را در پایان ماه جولای (تیر) خریدند. برخلاف سایر نشانهای جدید روسی که جایگزین نمونه‌ای آمریکایی خود در این کشور شدند «استارکافی» تبلیغات زیادی برای مراسم افتتاحیه خود نکرد. «استارباکس» آمریکایی که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه۲۰۲۲ (۵ اسفند۱۴۰۰) ۱۳۰ فروشگاه خود را موقتا تعطیل کرده بود اواخر ماه مه (اوایل خرداد) اعلام کرد به صورت قطعی روسیه را ترک می‌کند.

این فروشگاه ۱۴۴ میلیون نفر در روسیه مشتری دارد. براساس نظرات کارشناسان این نشان آمریکایی به دلیل گران بودن محصولاتش هنوز نتوانسته در بازار محدود اوکراین شعبه‌ای دایر کند.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا