کد خبر: 300203160150
اقتصاددولتروزنامهسیاست

افتتاح سد بین‌المللی «قیزقلعه‌سی» بعد از ۲۰ سال

با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان، سد «قیزقلعه‌سی» افتتاح شد و سد «خداآفرین» نیز به بهره‌برداری کامل رسید.

به گزارش عصراقتصاد، سد قیزقلعه‌سی با توان تنظیم سالانه دو میلیارد مترمکعب آب به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی در نتیجه رویکرد و سیاست “تعامل همه جانبه با همسایگان” از سوی دولت سیزدهم، روزگذشته با حضور آیت‌الله “سید ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور ایران و ” الهام علی‌اف” رئیس‌جمهوری آذربایجان ” افتتاح و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی و کامل رسید.

سید ابراهیم رئیسی در این مراسم اظهار کرد: رودخانه ارس همواره پیوندی بین مردم آذربایجان و ایران بوده است. این پیوند و همکاری از ۵۰ سال قبل همواره وجود داشته و امروز خود را در افتتاح این سدها خود را نشان داد. این طرح‌ها ۲ میلیارد متر مکعب آب را تامین می کند و ۴ نیروگاه فعال و ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند. آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کند و نماد توسعه و اراده مشترک دو کشور است. این همکاری موجب امیدواری مردم دو منطقه و ناامیدی دشمنان می شود.

وی ادامه داد: ارتباط ما با کشور آذربایجان فراتر از همسایگی، بلکه رابطه خویشاوندی است و این رابطه، ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد. تاریخ و تمدن وپیشینه ما به هم پیوند دارد. این رابطه قلبی بین دو کشور بوده و ناگسستنی است. روز به روز این روابط افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه امروز دستاوردها و پیشرفت‌های مهندسان و متخصصان ایرانی از جمهوری اسلامی ایران کشوری فن‌آور و پیشرفته ساخته است، نسبت به انتقال و اشتراک‌گذاری این پیشرفت‌ها با جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد و افزود: این سد که نمونه همکاری مشترک میان دو کشور و نماد توانایی مهندسان ایرانی است که ما را جزو ۴ کشور بزرگ دارای علم و فن‌آوری سدسازی در دنیا قرار داده و زمینه‌ای برای توسعه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان است و ما برای صدور خدمات مهندسی به جمهوری آذربایجان برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.

رئیسی با اشاره به اینکه آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی به آذربایجان و سایر کشورها را داریم. ، گفت: باید به جمهوری آذربایجان تبریک بگوییم که منطقه قره باغ را در اختیار گرفتند. ما به تمامیت ارضی آذربایجان اعتقاد داریم و شاید از اولین کشورهایی بودیم که صریح اعلام کردیم این منطقه به آذربایجان تعلق دارد. ما برای آبادانی این منطقه آمادگی داریم.

وی همچنین گفت: کریدور ارس باید با اراده ایران و آذربایجان ادامه یابد. من به وزیر راه و شهرساری برای تکمیل این طرح تاکید کرده‌ام. این کار در شش جبهه با قوت در حال انجام است و باید تلاش کنیم تا زودتر از زمان مقرر ۳۶ ماهه، این طرح را به بهره برداری برسانیم. این جاده‌ای مهم در منطقه است و برای دو کشور اهمیت دارد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم دو ملت ایران و آذربایجان نسبت به حمایت از مردم غزه و نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند. همکاری کشورهای مسلمان باید برای حمایت از مردم فلسطین انجام شود.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از همکاری و پیوند دو کشور خرسند نشوند که اهمیت ندارد. منافع دو کشور برای ما اهمیت دارد. ساخت سد، نیروگاه، جاده، توسعه حمل ونقل و روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی در راستای منافع دو کشور است. دشمنان ما نه پیشرفت ایران، نه آذربایجان را نمی خواهد. هر پیشرفتی در آذربایجان، پیشرفت ما محسوب می‌شود. مرزها نه نقطه نگرانی، بلکه باید نقطه امید و فرصت برای توسعه دو کشور باشد. ما معتقدیم مرزها فرصت است.

توسعه همکاری‌های ایران و آذربایجان در مبادلات برق

رئیس‌جمهوری آذربایجان در این مراسم با اشاره به اهمیت تاریخی این افتتاح اشاره کرد و یادآور شد: برای نخستین بار روسای جمهور دو کشور در مرز ملاقات و دیدار کردند و این نشان دهنده مرز دوستی و برادری است.

” الهام علی‌اف” رئیس‌جمهوری آذربایجان ادامه داد: امروز تمام دنیا مشاهده می کند که دوستی ایران و جمهوری آذربایجان سابقه تاریخی دارد. در طول قرن ها مردمان ما یک جا زندگی کرده‌اند و امروز روابط بین دو کشور در عالی ترین سطح قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی این افتتاح اشاره کرد و یادآور شد: برای نخستین بار روسای جمهوری دو کشور در مرز ملاقات و دیدار کردند و این نشان دهنده مرز دوستی و برادری است.

علی‌اف به مذاکرات با رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و گفت: براین اساس اطمینان پیدا کردیم در حوزه مسائل بین‌اللمللی و منطقه‌ای نظرات یکسان داریم و برای تقویت امنیت منطقه از همدیگر حمایت می کنیم.

رئیس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه پروژه‌های حمل‌و‌نقل برای دو کشور ما و منطقه از اهمیت ویژه ای برخورداراست، اظهار کرد: کریدور شمال و جنوب برای کل منطقه اهمیت دارد. این درحالیست که حمل و نقل در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است، البته هنوز در مراحل ابتدایی قرار داریم و با تکمیل خط آهن میزان حمل و نقل بین دو کشور افزایش خواهد یافت.

علی‌اف به تبادل برق بین ایران و آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه عظیم برای همکاری کشورها و افزایش گردش تجاری مفید خواهد بود.

وی تصریح کرد: امروز در ملاقات با رئیس جمهور ایران مشاهده کردیم ایران برای تامین صلح و امنیت در منطقه تلاش می‌کند. مداخله کشورهای بیگانه در منطقه قابل قبول نیست و صلح و امنیت باید توسط کشورها و مردم همین منطقه تامین شود.

علی‌اف تاکید کرد: توسعه روابط ایران و آذربایجان رو به پیشرفت است. من از رئیس جمهور ایران برای حضور در کنفرانسی در آذربایجان در باکو دعوت کردم، تا کنون برای ۵ بار ملاقات داشته‌ایم و این ملاقات‌ها برای دنیا این پیام را دارد که هیچ کس نمی‌تواند بین دو کشور سوء تفاهم ایجاد کند و این مسئله را ما امروز یک بار دیگر اثبات کردیم.

با افتتاح این پروژه ۲۰ ساله که با توان و دانش مهندسان ایرانی طراحی و احداث شده است، هر دو کشور ایران و آذربایجان از دستاوردهای اجرای این طرح مهم منتفع می‌شوند. با بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی؛ حجم آب ذخیر شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه سی قرار دارد از طریق کانال و شبکه پایاب به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان ۲ میلیارد متر مکعب در سال تزریق می‌شود و زمینه توسعه بخش‌های گردشگری، کشاورزی و نیز تولید انرژی برقابی فراهم خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا