کد خبر: 23030186548
تولید و بازرگانیصنعت و معدن

افت ۷۰ درصدی تولید فولاد/ صنعت خاموش می‌شود؟

پانزدهم خرداد بود که فعالان صنایع از آغاز قطعی ۳ماهه برق کارخانجات خبر دادند. دبیر انجمن صنایع فولاد ابتدای هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر صمت این خاموشی‌ها را به‌مثابه تعطیلی موقت صنعت فولاد دانست.

اما بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد و از سوءبرداشت رسانه‌ها صحبت به میان آورد. اما آیا تعطیلی صنایع، ازجمله فولاد، در حالی که فعالان آن از افت ۷۰ درصدی تولید خبر می‌دهند، یک سوءبرداشت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از انتشار خبری مبنی بر تعطیلی سه‌ماهه صنعت فولاد به نقل از دبیر انجمن صنعت فولاد، این موضوع تکذیب شد.

رسول خلیفه‌سلطانی در این زمینه اعلام کرد: «به‌تازگی خبری از قول بنده در رسانه‌های معاند کار شده بود که برداشتی اشتباه از نامه انجمن فولاد به وزارت صمت بود.»

او افزود: اگر به محتوای نامه ارسالی دقت شود، مشخص می‌شود که مفهوم پیشگیری و چانه‌زنی در آن نهفته است. وی هرگونه برداشت مبنی بر تعطیلی ۳ ماهه کارخانه‌های فولاد را قویاً تکذیب کرد.

تعطیلی ۳ماهه صنعت فولاد واقعیت دارد؟

اما چرا رسانه‌ها این نامه را به معنای تعطیلی ۳ ماهه صنعت فولاد تلقی کرده‌اند؟ این بخشی از نامه انجمن به وزیر صنعت است: «بخشنامه‌های صادره از طرف شرکت‌های برق منطقه‌ای به هر یک از تولیدکنندگان فولاد کشور، […] به گونه‌ای [است] که تقریباً تمام کارخانجات تولیدکننده فولاد، به‌ویژه در بخش خصوصی حدود سه ماه تعطیل خواهند شد.».

آیا این جمله معنایی جز تعطیلی دارد یا رسانه‌ها صرفاً از روی عناد به صحبت‌های دبیر این انجمن پرداخته‌اند؟

به‌رغم تکذیب‌ها، همچنان فعالان صنعت فولاد تعطیلی کارخانجات را ناگزیر می‌دانند. اکنون تحلیلگران فقط درباره مدت این تعطیلی‌ها متفق‌القول نیستند.

تاثیر تعطیلی‌ها بر تولید فولاد

یک عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قرار شد که برق‌رسانی به صنعت فولاد در خرداد و مرداد نصف شود. در تیر نیز فقط ۱۰ درصد برق مورد نیاز تولیدکنندگان تامین می‌شود.

بر این اساس بعید است که تعطیلی‌ها تا سه ماه به طول بینجامد. به نظر می‌رسد کارخانجات به مدت ۱.۵ ماه تعطیل شوند و دست از فعالیت بکشند.

رضا شهرستانی درباره اثرات این خاموشی‌ها توضیح داد: متعاقب این خاموشی‌ها، تولید فولاد نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر میانگین تولید فولاد کشور ماهانه ۵.۲ میلیون تن است. با شروع این خاموشی‌ها حداقل چهار میلیون تن از تولید ماهانه کاسته می‌شود. این یعنی افت ۷۰ درصدی تولید فولاد.

او همچنین تاکید کرد: زمانی که تولید با کمبود مواجه شود، تقاضا بر عرضه سنگینی می‌کند.

در صورتی که دولت به صورت دستوری وارد بازار نشود، احتمال افزایش قیمت فولاد هم بالاست. همچنین باید منتظر افت صادرات صنعت فولاد کشور باشیم.

بر اساس این گزارش، چند سالی است که صنایع با مشکل قطعی گسترده برق دست و پنجه می‌کنند. سال گذشته نیز به دنبال این اتفاق شاهد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد بودیم.

گرچه طبق وعده‌ها قرار بود امسال این خاموشی‌ها به حداقل برسد، اما مشاهده می‌شود که پیش از آغاز تابستان، خاموشی‌ها به صنعت فولاد رسید. طوری‌که حالا احتمال تعطیلی ۳ ماهه این صنعت مطرح است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا