کد خبر: 070302128614
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

افزایش اشتغال با احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس

عصراقتصاد: مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: نخستین راهبرد طرح احیای معادن کوچک مقیاس عمل به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جایگزینی معدن به جای نفت است تا باعث نجات اقتصادی کشور شود.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در «همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس» با تاکید بر اینکه بر اساس تعاریف موجود و اطلاعات مرکز آمار ایران ۹۸.۳ درصد معادن کشور جزء معادن کوچک مقیاس و متوسط محسوب می‌شوند، عنوان کرد: معادن کوچک مقیاس در ایران، ذخایر قابل توجهی در اختیار دارند و ۸۵ درصد از سهم اشتغال معدنی و ۶۵ درصد از کل تولیدات معدنی کشور در این معادن متمرکز است.

جرجانی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در معادن کوچک مقیاس بیان کرد: مهمترین امتیاز سرمایه‌گذاری در معادن کوچک، ریسک پایین و سرمایه‌گذاری محدود در این معادن است.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس ادامه داد: این معادن تجهیزات و تکنولوژی ساده‌ای می‌طلبد و در عین حال زنجیره‌ای کردن آنها، برای معادن بزرگ کشور ایجاد فرصت می‌کند به این معنا که تقویت معادن کوچک می‌تواند زنجیره تامین مناسبی برای معادن بزرگ ایجاد کند.

وی با اشاره به روش‌های توسعه‌ای مورد نظر طرح احیا اظهار کرد: حمایت مالی و اعطای تسهیلات، تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری معدنی، تحویل معادن و محصولات معدنی به واحدهای فرآوری، ایجاد و توسعه بازار محصولات معدنی در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی، خرید تضمینی محصول، برند سازی و … از جمله مواردی است که برای فعال‌سازی معادن در نظر داریم.

جرجانی در مورد نیروی مشغول به کار در معادن کوچک در سراسر جهان عنوان کرد: در سال ۱۹۹۳ حدود ۶ میلیون نفر در معادن کوچک در جهان مشغول به کار بودند که این آمار در سال ۲۰۱۷ به حدود ۴۰ میلیون نفر می‌رسد و با توجه به روند رو به رشدی که اشتغال در این معادن داشته می‌توان حدس زد که این رقم در حال حاضر بین ۷۰ تا ۷۵ میلیون نفر می‌رسد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس در پایان درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ بنای ما بر ادامه روند تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری است و تاکنون چهار بسته جدید برای استان‌های لرستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی تعریف کردیم که امیدواریم هر چه بیشتر منجر به احیا و فعال‌سازی معادن کوچک شود.

گفتنی است همایش معاونین امور معادن و صنایع معدنی صمت استان‌ها با محوریت احیای معادن کوچک مقیاس با حضور رضا محتشمی پور معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت، مهدی حمیدی مدیرکل بهره برداری وزارت صمت، ابراهیم علی ملابیگی مدیرکل اکتشاف وزارت صمت، خدایار کریم نژاد مدیرعامل ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس و معاونان معدنی سازمان صمت استان‌ها در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا