کد خبر: 21110069008
بورس

افزایش ترس و بی‌اعتمادی در بورس / فرار سرمایه از بازار سهام

بورس این هفته افت ۱٫۱۳ درصدی را متحمل شد و به محدوده یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد رسید. به گفته کارشناسان علت ریزش بازار بی‌اعتمادی و ترس سهامداران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در معاملات هفته سوم بهمن ماه حدود ۱٫۱۳ درصدی افت کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی رسید.

همچنین شاخص کل هم‌وزن از عدد ۳۳۳ هزار و ۱۹ واحد به ۳۲۶ هزار و ۲۵۰ واحد رسید و کاهش ۲.۰۳ درصدی را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس نیز از ۱۷ هزار و ۶۶۱ واحد به ۱۷ هزار و ۵۸۱ واحد رسید و کاهش ۰.۴۵ درصدی را داشت.

طی هفته‌ای که گذشته اخبار خوبی از مذاکرات وین مخابره شد. اما این اخبار هم نتونست روی شاخص و معاملات تاثیر مثبت بگذارد و خروج پول از بورس نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر شد.

پس از پنج ماه فرابورس میزبان یک عرضه اولیه بود که حمایت چندانی از آن نشد. میزان مشارکت یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۵۵ کد معاملاتی بود،نسبت به عرضه اولیه سال ۹۹ که بیش از پنج میلیون نفر مشارکت داشتند حدود یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد عرضه اولیه جدید و اخبار مذاکرات برای سهامداران بورسی جذابیت ندارد و این گروه به دنبال خروج از بازار هستند.

خروج ادامه‌دار نقدینگی از بورس

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: تقریبا همه جامعه با بورس درگیر هستند و در حال حاضر بازار سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذارد. اکنون ترس و بی‌اعتمادی سهامداران در بالاترین حد خود قرار دارد.

وی توضیح می‌دهد: در هفته جاری فشار فروش در بسیاری از سهام بالا بود و همین موضوع باعث خروج نقدیگی و فرار سرمایه از بازار شد.

فلاحیان ادامه می‌دهد: فشار فروش روز یکشنبه به شدت افزایش یافت و پس از مدت‌ها شاهد خروج ۱۴۱۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بودیم.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: معاملات بورس خبر از خروج نقدینگی روزانه را می‌دهد.

وی به عرضه اولیه فزر در روز چهارشنبه اشاره کرده و می‌گوید: میزان مشارکت در عرضه اولیه نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است. این عدم مشارکت نشانه ترس و بی‌اعتمادی سهامداران در بازار است.

فلاحیان در نهایت اظهار می‌کند: اکنون فقط شاهد خروج نقدینگی از بورس هستیم و بازار وضعیت خوبی ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا