کد خبر: 2708996742
بورسروزنامه

افزایش تقاضای خرید سهام در بورس

مسعود وطنخواه

شاخص کل روز گذشته ابتدا به بالای تراز یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحدی صعود کرد، اما با بازگشایی نماد «شستا» دوباره وارد سطح یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد شد و سرانجام با رشد ۲۳هزار و ۱۰۵واحدی در سطح یک میلیون و ۲۹۶هزار واحد آرام گرفت.

ارزش معاملات روز گذشته بورس به ۱۱هزار میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به روز دوشنبه افزایش حدود ۴۰درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات یکی از آیتم‌هایی است که فعالان بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری مد نظر قرار می‌دهند و زمان‌هایی که ارزش‌ بازار بیشتر از ۱۰هزار میلیارد تومان است، می‌تواند نشان‌دهنده رونق باشد.

روز گذشته بازهم استقبال سرمایه‌گذاران از گروه‌های بانکی، پالایشی و خودروسازی را شاهد بودیم. روند رو به رشد این گروه‌ها که از اوائل هفته آغاز شده است اکنون به گونه‌ای است که این گروه‌ها در صف خرید به دلیل افزایش تقاضا قفل شده‌اند و عرضه‌کنندگانی که در سه روز اول هفته فروشنده بودند، روز گذشته برای فروش امساک به خرج دادند. به عنوان نمونه، برای نمادهای گروه پالایشی یکم، تنها در همان ۱۰ دقیقه شروع زمان معاملات فروشنده وجود داشت.

در ادامه بازگشایی روندها که رئیس سازمان بورس هفته گذشته در مورد آن گفته بود که بازگشایی نمادهای متوقف باید تسریع شود، روز گذشته نماد شستا با دامنه باز نوسانی پس از مجمع سالیانه و تقسیم سود میان سهامداران بازگشایی شد که به دلیل توقف دوماهه و عطش بالای فروش گروهی از سرمایه‌گذاران، شستا با کاهش ۱۷.۸درصدی در قیمت ۲۸۹۸تومان بازگشایی شد. جذابیت قیمت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی سبب شد که پس از بازگشایی تقاضا برای خرید این نماد افزایش پیدا کرد؛ به طوری‌که در قیمت ۳۰۴۵تومان صف خرید تشکیل شد.

بازشدن نماد شستا به دلیل وزن بالای این شرکت در شاخص کل بورس از مهمترین دلایلی بود که سبب شد این نماگر بازار سرمایه تراز یک‌میلیون و ۳۰۰هزار واحدی را از دست بدهد.

گروه خودروسازی برای دومین روز متوالی توانستند با ارزش معاملاتی ۱۹هزار میلیارد ریالی رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را به‌دست آورد و گروه‌های چند رشته‌ای، شیمیایی و فلزات اساسی رتبه‌های بعدی رااز آن خود کردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا