کد خبر: 190402132381
اخبار شرکت هااقتصادانرژیتولید و بازرگانی

افزایش تولید و رکورد زنی در فروش دستاورد جدید پتروشیمی شازند

فرزین سوادکوهی

پلی اتیلن سبک خطی، مونواتیلن گلایکول ،HD3840UA ،EP2X83CE ،LL0410، پلی اتیلن سنگین EX3،HD5620EA و چندین و چند محصول دیگر، مایحتاج بسیار حساس طیف گسترده ای از صنایع کشور است و از قضا همین محصولات در شرکت پتروشیمی شازند به مطلوب ترین کیفیت ممکن تولید می شود.

تاسیس شرکت پتروشیمی شازند در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و فاز نخست آن در سال ۱۳۷۲مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شرکت به‌عنوان دارندۀ متنوع‌ترین سبد محصولات پتروشیمی در میان مجتمع‌های پتروشیمی ایران شناخته می‌شود.

نام این مجتمع عظیم در صنایع پتروشیمی کشور یک برند معتبر است که حالا پس از گذشت دهها سال و بعد از پشت سر گذاشتن فراز و فرودهای مختلف، توفیقات مختلفی را تجربه می کند و این در حالیست که در پیچ و خم ها و تنگناهای تحریمی به مدد تولید و فروش خود کارنامه ای ممتاز تقدیم صنایع پتروشیمی کشور کرده است.

اینک برای یک مجتمع بزرگ پتروشیمی مثل شرکت پتروشیمی شازند این نکته ای افتخار آمیز است که به آمار فروش محصولات این شرکت در روزهای پایانی سال گدشته نظری بیافکنیم و ببینیم در اسفند ۱۴۰۱، رکورد فروش محصولاتش در بازار داخل را شکست و با فروش ۶۱۲۳۱ تن انواع محصولات شیمیایی و پلیمری (معادل فروش بیش از ۱۷۳۳ میلیارد تومان) به عددی تازه از فروش در ادوار فعالیت خود رسانده است.

ضمن اینکه در دوره تازه،افزایش تولید محصولات با رویکرد توجه ویژه به بازار داخلی در دستور کار قرار می گیرد و این واحد موفق می شود در دو ماه پایانی سال۱۴۰۱، ۱۱۴۸۶۶ تن کالا برای صنایع داخل کشور تأمین کند که به‌طور میانگین، ماهانه ۲۰ درصد از میانگین فروش ۱۰ ماه پیش از آن بیشتر به شمار می‌آید.

سکانداری جدید در مسیر تحول گرایی و عملیاتی

مدیر عامل جدید این شرکت با نگاهی تحول گرا و عملیاتی سکان رهبری در این شرکت را بعهده می گیرد تا از تنگناهای موجود مانند کاهش فروش،فقدان خوراک مورد نیاز، افت فروش و یا چالش هایی مانند مشکلات ساختاری و نیروی انسانی به سلامت عبور کند.

کمیته ای که در خصوص مشکل خوراک در پتروشیمی شازند تشکیل می شود تقریبا نخستین حرکت تاثیر گذاری است که علیرضا خلیلی نیا آن را آغاز می کند و به این ترتیب اصلی ترین مانع تولید که موجب کاهش تولید و فروش شده بود از میان بر داشته می شود و البته مدیر عامل پتروشیمی شازند به همین بسنده نمی کند و با شتابی معنا دار رکورد فروش محصولات را می شکند.

این اقدامات زمانی ارزشمند تر می شوئد که به یاد بیاوریم بهمن سال ۱۴۰۱ تامین و موجودی خوراک شرکت پتروشیمی شازند به کمترین میزان ممکن رسیده بود اما با تمهیدات جدید مدیریت در یک بازه زمانی یک ماهه این مقدار خوراک به ۳۴ هزار تن رسید. خوراک گازی مایع که بدست آوردنش نسبت به گاز متعارف بسیار مشکل تر است و به همین دلیل دریافت و ذخیره کردن آن ظرف زمانی کوتاه کاری خاص می نماید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند در یکی از گزارش هایی که از مجموعه متبوعش ارائه می دهد و از سیاست های مد نظر قرار گرفته شرکت برای سال جاری سخن می گوید اذعان می کند که در سال جدید که «مهار تورم و رشد تولید» نام گرفته، شرکت خود را موظف می‌داند در تحقق شعار سال تلاش مضاعف کند. به همین منظور افزایش تولید محصولات، توسعه مجتمع و تولید محصولات تازه، افزایش صادرات و عرضه داخلی، جزو راهبردهای امسال خواهد بود که با کمک کارکنان زحمتکش و همت مضاعف مدیران به اهداف این راهبردها دست خواهیم یافت.

موضوع فروش نیز با مدیریت جدید شرکت پتروشیمی شازند به یکی از محورهای اصلی عملکردی این مجموعه بدل می شود به طوری که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ رکورد فروش محصولات در بازار داخل شکسته می شود و عدد ۶۱۲۳۱ تن انواع محصولات شیمیایی و پلیمری گوناگون این شرکت در سامانه ها به ثبت می رسد و فروش ۱۷۳۳ میلیارد تومانی به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ شرکت معنی پیدا می کند.

گریز هوشمندانه از تنگناهای تحریمی

تفکر اتکا به نیروی بومی در شرایط سخت تحریمی بینشی است هوشمندانه که مدیران پتروشیمی شازند به آن تاکیدی ویژه دارند.بر این اساس یکی از آخرین دستاوردهای این شرکت در حوزه بومی سازی تجهیزات عملیاتی تولید دستگاه هایی پیشرفته است که تا پیش از این امکان تملک و بکار گیری نوع داخلی اش وجود نداشت.

متخصصان شرکت پتروشیمی شازند موفق به بومی‌سازی توربواکسپندر با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان شدند که بومی‌سازی این دستگاه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی برای این شرکت به ارمغان آورده است.

برای نمونه تولید دستگاه توربو اکسپندر که وظیفه تبادل حرارتی گاز خروجی متان برای سوخت کوره‌های الفین را به‌عهده دارد تنها در انحصار سه کشور غربی بوده است اما کارکنان آبدیده و حرفه ای پتروشیمی شازند با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان موفق می شوند در پی از کار افتادن این دستگاه توربینی و کمپرسی، توربواکسپندر را خودشان بومی سازی کنند و به چرخه کار بیاورند.

اطلاعات منتشر شده در این زمینه حاکیست دستگاه بومی‌سازی‌شده توربو اکسپندر پتروشیمی شازند پس از گذراندن آزمون هم‌اکنون در واحد الفین این مجتمع راه‌اندازی شده و بدون مشکل در حال تبادل حرارتی و تأمین سوخت کوره‌های الفین است.

قابل اشاره است با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های تولید در شرکت‌های پتروشیمی، متخصصان شازند این آمادگی را دارند تا دستگاه توربو اکسپندر را برای دیگر واحدها و مجتمع‌های پتروشیمی کشور راه‌اندازی و نصب کنند.

بومی‌سازی این دستگاه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی برای شرکت پتروشیمی شازند به ارمغان آورده است.

مسئولیت های اجتماعی سندی دیگر بر یک حضور موفق

در عین حال شرکت پتروشیمی شازند همواره یکی از پیشگامان مسئولیتهای اجتماعی در صنعت پتروشیمی کشور و پیشرو در سطح استان مرکزی بوده است و در این راستا گام ارزشمند دیگری در احداث پروژه ساخت بیمارستان ۱۲۰ تخت خوابی در شهرستان شازند را با سهامدار عمده خود یعنی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در دستور کار قرار داده که انتظار می رود با ساخت این پروژه مهم که در سطح ملی ارزشمند است مردم شازند و استان مرکزی و نیز هموطنان مناطق همجوار از خدمات آن بهره مند شوند.

مدیر عامل پتروشیمی شازند گفت: آیا این مطالبه به حق نیست که خود مدیران عامل پتروشیمی ها توقع داشته باشند در بحث نرخ خوراک یوتیلیتی و سوخت تخفیف و تعدیل قیمت برایشان صورت بگیرد که راحت تر بتوانند در حوزه مسوولیت اجتماعی هزینه کنند؟

مدیر عامل پتروشیمی شازند در باره ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی شازند نیز گفت این بیمارستان مصوبه ای از محل مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور به استان مرکزی و شهرستان شازند است که در جریان آن،این شرکت مکلف شده که این بیمارستان را بسازد.

بر این اساس یک تقسیم کاری بین بانک ملی ، دانشگاه علوم پزشکی اراک و شهرداری شازند انجام شده و قرار شده بحث ساخت بیمارستان با پتروشیمی شازند،موضوع تجهیز و تامین نیروی انسانی آن با علوم پزشکی اراک و مقوله اختصاص زمین و کاربری هایش بر عهده شهرداری شازند باشد.

وی همچنین گفت:البته ساخت این بیمارستان فقط در قالب مسوولیتهای اجتماعی پتروشیمی شازند نیست چون بودجه مسوولیت اجتماعی پتروشیمی شازند جوابگوی ساخت این طرح نبوده و باید در مسیر ساخت ابزارهای مختلفی کنار هم قرار بگیرند و از پتانسیل های دیگر هم استفاده کنیم که در موعد مقرر به اتمام رسیده و باعث خیر و برکت برای مردم منطقه باشد و صنایع مستقر در شهرستان شازند موظفند به مسئولیت های اجتماعیشان احترام بگذارند.

در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی،شرکت پتروشیمی شازند همچنین محموله های کمک های غیر نقدی به زلزله زدگان شهرستان خوی را نیزارسال کرده است که این محموله ها در قالب سبد کالایی به ارزش ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال شامل اقلام خوراکی و مصرفی بوده است.

بدین ترتیب مسیر پیش روی پتروشیمی شازند با اتکا به تدابیر جدید و به یاری نیروهای متخصص بومی بسیار امیدوارکننده است، چرا که این مولفه انحصار کشورهای صاحب تکنولوژی وسرمایه را بیرنگ کرده و گام بلند این مجتمع عظیم صنعتی را به سوی توفیقات هرچه بیشتر رقم زده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا