کد خبر: 25030032592
انرژیروزنامه

افزایش درآمدهای نفتی با مصرف بیشتر در بخش سفر 

مترجم: سلیم حیدری

افزایش عرضه واکسن‌های ضد کووید ۱۹ منجر به کاهش محدودیت‌های سفر شده است و به دنبال آن، قیمت جهانی نفت خام در روز دوشنبه به دلیل پیش‌بینی‌ بیشتر شدن تقاضای سوخت و همچنین کمبود در عرضه، چهارمین هفته افزایش را نشان داده است.

نفت برنت با ۱.۰۵ درصد افزایش به ۷۳.۴۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ماه مه ۲۰۱۹ است. نفت وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده نیز  با ۰.۸۶درصد  افزایش به ۷۱.۵۲ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۸ است.

استفاده از وسایل نقلیه موتوری در آمریکای شمالی و بیشتر اروپا در حال افزایش است به طوری که با سطح قبل از همه‌گیری قابل مقایسه است. از طرف دیگر قرنظینه‌ها و سایر محدودیت‌ها یا اکنون کاهش یافته است یا به‌زودی برداشته می‌شود؛ بنابراین هواپیماهای بیشتری به پرواز در می آیند، در نتیجه تقاضا برای سوخت در جهان افزایش می‌یابد.

به نقل از رویترز، مدیر ارشد کالاهای فیلیپ فیوچرز، در سنگاپور آوتار ساندو گفت: «در کوتاه‌مدت بازار نفت ممکن است با عقب‌نشینی‌های ناپایداری در قیمت نفت خام روبه‌رو باشد؛ زیرا نیاز به نفت در اروپا و هند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.»

او افزود: «به هر حال روند عمده این است که این عقب‌نشینی‌ها و کاهش‌های موقت در قیمت نفت فرصت‌های خوبی را برای خرید در کف قیمت فراهم می کند.»

هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش خواست «شیر چاه‌های نفت را برای تأمین نفت کافی بازارهای جهانی باز کنند.»

گروه اوپک پلاس پس از کاهش تقاضا در همه‌گیری، در سال ۲۰۲۰، برای تقویت قیمت‌های جهانی نفت‌، تولید خود را کاهش داده است. تولید اعضای اتحادیه نفت به رهبری روسیه و عربستان سعودی در ماه گذشته، مطابقت زیادی با اهداف توافق شده داشت.

گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را تکرار کرده است که نفت خام برنت در تابستان امسال با بهبود تقاضا به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

رویترز به نقل از بانک سرمایه گذاری گزارش داد: «افزایش نرخ واکسیناسیون منجر به تحرک بیشتر بازارها در ایالات متحده و اروپا می‌شود؛ به طوری که تقاضای جهانی در ماه گذشته ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به ۹۶.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.»

در ماه آوریل، بانک سرمایه گذاری پیش‌بینی خود را تکرار و خاطرنشان کرد، «به دلیل افزایش میزان در حجم تقاضای نفت در آینده – تغییری که عرضه جهانی نفت نمی‌تواند با آن مطابقت داشته باشد – تولید نفت نباید کم شود.»

یک ماه بعد تحلیلگران گلدمن ساکس نوشتند: «افزایش تقاضای نفت ناشی از واکسن کووید ۱۹ در برابر عرضه غیر قابل انعطاف نفت، سبب بالا ماندن قیمت جهانی نفت خواهد شد». این تحلیلگران احتمال توافق ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه هسته‌ای تهران که منجر به لغو تحریم های ایالات متحده خواهد شد را نیز یادآور شوند. لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران برای قیمت نفت خسارت‌آور تلقی می‌شود، اما ناظران در مورد میزان دقیق خسارت آن اختلاف نظر دارند. به گفته گلدمن، بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی تأثیر مهمی در پویایی تقاضا و در نتیجه قیمت‌های جهانی نفت نخواهد داشت.

در همین حال، اوپک گفته است که انتظار دارد تقاضای نفت شش میلیون بشکه در روز در سال جاری افزایش یابد و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که از این مقدار، ۵.۴ میلیون بشکه در روز در امسال و ۳.۱ میلیون بشکه در روز در سال آینده باشد، تقاضا به سطح قبل از همه گیری بازگردد و حتی از آن فراتر رود یعنی  ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۲.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا