کد خبر: 24110069449
انرژی

برق چه کسانی گران می‌شود؟

هنوز یک ماه از اعمال تعرفه‌های جدید جریمه برق نگذشته بود که امروز سخنگوی صنعت برق دوباره اعلام کرد قرار است مشترکان پرمصرف دو برابر جریمه شوند و مشترکان کم‌مصرف، پنج برابر پاداش بگیرند. یعنی قرار است قیمت برق برای پرمصرف‌ها گران‌تر و برای کم‌مصرف‌ها ارزان‌تر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر از دو ماه به پایان زمستان و شروع سال جدید مانده و از همین الان صحبت‌های مدیریت شبکه برق آغاز شده است.

سخنگوی صنعت برق، امروز در گفتگوی زنده گفت قرار است مشترکان کم‌مصرف برق، پاداش پنج برابری دریافت کنند و مشترکان پرمصرف، جریمه دو برابری شوند و قیمت برق برای آن‌ها گران‌تر شود.

البته هنوز زمان قطعی اعمال این جریمه‌ها اعلام نشده اما احتمالا زمان اجرای این طرح، بهار و تابستان ۱۴۰۱ است. سخنگوی صنعت برق گفته بود: در ماه‌های گرم سال بعد که تامین برق دشوار است و اگر مشترکی مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن کاهش دهد، از پاداش پنج برابری بهره‌مند می‌شود.

این اظهارات درست زمانی مطرح می‌شود که قرار بود از همین ماه، تعرفه مشترکان پرمصرف گران‌تر از پیش حساب شود. وزارت نیرو چند وقت پیش اطلاع داده بود که بنا بر تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، آیین ‌نامه تعرفه برق از اول بهمن اجرا می‌شود و یارانه برق هدفمند توزیع می‌شود.

بنا بر برنامه دولت، قرار بود از بهمن ماه، تنها آن بخش برق که در چارچوب الگوی تعیین شده، مصرف می‌شود شامل یارانه برق شود.

یارانه پرمصرف‌ها هم برای آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، پلکانی کاهش یابد و قیمت برق برای آن‌ها، افزایش یابد.

شرکت برق هنوز اعلام نکرده که میزان مصرف بهینه چقدر است و مصرف چه میزان برق، منجر به حذف یارانه و افزایش قیمت برق می‌شود.

افزایش تعرفه دوباره برق درست زمانی کلید خورده که دو شب پیش برق برخی از مناطق تهران، چند ساعتی قطع شد و سخنگوی شرکت برق علت خاموشی‌های جمعه شب را حادثه دانسته است.

چند شب پیش، برق برخی محله‌ها در انقلاب، یافت‌آباد و چیت‌گر قطع شده بود و سامانه پاسخ‌دهی شرکت توزیع برق تهران هم پاسخی به مشترکان نمی‌داد.

شرکت برق و وزارت نیرو قول داده بود با کاهش دما و کم شدن بار شبکه، جریان برق مشترکان خانگی دیگر قطع نشود اما مخاطبان تجارت‌نیوز هر از چند گاهی اعلام می‌کردند که برق‌شان قطع شده است و شرکت برق می‌گفت حوادث غیرمترقبه، منجر به قطعی برق این مناطق شده است.

پیش از این هم جریان خاموشی‌های پیاپی در کشور، از اوایل خرداد ماه شروع شده بود و سخنگوی صنعت برق مدعی بود که به دلیل استخراج غیرمجاز رمزارزها و استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف، شبکه برق قادر به تامین برق مشترکان خانگی نیست.

او معتقد بود ۸۰۰ هزار نفر مشترک خیلی پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمیمنی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت کنند.

تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، به ازای هر یک کیلووات ساعت، ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

حالا شرکت برق هنوز به صورت رسمی علت قطع برق در برخی از محله‌های تهران را اعلام نکرده است و نگرانی از شروع موج جدید قطع برق، افزایش یافته است.

سال پیش هم حذف یارانه مشترکان پرمصرف و افزایش تعرفه برق، همزمان با شروع خاموشی‌ برق مشترکان خانگی آغاز شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا