کد خبر: 241102151729
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهتولید و بازرگانی

افزایش سرمایه بانک مرکزی برای مردم یا واحدهای تولیدی منفعت خاصی ندارد

یک کارشناس اقتصادی با توضیح علت افزایش سرمایه بانک مرکزی، تاکید کرد که این افزایش سرمایه، برای مردم یا واحدهای تولیدی منفعت خاصی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، مصوبه هیات وزیران مبنی بر افزایش سرمایه بانک مرکزی را ابلاغ کرد. با اعلام مخبر، این افزایش سرمایه که میزان آن بیش از سه هزار میلیارد تومانی است از محل اندوخته احتیاطی بانک مرکزی انجام شده است. به این ترتیب، با انجام این افزایش سرمایه، از این پس سرمایه بانک مرکزی از مبلغ ۶ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان، به ۹ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

اندوخته احتیاطی که به عنوان محل این افزایش سرمایه ذکر شده، در واقع مبلغی است که از سود خالص سالانه بانک مرکزی با این عنوان برداشت می‌شود.

تجارت‌نیوز برای بررسی چگونگی افزایش سرمایه بانک مرکزی و آثار آن با یوسف کاووسی، کارشناس پولی و بانکی به گفتگو پرداخت.

افزایش سرمایه بانک مرکزی چه آثاری دارد؟

کاووسی در ابتدای این گفتگو درباره افزایش سرمایه بانک مرکزی توضیح داد: «این افزایش سرمایه در ماه گذشته توسط مجمع بانک مرکزی تصویب شده بود که در هفته گذشته این مصوبه توسط دولت ابلاغ شد.»

وی در پاسخ به این سوال که افزایش سرمایه بانک مرکزی چه آثاری را در پی دارد، توضیح داد: «افزایش سرمایه بانک مرکزی به نوعی عملیات داخلی خود بانک مرکزی است و در بودجه نیز ارتباطی ندارد. به علاوه، این افزایش سرمایه به گونه‌ای نیست که برای مردم یا واحدهای تولیدی منفعت خاصی داشته باشد و در کل چندان تاثیرگذار نیست.»

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه افزود: «علاوه بر آن، نه تنها این افزایش سرمایه بلکه حتی کل سرمایه بانک مرکزی، قابل مقایسه با بودجه دولت و کسری آن نیست. علاوه بر آن، از آنجا که بانک مرکزی یک بانک تجاری نیست، این افزایش سرمایه روی تسهیلات بانکی نیز تاثیرگذار نخواهد بود.»

کاووسی در ادامه به علت افزایش سرمایه بانک مرکزی پرداخت و در این باره اظهار کرد: «این افزایش سرمایه معمولا از محل سودی است که بانک مرکزی به دست می‌آورد. در گذشته، پول‌های کشور در قالب اوراق قرضه و سپرده‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌شد و بانک مرکزی از محل سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش سرمایه می‌داد. با این وجود، در حال حاضر بانک مرکزی در بازارهای داخلی و ریالی سود کرده و سود حاصل از این محل را برای افزایش سرمایه استفاده می‌کند.»

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «از آنجا که این افزایش سرمایه از محل سود است، ممکن است به دلیل فرار از پرداخت مالیات و تبدیل سود به سرمایه باشد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا