کد خبر: 01090056808
بورس

افزایش سرمایه ۱۱۷۲ درصدی شستا / «شستا» ارزش خرید دارد؟

دیروز خبر تایید افزایش سرمایه شستا از سوی حسابرس اعلام شد و امروز این نماد با صف خرید چند صد میلیونی مواجه شده است، آیا شستا ارزش خرید دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته در میانه بازار به یکباره شاهد افزایش تقاضا در نماد شستا بودیم به طوریکه این نماد بزرگ بورسی با صف خرید همراه شد.

در همان زمان علت این افزایش تقاضا را تایید پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۱۷۲ درصدی این شرکت می‌دانستند، گمانه‌ای که عصر دیروز به حقیقت پیوست و اطلاعات مربوط به این خبر در کدال منتشر شد.

اتفاقی که موجب شد امروز این نماد بزرگ، با صف خرید سنگین مواجه شود. در حال حاضر شستا در سقف قیمتی روزانه ۱۱۳۷ تومانی معامله می‌شود و حجم معاملات آن هم از مرز ۱۲ میلیون سهم گذشته است.

معاملاتی که بیش از دو هزار واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل گذاشته است.

اما آیا این همه صف‌نشینی در حالتی که به گفته کارشناسان بیش از ۱۰۰ نماد بورسی در حال حاضر بسیار پایین‌تر از ارزش واقی خود معامله می‌شوند منطقی است؟

ارزش واقعی شستا چقدر است؟

شستا در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه آن در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، تولید دارو، معدن، نیروگاه، سیمان و … فعالیت دارند که بسیاری از آنها هم در بورس هستند.

پنج شرکت بورسی اصلی زیرمجموعه شستا، صبا، تاصیکو، تیپیکو، سیتا و تاصیکو هستند.

اگر بخواهیم با توجه به قیمت این هلدینگ‌ها در بورس ارزش واقعی شستا را محاسبه کنیم، NAV شستا حدود ۱۴۱۰ تومان محاسبه می‌شود.

بنابراین نسبت قیمت به ارزش واقعی شستا حدود ۸۱ درصد محاسبه می‌شود.

با این حال اگر بخواهیم با توجه به NAV شرکت‌های زیرمجموعه، خالص ارزش دارایی‌های شستا را حساب کنیم، این رقم به ۲۲۲۰ تومان می‌رسد.

بدین ترتیب با توجه به قیمت معامله ۱۱۳۷ تومان امروز نسبت قیمت به NAV بیش از ۵۱ درصد خواهد بود. موضوعی که نشان می‌دهد ارزندگی شستا بیش از این مقدار است.

با این محاسبات می‌توان اذعان داشت که در هر صورت شستا از نظر بنیادی در حال حاضر پایین‌تر از ارزندگی خود معامله می‌شود و می‌توان به رشد قیمتی آن در آینده امید داشت.

البته بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار همچنین وضعیتی دارند و شاید رشد آنها در گرو اعتماد مجدد به بازار سهام و طی شدن روند طبیعی معاملات باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا