کد خبر: 05040188490
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

افزایش سهم ایران در بازار عراق با معرفی صحیح صنایع داخلی

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه پذیرش هیات‌های تجاری عراق در قالب شناسایی نیازمندی‌های منطقه‌ای کشور ضروری است، گفت: معرفی صحیح توانمندی‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی استان‌های مختلف ایران به تجار و بازرگانان عراقی به افزایش سهم ایران در بازار عراق منجر می‌شود.

شهلا عموری در جمع خبرنگاران به نشست هم‌اندیشی با رئیس اتاق بازرگانی نجف به منظور توسعه تجارت خارجی ایران و افزایش میزان صادرات به عراق اشاره و اظهار کرد: استان خوزستان بیشترین طول مرزی با کشور عراق را دارد و علاوه بر این از ۲ مرز تجاری با این کشور برخوردار است.

او ادامه‌ داد: حجم معاملات تجاری با عراق در مقایسه با گذشته روند کاهشی پیدا کرده به همین دلیل نیاز است که توانمندی‌های بخش‌های مختلف اقتصادی ایران در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و … بیش از پیش به فعالان اقتصادی کشور عراق معرفی شوند.

مطالب پیشنهادی

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اهواز در تلاش است تا این توانمندی‌ها را بصورت میدانی و کاربردی‌تر به جامعه بخش خصوصی کشور عراق معرفی کند، گفت: یکی از کاربردی ترین روش‌های ممکن در این زمینه را می‌توان پذیرش هیات‌های تجاری دانست.

عموری اضافه‌کرد: در این زمینه ابتدا با روسای اتاق‌های بازرگانی استانهای عراق نشست‌های کارشناسی برای شناسایی نیازها انجام می‌شود و سپس با همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران، برابر با درخواست‌های ارائه شده به پذیرش هیات‌های تجاری از کشور عراق اقدام می‌شود.

او با تاکید بر اینکه کشورهای عربستان سعودی و ترکیه در حال تلاش برای افزایش سهم خود در بازار عراق هستند، گفت: به طور قطع تامین کالاهای مورد نیاز عراق از ایران با هزینه کمتری به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود و علاوه بر این به رونق تولید و رشد اقتصادی کشورمان منجر شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآور شد: با همکاری مشترکی که بین اتاق‌های بازرگانی (ایران و عراق) صورت می‌گیرد، بازرگانان توانمند و دارای اهلیت تجاری به یکدیگر معرفی می‌شوند که این موضوع، کاهش اختلافات تجاری بین ۲ طرف را در پی دارد.

عموری با اشاره به نتایج مذاکرات صورت گرفته با رئیس اتاق بازرگانی نجف ادامه ‌داد: با توافق‌های صورت گرفته، طی هفته‌های آینده هیات تجاری بلندپایه‌ای از تجار این منطقه عراق وارد کشورمان خواهند شد تا بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی مناطق مختلف کشورمان، شاهد انعقاد توافق‌های تجاری خوبی باشیم.

او اضافه‌کرد: برابر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زمینه حضور روسای اتاق‌های بازرگانی استانهای کشور عراق همزمان با حضور هیات‌های تجاری در ایران فراهم خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز همچنین با اشاره به اینکه رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در بغداد نیز در انجام برنامه‌ریزی‌های مربوط به پذیرش این هیات‌های تجاری تخصصی با اتاق بازرگانی اهواز همکاری دارد، گفت: باید توجه داشت که حضور هیات‌های تجاری عراق در ایران به پشتیبانی مطلوب برای فعالیت واحدهای تولیدی ایران و همچنین رونق بخش تجاری در مرزهای خوزستان تبدیل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، کشورهای عمان و سوریه نیز به صورت رسمی برای اعزام هیات های تجاری به استان خوزستان و دیگر مناطق ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا